Jeg ble kontaktet av Anti i vår om å lage en ny sponsorplakat for Platekompaniet, og i den anledning lage en 3D-modell av den allerede ikoniske karakteren deres. Platekompani-mannen er jo kjent for alle vil jeg tro, men for dere som ikke kjenner han så har jeg et bilde her:

Prosjektet var todelt, først skulle karakteren designes, og så skulle det produseres en ti-sekunders sponsorplakat som kunne klippes ned til fem sekunder. Siden karakteren er såpass retro i stilen, så passet det veldig bra å se på liknende karakter-design fra 50- og 60-tallet, og jeg brukte mange figurer og leker fra den perioden som inspirasjon. Proporsjonene ble også komprimert ned, noe som i mine øyne gjorde han mere helhetlig. Etter noen uker med diskusjoner og versjoner frem og tilbake, så endte vi opp med en karakter som så slik ut:

Jeg synes han ble stiligere i 3D enn i 2D, faktisk!
Så var det reklamefilmen. Anti hadde en spesifikk idé de ville ha animert, som var at Platekompani-mannen skulle hoppe bortover et tastatur og ende opp med å hoppe på knappen 'P'. På vei bort dit ville de ha en salto og et karate-spark i slow-motion. Utifra det gjorde jeg en animatic, og modellerte en enkel og ren bakgrunn som skapte mest mulig fokus på karakteren. Og her kan dere se den ferdige filmen:
http://www.superrune.com/movies/platekomp_800.mov

Nå etterpå så ser jeg at jeg må ha spilt mye Mario imens jeg animerte han. Det er mye i animasjonen som ser veldig Nintendo ut

For det meste så var denne jobben ganske rett frem, men det var to ting jeg gjorde som jeg ikke har prøvd før. Det første var å sette opp lys, teksturer og render i "linear space" - noe jeg ikke har gjort tidligere på en cartoony jobb (pleier å gjøre det på fotorealistiske ting). Siden filmen er rendret med global illumination, så ble lys-spredningen mere naturlig, og jeg fikk ikke de typiske harde gråtonene som man pleier å se på f.eks occlusion-renders.
Det andre jeg gjorde var å gjøre ganske heftig re-timing etterpå i redigeringen. Det ferdige resultatet er ganske annerledes enn hva jeg animerte i 3D, siden jeg har speedet opp noen deler, og sakned ned andre deler av animasjonen. Så lenge som jeg klarte å løsrive meg fra eierfølelsen ved animasjonen, og bare se på den som råmateriale, så var også det en veldig befriende ting å gjøre.
Jaja, nok babbel. Håper dere liker den

Takk til Anti for samarbeidet!