[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Platekompaniet sponsorplakat
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Platekompaniet sponsorplakat

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

Platekompaniet sponsorplakat

Innlegg superrune 21 Jun 2009, 14:22

Denne animasjonen har begynt å gå på TV, så da kan jeg endelig vise den på Dyret :)

Jeg ble kontaktet av Anti i vår om å lage en ny sponsorplakat for Platekompaniet, og i den anledning lage en 3D-modell av den allerede ikoniske karakteren deres. Platekompani-mannen er jo kjent for alle vil jeg tro, men for dere som ikke kjenner han så har jeg et bilde her:

Bilde

Prosjektet var todelt, først skulle karakteren designes, og så skulle det produseres en ti-sekunders sponsorplakat som kunne klippes ned til fem sekunder. Siden karakteren er såpass retro i stilen, så passet det veldig bra å se på liknende karakter-design fra 50- og 60-tallet, og jeg brukte mange figurer og leker fra den perioden som inspirasjon. Proporsjonene ble også komprimert ned, noe som i mine øyne gjorde han mere helhetlig. Etter noen uker med diskusjoner og versjoner frem og tilbake, så endte vi opp med en karakter som så slik ut:

Bilde

Jeg synes han ble stiligere i 3D enn i 2D, faktisk!

Så var det reklamefilmen. Anti hadde en spesifikk idé de ville ha animert, som var at Platekompani-mannen skulle hoppe bortover et tastatur og ende opp med å hoppe på knappen 'P'. På vei bort dit ville de ha en salto og et karate-spark i slow-motion. Utifra det gjorde jeg en animatic, og modellerte en enkel og ren bakgrunn som skapte mest mulig fokus på karakteren. Og her kan dere se den ferdige filmen:

http://www.superrune.com/movies/platekomp_800.mov

Bilde

Nå etterpå så ser jeg at jeg må ha spilt mye Mario imens jeg animerte han. Det er mye i animasjonen som ser veldig Nintendo ut :)

For det meste så var denne jobben ganske rett frem, men det var to ting jeg gjorde som jeg ikke har prøvd før. Det første var å sette opp lys, teksturer og render i "linear space" - noe jeg ikke har gjort tidligere på en cartoony jobb (pleier å gjøre det på fotorealistiske ting). Siden filmen er rendret med global illumination, så ble lys-spredningen mere naturlig, og jeg fikk ikke de typiske harde gråtonene som man pleier å se på f.eks occlusion-renders.

Det andre jeg gjorde var å gjøre ganske heftig re-timing etterpå i redigeringen. Det ferdige resultatet er ganske annerledes enn hva jeg animerte i 3D, siden jeg har speedet opp noen deler, og sakned ned andre deler av animasjonen. Så lenge som jeg klarte å løsrive meg fra eierfølelsen ved animasjonen, og bare se på den som råmateriale, så var også det en veldig befriende ting å gjøre.

Jaja, nok babbel. Håper dere liker den :)

Takk til Anti for samarbeidet!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: Platekompaniet sponsorplakat

Innlegg Per Ove 21 Jun 2009, 15:20

DU er uten tvil en av de beste vi har i landet....og jeg vil tipp den beste på flere felt.....jeg synes dette var helt rått alt tatt i betraktning....utgangspunktet du hadde og alt
Jeg har sagt det før, jeg er ikke så inne på film og animasjon sånn rent fagmessig, så jeg vil unngå drite meg ut ved å prøve å ikke si mer en det.

Og du babler ikke....alt du kan meddele oss om hva, hvordan og hvorfor du gjør hva du så tilsynelatende lekende lett gjør, er intet mindre enn gull verdt for meg og likesinnede...jeg sluker det stort sett rått.
Takk for at du deler dine tanker og arbeider med oss...slafs slurp smatt! :-)
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg Jinx 21 Jun 2009, 19:35

Kult! Den originale logoen (ansikt og hender) ble i sin tid tegnet av Lamin Nilsen, en svært dyktig illustratør. Jeg har ergret meg grønn i årevis etter at de lot en annen ta over for å lage resten av kroppen på denne figuren. Både strek og form er etter min mening mye svakere enn formen og konturen til selve logo-figuren. Jeg er glad du har laget denne animasjonen, for jeg synes du har klart å få en mye bedre helhet i karakteren en det som har vært de siste årene, og kanskje (måtte den store Gundam i skyene gjøre det slik) vil de nå vurdere å justere litt på printfiguren for å tilpasse den litt til ditt design! Tres Bien! :)
Colin McMahon
Art Director & Concept Developer
http://www.mottimotti.com
Brukerens avatar KONGE!
Jinx

Innlegg hyperbear 21 Jun 2009, 19:43

Et godt stykke arbeid dette her superrune, og som alltid veldig interessant å lese hvordan du gjennomfører prosjekter! Jeg har sett snutten flere ganger på TV, og regnet med at det snart dukket opp en tråd om den her på storedyret :D

Det er en ting som skurrer litt i mine øyne; noen av tastene i keyboardet ser ut til å stå høyere opp enn andre. Pluss at det der kan ikke være et qwerty-tastatur. Ihvertfall ikke slik jeg har sett det :P
Brukerens avatar KONGE!
hyperbear

Innlegg torden 22 Jun 2009, 12:59

En viktigper hadde lagt merke til at du mangler et par fingre. Godt jeg ikke er en viktigper :ugeek:
KONGE!
torden

Innlegg Jtp 26 Jun 2009, 23:36

Jtp | Senior Multimedia Designer & Web Produsent | http://www.juicy.no

Jtp

Innlegg superrune 27 Jun 2009, 11:29

Takk for kommentarer, alle sammen :)

Fire eller fem fingre er noe jeg pleier å prøve ut på alle karakterer jeg lager. Når fingrene er såpass tykke som her, så ble det veldig trangt med fem fingre. Jeg ønsket store hender for å både være tro med originalen, og for å kunne ha dem så ekspressive som mulig. Jeg har funnet ut at jo mere menneskelig en karakter er, jo mere feil blir det med fire fingre. F.eks hadde denne karakteren hatt realistisk hud-tekstur, så måtte han hatt fem fingre - selv om proporsjonene er cartoony.

Hyperbear: Ja, tastaturet er ikke 100% QWERTY, men det tror jeg de færreste bryr seg om. Den forskjellige høyden og størrelsen på knappene er gjort med hensikt for å gjøre bakgrunnen mere interessant (det var mye mere ekstremt i en tidligere versjon).

Jinx: Artig å høre historien til karakteren, den kjente jeg ikke til :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Einmag 28 Jun 2009, 10:43

Thumbs up!! Liker hvordan du har beholdt stilen fra orginalen både i animasjon og modell. Alltid inspirerende å lese hvordan du maner fram disse arbeidene dine også ;)

Einmag

Innlegg SF83 18 Jul 2009, 23:10

Saa den paa tv i gaar foer foerste gang! Fint og kort animasjon!
Brukerens avatar
SF83

Innlegg henningb 19 Jul 2009, 10:21

Ja denne ble veldig bra Rune, du har fått karakteren utrolig lik orginalen og den fungerer veldig bra i 3D.
Brukerens avatar KONGE!
henningb

Innlegg squidmonk3j 19 Jul 2009, 10:46

Sexy!
Brukerens avatar KONGE!
squidmonk3j

Innlegg Espen MP 20 Jul 2009, 10:48

Kjempebra Rune! :D Lurer bare på en ting, hva brukte du for å retime animasjonen? Ser ingen teng til retiming her, lukter jeg twixtor? :P

Igjen, ser kjempebra ut, godt jobba! :)

Espen MP

Innlegg superrune 20 Jul 2009, 12:33

Takk for kommentarer!

Retimingen ble faktisk gjort i AfterFX :) Det er vanskelig å se den, siden det for det meste er speedups, og da har AFX bare droppet frames.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg orgen 20 Jul 2009, 14:16

Det ser som vanlig flott ut, men et par ting;

- synes renderingen av 3d figuren ikke funket så bra ettersom logoen er en mer klassisk 2d illustrasjon, tror det hadde vært mer i stil med profilen til platekompaniet med en flat vektor look på renderingen, skjønner heller ikke hvor de røde buksene og skolissene kommer fra forresten?

- jeg reagerte også på "keyboardet" som ikke ser ut som et keyboard men som blir oppfattet som det da det står foran skjermen som på en laptop...blir hverken fugl eller fisk om du skjønner hva jeg mener.

orgen

Innlegg superrune 20 Jul 2009, 15:39

Takk for det. Animasjonen kunne nok også passet bra som vector-look, men jeg synes det er kult at de dro den ett hakk lengre enn det. Å bare gjøre den i vector-render tror jeg ville vært litt feigt i forhold til hva kunden ønsket - som var å dra karakteren litt lengre enn det eksisterende uttrykket.

Grunnen til at buksa er rød, er fordi det som er "hud" er hvitt. Det var noe som funka i illustrasjonen, men ble litt tvilsomt i 3D :) Skolissene og skjortekragen var mine bidrag. Som sagt, planen var ikke å imitere den originale karakteren, men prøve å redesigne den.

Keyboardet har vært diskutert en del frem og tilbake, men jeg tror ikke den gjennomsnittlige seer misforstår hva de ser :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg orgen 20 Jul 2009, 16:18

ok...da så :=)

orgen

Innlegg JayBL 21 Jul 2009, 01:05

Utrolig bra, jeg ser sånn opp til deg! Det er folk som deg som inspirerer meg til å ville jobbe med sånne ting :D :oops:

(Jeg liker veldig godt casiokids-sangen som er brukt i reklamen og)

JayBL

Innlegg Joachim 30 Jul 2009, 00:00

Halla R,
så den på tv i dag for første gang :) sier kanskje mer om hvor mye jeg ser på tv.
Veldig fin look på den synes jeg....og så synes jeg du har gjort en fin og fungerende variant av en figur som i utgangspunktet, kremt!, ikke så så bra ut... etter min mening :)
De skulle brukt denne nye figuren i ny versjoner av logoen, spør du meg.

fin animasjon også, mario-like
Brukerens avatar KONGE!
Joachim

Innlegg superrune 30 Jul 2009, 00:20

Takk for det, Joachim :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg grasstust 14 Aug 2009, 19:05

Jeg liker forsåvidt animasjonen, men jeg reagerte på et par ting.

1. Du har gjort den barnsligere, disneyfisert den ved å gjøre bena kortere, og skoene mye større. Det er jo greit nok, men jeg føler den kanskje blir litt i barnsligste laget.
2. Du har glemt kinnskjegget på (karakterens) venstre side.
3. Jeg synes slow-motionen ble akkurat litt for rask til det fungerte om slowmotion. Jeg reagerte veldig her og måtte lese meg til at det var slowmotion. Jeg tror det er fordi du ikke sakter ned kamerabevegelsen, kun karakteren.
4. Jeg synes den blunken i begynnelsen burde kommet som en punchline på slutten.

Ellers synes jeg dette fungerer fint som et "schtilig slag i trynet". :)

grasstust

Neste

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester