[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Erfaringer rundt spillutdanning
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Erfaringer rundt spillutdanning

Diskusjoner, tips og hjelp.

Erfaringer rundt spillutdanning

Innlegg Tankin 02 Mar 2009, 04:11

Hei. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer omkring noen skoler jeg har gått på (mest med tanke på utdanning innen spillutvikling). Jeg kan nevne kort hvilke skoler dette gjelder og hvilke kurs jeg tok:

Noroff Instituttet i Olso 2004/2005 - Multimediadesign (jeg hadde planalgt et treårig løp hvor man kunne ta multimedia design 1 år, 3D animasjon 2 år og spilldesign 3 år, men jeg hoppet av etter det første året). Pris: kostet 80 000 på den tiden, usikker på hva det kommer seg på nå.

Idefagskolen i Tønsberg 2005/2006 - 3D Design (her kunne man f.eks ta et år med 3D design før man fortsatte på et 2 år med 3D animasjon). Det kostet rundt 107 000 da jeg gikk der, nå ligger det på omkring 99 000 for et år mener jeg.

Einar Granum Kunstfagskole i Oslo 2007/2008 - Gikk et år her på tegnelinja. Kostet rundt 60 000

University of Hertfordshire 2008/nå - 3D Games Art (BA) Dette universitetet ligger i England. Prisen for et år ligger omkring 70 000 og 90 000.

Kan kort si noen ord om Noroff: Mine erfaringer om Noroff.. dvs avdelingen i Oslo (Multimediadesign), var helt forferdelig. Dette var absolutt den mest overprisede og verste skolen jeg gikk på. Utstyret var veldig dårlig og lærerene var helt forferdelige. Jeg vet ikke hvor de hentet lærerne fra, men jeg har hørt at elever som jeg studerte sammen med når jeg gikk der er lærere der nå. Vi hadde en og en annen god lærer, men foruten dem har jeg ikke mye positivt å si om denne skolen. Man betaler utrolig mye for veldig få timer med undervisning. opplegget er veldig rotete og det virket som om hvem som helst kunne komme inn på skolen. Tror de tok inn folk fra aetat eller noe, og noen av dem var virkelig folk man ikke vil jobbe på gruppeprosjekter med. En ting Noroff er god på, er å selge seg selv. De har en utrolig fin nettside og veldig fine brosjyrer osv, men dra å besøk skolen først hvis du vurderer denne, eller prøv å finne bilder av lokaler og utstyr. Skolen har vel også flere ganger vært med i TV2 hjelper deg (men vet ikke hvilken avdeling dette var).

Idefagskolen derimot har jeg veldig gode minner ifra. Det negative med denne (i alle fall linjen jeg gikk på), er at man bør ha en god del selvdisiplin for å lære noe. Det er veldig lett å segle igjennom et år her og lære minimalt, og det er ikke noe man ønsker når man betaler 100 000. Men skolen er veldig ressursrik og lokalene er flotte. Lærerne kan veldig mye og opplegget er også veldig bra. Denne skolen har det man trenger for å lære. Er man interessert og gjør arbeidet som man er ment til å gjøre, lærer man utrolig mye. Det er også et friskt, ungt og godt miljø her (til motsetning av Noroff). Jeg angrer ikke det minste på dette året, men anser det derimot som en av mine beste invisteringer.

Einar Granum Kunstfagskole er også en fin skole og har mange flinke lærere. De har et bra opplegg hvor får testet litt av det meste. Personlig ønsket jeg å skjerpe tegnekunnskapene litt fordi jeg primert ønsket å jobbe med character design/modellering innen spill, men jeg lærte også mye mer som var veldig positivt. Også her er det et ungt og godt miljø og alle som jobber der er veldig trivelige og hjelpsomme. De tilbyr en god del akt tegning, noe som jeg personlig synes er veldig bra. Men også her er det forholdsvis lett å komme seg igjennom ved å gjøre minimalt. Man er nødt til legge litt i det hvis man skal hente ut maksimalt.

Jeg er nødt til å belønne Einar Granum Kunstfagskole for deres samarbeid med Universitetet i Hertfordshire, for hadde det ikke vært for dem hadde jeg aldri reist hit for å studere. Dette universitetet har jeg kun positive ting å si om. Den er veldig dyr, men det har mest å gjøre med at Norge ikke er medlem av EU. Lærerne her er helt fantastiske. De har selv jobbet i bransjen og på kjente spill som fikk meg til å miste haka i gulvet når jeg kom dit. Ryktet til dette unversitetet (spesielt innen 3d og animasjon), skal visstnok være utrolig bra og et av de ypperste i England. Dette har jeg ingen problemer med å se. Kurset er veldig hardt, men man lærer ekstremt mye. Lærerne her er veldig flinke på å forberede oss til bransjen, og de går virkelig den ekstra lengden for å hjelpe til. De er flinke på å få inn gjesteforelesere fra toppen i bransjen og har en hel drøss med uvurderlige kontakter. For de som virkelig ønsker et karierre innen spill (eller 3d og animasjon), så anbefaler jeg dette universitetet. Det går med en god del blod og svette her, men man får virkelig igjen for det. Og dessuten står man med en grad i hånda til slutt.

Vel.. Følte bare for å dele dette. Bare spør hvis det skulle være noe.
Og ja... jeg puster med nesa på grunn av lånet som når meg opp til overleppa :P
Brukerens avatar
Tankin

Re: Erfaringer rundt spillutdanning

Innlegg superrune 02 Mar 2009, 11:30

Åh wow, du har brukt en del penger på utdanning må jeg si! Med tanke på hvor mange kroner du har brukt, angrer du på at du ikke dro til utlandet med en gang og studerte? Eller måtte du ha gått igjennom all denne utdanningen for å klare det? Hva vil du anbefale til andre som tenker på hvordan de skal utdanne seg?
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Tankin 04 Mar 2009, 00:12

Ja jeg har det :( og mere skal det bli ettersom jeg tenker å fortsette her i England i to år til for å få bachelor graden min. Jeg angrer veldig på at jeg ikke dro hit med en gang, absolutt. Men jeg må jo si at jeg fikk mye ut av de andre stedene jeg var innom også (venner, kontakter og en god del programkunnskaper), men med tanke på hvor mye penger som har gått med så skulle jeg ønske at jeg visste bedre i begynnelsen. Private skoler i Norge (i alle fall innenfor multimedia), er veldig dyre og veldig vekslende kvalitetsmessig. Dersom man vurderer en utdanning innen spill (eller 3D eller animasjon), så vil høyst anbefale å dra til utlandet. Jeg vet ikke hvor god høyskolen i Volda er, men bortsett fra den så vet jeg ikke om noen flere tilbud i Norge hvor man kan lære det man trenger for å bygge opp en dugelig portofolio for å søke jobb med. Jeg anbefaler i alle fall dette stedet (hvor jeg sitter og skriver dette): University of Hertfordshire. Det ligger en halvtime unna London, noe som betyr at de flinke gutta fra toppen orker å ta seg bryet med å komme til oss for å holde gjesteforelesninger, titte på søknader og snakke med studenter, komme med tips og triks innen jobbsøking og showreels og erfaringer og hele pakka. En annen ting som er topp her, er at de lærer oss alt av programvare: 3D studio max, Maya, ZBrush, Mudbox, Photoshop, Painter, Premiere, Flash osv. Og ja, det er hardt og veldig intensivt. Men etter hvert slår man røtter i grunnkoseptene og vokser seg raskt oppover i alt. Hvis man er modig nok og vet hva man vil, så er nok utlandet tingen. Jeg tror også skolen som ligger i Viborg i Danmark (usikker på hva den heter), er veldig bra.
Brukerens avatar
Tankin

Innlegg Bjorn 04 Mar 2009, 18:00

Det er som jeg sier: Bedre å være under 30 år med 800 000 i studielån enn å være 23 med 1,5 mill i boliglån. Veldig fint at du delte erfaringer med oss.

Edit: Hilsen en som har 3 år på høgskole og skal snart ta 4 år i USA ;) Studielån er alltid gøy!
- Studerer på Academy of Art i San Francisco.
Brukerens avatar
Bjorn

Innlegg Tankin 04 Mar 2009, 23:23

Så det finnes flere ;) Det var egentlig litt godt å høre
Brukerens avatar
Tankin

Noen tanker rundt utdanning

Innlegg Eline-Studieveileder 09 Mar 2009, 14:02

Etter å ha lest dette forumet kjenner jeg en trang til å si noen ord  Skal du virkelig komme under huden på hva Noroff kan tilby er det mye bedre å besøke skolen vår eller ringe en av våre faglærere eller studenter. På Noroff’s hjemmeside kan du se en presentasjonsfilm av skolen der studenter forteller om skolens miljø, fagtilbud og visning av studentarbeid.

Først og fremst vil jeg si: Uansett hvilken utdannelse du velger - gratis eller ikke gratis - er det kun deg selv det står på! Utdanningsinstitusjonen legger til rette for at du skal få kunnskap og erfaring, men, til syvende og sist er det din egen innsats og innstilling som gir resultatet.

Når det er sagt kan jeg videre si at jeg jobber som studieveileder på Noroff i Bergen. Jeg har selv utdannelse fra universitetet - fire og et halvt år med fag innen media, kommunikasjon og retorikk. Det var en fantastisk tid men når jeg ser tilbake på studietiden er det mye jeg kunne ha gjort annerledes. Jeg burde ha jobbet mer effektivt og utnyttet ressursene i forelesere og professorer mye mer. På universitetet får man ikke denne samme underviser-student-kontakten som på en mindre skole – og man forsvinner fort i mengden. Studielånet som jeg nå sitter igjen med er stort men det er likevel et lån jeg vet jeg har fått mye igjen for - erfaring, kunnskap og selvrespekt.
Studietiden skal gi deg erfaring. Erfaring som former deg til den personen du blir videre i livet. Det er avgjørende at du studerer noe du liker og noe som former deg til den personen du ønsker å være.

Når det gjelder Noroff som er en betalingsskole er det viktig at du som student er innstilt på å jobbe hardt og bruke ressursene du omgås; faglærers bransjeerfaring, medstudenters arbeid og erfaring fra praktiske prosjekter. Gjør man ikke dette får man ikke maksimalt uttelling for både tid og penger. Dette bør egentlig være åpenbart, men der er tydelig at enkelte lar dette gå i ”glemmeboken”. Uansett hva du skal studere må du jo selvsagt henge med i timen og jobbe med det du skal. Vi krever mye av våre studenter – og Noroff-studenter vet dette. Vi har klasseromsforelesninger fra kl. 9 - 12 mandag til torsdag. Ved siden av teori jobber studentene med praktiske prosjekter. Vi er en fagskole og kan derfor drive vesentlig mer praktisk enn offentlige skoler – dermed får vi også drive slik vi ønsker: Learning by doing.

Noroff får dessverre ikke støtte fra staten og vi fungerer som en selvstendig bedrift – oppturer og nedturer økonomisk sett. Vi praktiserer skolepenger og beløpet er satt etter det vi må ha i inntjening for å levere en solid utdannelse og være en god skole. Vi er kvalitetsstemplet ved at alle våre utdanninger er NOKUT-godkjent og støtteberettiget av Lånekassen.

På Noroff er terskelen lav blant studentene for å ”sulle” seg gjennom studieårene. Her er 98% av alle studentene motivert, lærevillig og "sugen" på kunnskap og erfaring på fagfeltet de studerer. Noroff er åpen til midnatt og skolen er studentenes arbeidsplass med stor boltreplass og alt nødvendig utstyr.
Noroff Instituttet jobber målbevisst for å bli en god skole der uteksaminerte studenter får maksimalt utbytte av utdannelsen sin. Noroff har blitt mye bedre de siste årene og vi når stadig nye høyder. Lærere er lidenskapelige på sine fagfelt og strekker seg langt for å overføre denne lidenskapen til sine studenter.

Jeg vil til slutt også gi et lite tips: Ikke begynn på Noroff fordi kameraten eller venninnen din gjør det – begynn på Noroff fordi du har et sterkt ønske om å jobbe med det du brenner for!

Eline-Studieveileder

Innlegg Tankin 10 Mar 2009, 00:58

Jeg regnet med å få litt reaksjon fra Noroff her. Jeg må si jeg er veldig uenig i mye du sier her. Nå var det ikke min hensikt å tråkke på noen tær, jeg ønsket simpelthen å dele mine personlig erfaringer så objektivt som jeg kunne. Som jeg også nevnte, så kan jeg ikke snakke om hele Noroff, men kun avdelingen og kurset jeg gikk på (og det jeg har hørt om angående TV2 hjelper deg osv. Ta et søk i google hvis noen vil vite mer om det).

Det er sant at uansett hvilken utdanning man velger, så er man nødt til å jobbe for å oppnå resultater, men når man skal velge utdanning så ønsker man jo å få mest mulig ut av tiden og pengene sine, og da er det jo kunnskapsrike, inspirerende og motiverende veiledre/lærere/forelesere som er "the golden nugget" her (i tillegg til nødvendige ressurser). Noen som faktisk sparker deg litt i baken og bryr seg om du fått med deg og forstått hva som er blitt gjennomgått. Hvis det er kun en selv det står på, så kan man jo like gjerne studere på egen hånd uten å gå på noen skole. Hvorfor betaler f. eks folk store summer for personlige trenere? Flinke folk som går den ekstra lengden er etter min mening uvurderlig. Så i min sammenligning kom Noroff helt klart dårligst ut på dette området (og for den del alt annet også). Jeg minner igjen om at dette angår multimediadesign kurset på oslo avdelingen studieåret 04/05).

En annen ting som kan være fint å sammenligne siden du brakte det opp, er mengden med undervisning man får:

- På Noroff har man altså undervisning fra 9 - 12 fire dager i uken.
- På Idefagskolen varte skoledagen fra 9 - 16 fem dager i uken.
- På Einar Granum KFS varte skoledagen fra 9 - 15 fem dager i uken.
- På Universitetet i Hertfordshire har man undervisning fra 10 - 17
fire dager i uken. (varierer litt fra år til år og dag til dag)

Så man kan jo kikke litt på prisene og prøve å regne litt på hvor mye man faktisk betaler for en time med undervisning.

Hvis noen vurderer Noroff så anbefaler jeg også å dra og besøke skolen og snakke med studenter osv.
Brukerens avatar
Tankin

Innlegg Eline-Studieveileder 10 Mar 2009, 12:00

Jeg forstår din frustrasjon over MMD kurset og vi på Noroff vet at du ikke er den eneste som var misfornøyd skoleåret 04/05. Når det gjelder TV 2 Hjelper deg har jeg selv studert medier i flere år og jeg vet at det desverre ofte er tilfeldigheter som avgjør hvem som får størst motvind i media. Privatskoler, som det den gang het, fikk over en periode stort søkelys og mye kritikk. Kritikken var ikke rettet kun mot Noroff men alle privatskoler i Norge på den tiden. Forum for Fagskoler (FFF) har blitt sterkere etter dette og med en kunnskapsminister i regjering som tok tak i privatskolenes dårlig rykte har ting virkelig forbedret seg. FFF er en organisasjon hvor medlemmene samarbeider vedrørende viktige faktorer innen kvalitetssikring. Eksempelvis er studiekontrakten, hvor skolens og studentenes plikter og rettigheter er nedtegnet, utarbeidet i samarbeid med forbrukerombudet. I dag finnes det ingen privatskoler under vår høyere utdanningsparaply. Alle privatskoler som ikke gjennomgikk kvalitetsstempling forsvant og de som står igjen er fagskoler.

Som du ser velger jeg å se større på problematikken du tar opp. Når du tar konklusjoner ut i fra den obligatoriske undervisningsdelen jeg oppga (som jeg dessuten har klart å sitere feil (9-14 er riktig)) viser det kanskje hvor lite du setter deg inn i det som virkelig betyr noe; fagplan, undervisningsoppbygning og prosjektoppgaver. Noroff tilbyr i dag en solid og fullverdig utdanning og vi har mange fornøyde og dyktige studenter med på laget. Noroff er en dynamisk skole i vekst som lærer av sine feil. Vi er stolt av å være et alternativ til offentlige universitet og høyskoler med en større praktisk undervisningsdel. Når du selv skal velge utdanningsinstitusjon er det viktig å tenke i sømmene. Flere av landets fagskoler tilbyr likestilte utdanninger. Undervisningsdel, antall prosjektoppgaver og programvare er noe av det som kan variere.

Du mistolker nok noe av det jeg skriver og det settes i en annen kontekst. Jeg påstår (fremdeles) at det er deg selv det står på som student. Etter grunnskolen er det ikke lenger en statlig bestemt læreplan der læreren er pålagt å lære fra seg bestemt allmennkunnskap. Det er du som student som er din egen begrensing. Noroff har mange dyktige lærere med bransjeerfaring og klokkeklare meninger (i disse bransjene bør man ha litt bein i nesen). De sparker deg hardt bak, de pusher dine grenser og de motiverer deg til å sprenge kreativitetens grenser. De utfordrer deg også med sine meninger og erfaringer, og som student blir det din oppgave og finne en balanse mellom å være ydmyk men samtidig stå på for å fremme dine egne ideèr. Det er på denne måten du formes og utvikler deg til å møte enda større utfordringer i arbeidslivet og bransjen som sådan.
Det er alltid deg selv som må bevise hva du er god for :)

Lykke til med valg av utdanning alle sammen! Uansett hvor du velger å ta din utdannelse er det viktig å se ressurser i det skolen tilbyr, være positiv og selvstendig og innse at en stor del av utdannelsen din ikke bare er kunnskap, men også personlig vekst og erfaring! Forresten var det en fin anbefaling i slutten der: Besøk skolen du vurderer å søke på og snakk med studenter og lærere!

Mvh, Eline - Studieveileder'en :D

Eline-Studieveileder

Innlegg farrow 20 Apr 2009, 06:18

Takk for denne informasjonen. Jeg har selv tenkt til å skjekke ut Idefagskolen til uka.

Selv om jeg ikke har gått der selv har jeg hørt utrolig my godt om Volda. Jeg så en rekke med studet filmer derfra ifjor på "Frame by Frame" konferansen rett etter visuelt dagene. De virket veldig bra, og studentene gjorde et godt intrykk på meg. Det var ikke noe 3D animasjon som jeg så, så mitt intrykk er at de ikke underviser i 3D, men i mere tradisjonel 2D. Bare et inntrykk, så viss man er intresert burde man selfølgelig skjekke det ut selv. Viss jeg skulle studere animasjon i Norge er det nok der jeg hadde dratt.
Sikkert ikke så mye hjelp, siden jeg ikke har gått der selv, men jeg tenkte jeg kunne legge det ut like vell.

farrow

Innlegg Duden 01 Jul 2009, 20:43

Folk bør tenkte seg om 2 ganger før de starter på Noroff, ihvertfall hvis de har tenkt seg jobb innen spillbransjen, eller holde på med noe som har over middels nivå. Har mange av de sammer dårlige erfaringer fra Noroff som nevnes i tråden. Kunne sikkert skrevet ei tragisk bok om det hele :ugeek: Mulig de har skjerpa seg nå for alt jeg vet, men da jeg gikk Multimedia Design og Digital Animasjon (3D design) i Oslo (2002) var det ufattelig dårlige greier. Håpløst læreplan og total mangel på kompetens og utstyr.

Selv om jeg gikk ut med veldig bra karakterer, har jeg slengt vitnemålet og nevner aldri Noroff når jeg søker jobb. Slutta egentlig med 3D etter fadesen, men tok det opp igjen noen år senere og fikk fullført utdanningen i utlandet.

