Jeg jobber meg stadig bakover og presenterer et snart 3 år gammelt prosjekt - "intext" konkurranse bidraget som vi vant (sammen med tre andre prosjekter) 100% Risør konkurransen til Norsk Form høsten samme år. I mine øyne er dette blant de aller fineste prosjektene som Placebo Effects har gjort i sin 10 år lange historie. Prosjektet er komplett og inneholder alt og vi fikk brukt hele vårt tverrfaglige team og kompetanse: egenutviklet nyskapende arkitektur, grafisk design i rom, 3d illustrasjoner, og tekst, art direction og grafisk design for en lage en helhetlig presentasjon av prosjektet.
I samme ånd som for har jeg laget som presenterer design prosessen (nb! tekstet på engelsk).
Jeg vil sterkt anbefale alle å se igjennom den presentasjonen først for å forstå prosessen og konseptet fordi det er viktig for å kunne forstå hvordan vi kom frem til det som er resultatet nedenfor. Prosessen er i mine øyne minst like interessant som resultatet og er kanskje viktigere fordi vi tilnærmet oss prosjektet på en veldig anderledes måte enn de fleste arkitekter gjør. Det vi gjorde var å komme opp med en haug med tildels veldig konseptuelle ideer; så utviklet vi disse visuelt og tekstlig i stedet for å hive oss for mye på rødvins skissene. Dette var i stor grad takket være at vi nettopp hadde ansatt en ny art director/tekstforfatter/grafisk designer; Siri Lundgreen.
Vedlagt er noen utvalgte 3d illustrasjoner. Som det fremgår av design prosess presentasjonen gjorde vi design, 3d modell, rendering, retouch, tekst og plansjer på under en uke. Det synes jeg er ganske rått. Den tekniske kvaliteten på renderingene er vi så måte fornøyd med tatt i betraktning ovenstående (bildene er noe forskjellige fra konkurranse bildene; det ble gjort litt mer retouch i Photoshop på disse). Konkurranse illustrasjonene kan sees i nevnte .

Hotellrommet slik det fremstår i akvarium varianten med stort badekar som går i ett med vask og seng.

Om kvelden kan man rulle ned lerretet og se film i fra sengen - eller badekaret.

En variant av designet med et "elektronisk akvarium" som er bygget opp med VersaTile LED elementer. Dette gir en lavoppløselig skjerm på 13 x 65 pixler hvor de med voyeuristiske og eksibisjonistiske tilbøyeligheter kan tune inn til nabo rommets "hjemmekino".

Skoeske illustrasjon som viser hvordan to og to rom "deler" aquarium og den tykke service veggen. Seng og badekar elementene er like og er rotert 180 grader fra det ene rommet til det andre. Gjesten kan velge om han eller hun vil bade eller sove ved vinduet (som kan skyves ned for slik at sengen blir balkong).
Alle som den gang jobbet i Placebo Effects var med på prosjektet som medforfattere og designere: undertegnede, sivilarkitekt Dag Meyer, 3d supervisor Thomas Høimyr, 3d artist Aleksander Berge, grafisk designer Mats Ottdal og art director/tekstforfatter Siri Lundgreen. I tillegg fikk vi litt bistand fra kunster Marius Watz (grafikk til LED veggen) og input på interaksjonsdesign fra Ivar Lyngve.
Mvh
Kim,