Mitt råd til folk som vil da denne utdanningen er å se til nettopp utlandet, finnes veldig mange bra alternativer både i Sverige og Danmark (som er gratis og støttes av lånekassen). Disse skolene rekruterer hvert år folk til store filmselkap og spillfirmaer og har en bra portolio. De har også faktisk bedre rykte enn mange av de Engelske skolene (basert på hva jeg har hørt fra rekturerere fra blandt annet Framestore).

Det er kanskje lignende gratis muligheter i England eller feks Nederland også, men enkelte av disse skolene kan ta ca 30.000 i skolepenger for folk fra Norge, siden det er utenfor EU. Men tror det er måter man kan løse dette på. Har hørt rykter om at man kan studere 1 år i ett EU land (feks Sverige), deretter søke som svensk student.

Duden

Innlegg haabe 04 Jul 2009, 10:32

Jeg har en bachelorgrad i Multimedieteknologi fra Høgskolen i Nord-Trøndelag, og kjenner meg litt igjen i det Megaman sier.

Hvis man sammenligner studieplanene for studiet Multimedieteknologi ved HiNT for årene , , og vil man se at antall fag er redusert fra 18 til 13 i løpet av disse årene. Fagene har også endret seg betydelig.

Det betyr at studenter som kan skilte med en Multimedieteknologi-bachelor fra HiNT ikke nødvendigvis kan måles opp mot andre studenter med samme bachelorgraden fordi innholdet har variert så mye fra år til år.

HiNT har også hatt en tidligere. Denne linja ble lagt ned og en ny "fancy" linje med navnet .

Sammenligner man fagplanene, og ser litt i dybden på innholdet i fagene, ser man at det i stor grad er et plukk av fag fra Softwaredesignstudiet og Multimedieteknologistudiet.

Jeg tror derfor at skoler helt bevisst jobber med å få inn studenter på så "fancy" linjer som mulig. Innholdet får komme i andre rekke. Så lenge ikke studentene stryker. Skolene (i alle fall høgskolene) får penger etter hvor stor del av studentmassen som kommer seg gjennom studiene. Det er derfor dårlig økonomi i å la store deler av studentmassen stryke. Sikkert vel og bra for økonomien ved høgskolene. Men ikke for de flinke, ferdigutdannede studentene som må konkurrere med de langtifra flinke studentene om de samme jobbene.

haabe

Innlegg Duden 06 Jul 2009, 19:24

Jo, skolen bare peker på døra, man må gå igjennom den selv :) Men i Noroff's tilfelle var det ganske stor sprik fra læreplan til praksis.

En annen ting er at enktelt skoler fokuserer på å lære ut software og teknikk fremfor grunnleggende "kunstneriske" elementer. At man ikke viseer hvorfor man bruker teknikken på den måten. Det handler jo egentlig mest om å skape bilder uansett. Personlig synes jeg det er viktig at man kan noe om fargelære, komposisjon, positur og tyngde, etc. At det legges litt fokus på klassisk tegning (feks for animatører). Tror man tjener mye på å lære basics først, ikke bare shortcuts i max, menyer, photoshop filters, blending modes, etc. Det tekniske kommer automatisk når man har jobba over lengre tid uansett.

Duden

Innlegg SnowGrunt 19 Okt 2016, 12:47

Føler at jeg må legge til min erfaring rundt dette studiet.

Tok utdanning i Høgskolen i Nord-trøndelag(HiNT) som det het den gang, skolen ligger i Steinkjer.
(Skiftet nylig navn til Høgskole i Nordland, 2016).

Får å få det rett ut vil jeg ikke anbefale studiet.

Studiet er lagt opp som Venus Fluefanger;
"Spill- og Opplevelses teknologi" høres så bra og "fresht" ut, men i sannhet sluker til seg ungdommene rett ut fra videregående.

( Vil lese nøye gjennom reglene før jeg sier noe mer (så noe om negativitet/trakasering, eller no),
nettopp registret meg og sitter i offentlighet :P )

SnowGrunt

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester