Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(Henning) Henning sin sketchbook/art dump
(StianHalvorsen) Ny VFX show reel
(Dano) CINWIZ vfx reel
(roywestad) Calamity - Nytt dramatisk stykke med live orkester
(RicardoBjerke) Water Ballerina
(chrizter) Shining - I won´t Forget (Music Video) - Anamorph
(Kevron) Tilnærmet Lik - Dent Oi Hot
(hundefriseur) Nord-koreansk propagandaspill om henrettelser, for iPad
(johnblunt) Skin Metal Fusion
Arkivet

DPI

Vær sosial, snakk og bli kjent med hverandre

DPI

Innlegg khalm 03 Jan 2012, 15:37

Hei og beklager hvis dette er i feil forum, flytt det gjerne.

Jeg har de siste dagene prøvd å wrappe hodet mitt rundt DPI og PPI, og disse begrepenes sammenheng med kvalitet på grafikk. Jeg har hatt en oppfatning av hva disse er, men har i det siste fått beskjed om at jeg tar feil. Jeg har imidlertid ikke klart å få en forklaring enda som jeg forstår. Jeg har googlet en del, og finner mange forskjellige meninger som er motstridende, så nå har jeg lyst på et endelig svar på denne gåten=)

Jeg kan først si hva min oppfatning har vært. DPI er prikker per tomme. Det er et mål på hvor mange dots en printer lager per tomme. Dette betyr at hvis jeg skal printe et bilde av en viss oppløsning (la oss si 1000*1000 piksler), og jeg vil bruke 300 dots per inch, blir bildet ca 3,3 tommer hver vei (1000/300). Det vil si at DPI avgjør hvor stort jeg kan trykke bildet. Hvis jeg skal trykke det noe større, blir jeg nødt å øke antall piksler, ikke bare øke DPI. Dette vil igjen si at DPI har null og niks å si for digitale bilder så lenge de er digitale (med mindre det å øke DPI også øker antall piksler hver vei, hvilket jeg ikke kan se at det gjør i Photoshop. Syns å huske at det gjør det i Maya). Så jeg trodde at DPI sin funksjon var at det tillater deg å tenke i fysiske størrelser istedet for piksler. Slik kan man bare fortelle programmet at du vil ha en oppløsning på 300 dpi, og 100*50 cm. Så regner programmet ut hvor mange piksler du må ha.

Dette var oppfatningen jeg har gått rundt med tidligere. Nå er jeg veldig forvirret. Noen steder hører jeg at høyere dpi gir bedre oppløsning, uavhengig av pikseloppløsningen, fordi dpi er en annen form for oppløsning. Andre steder hører jeg at pikslene blir tettere, til tross for at antall piksler ikke er endret.

Hva er poenget med en DPI-setting når man lager nytt dokument i Photoshop dersom kvaliteten ikke endrer seg? Er det bare metadata?

Fortell meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg skulle gjerne forstått dette, og jeg har en følelse av at det ikke er så veldig komplekst. Problemet mitt er at jeg får så mange forskjellige forklaringer.

På forhånd takk!

[EDIT: Er DPI i direkte proporsjon til PPI? Er det sånn at hvis man skal ha 300 dots per inch, må man også ha minst like mange piksler per inch for at det skal bli fint?]
Daniel Odland

khalm

Re: DPI

Innlegg superrune 03 Jan 2012, 20:32

Dette har jeg hatt mange gode krangler rundt :) En kompis ble en gang blodfornærmet da jeg sa at DPI-innstillingen ikke har noe å si for skjerm!

Men som du sier, DPI er på en måte en slags metadata som sier hvordan et digitalt bilde skal skaleres mot print. Fra gammelt av var dette "Dots Per Inch", men på et digitalt bilde kan du like godt si "Pixels Per Inch", siden det er de faktiske pixlene som blir plassert inni hver tomme. Hvis et bilde ikke inneholder DPI, så pleier Photoshop å gi bildene en default på 72dpi.

Hvis du ikke printe i 300 dpi, så kan du i Photoshop (eller noe annet program) justere ned DPI'en til et annet tall, for eksempel 200 eller 150. Vær veldig nøye med at du ikke endrer pixel-dimensjonene på bildet når du gjør dette, siden bildet vil bli interpolert dobbelt - printer-softwaren eller printeren gjør jo en egen interpolering når det printer et bilde med en annen DPI enn printeren. For de som ikke vet, så gjør du en korrekt DPI-endring ved å slå av "Resample Image" i Image Size-vinduet i Photoshop.

Når det er snakk om PPI eller DPI for skjerm, så kan det være pixel-tettheten på en skjerm det er snakk om. Det har hittils ikke vært noe poeng å sette DPI på et bilde som skal ut til skjerm eller web - så og si ingen 3D-programmer eller videoprogrammer opererer med DPI.

Jeg har fortsatt kunder som sier: Dette bildet skal til web, så da trenger vi det i 72dpi (uten å nevne noen pixelstørrelse). Noen sier tilogmed: Dette bildet skal til print, da trenger det å være 5 megabyte. Veldig fascinerende! Jeg prøver å holde meg unna noen diskusjon, men regner meg bare baklengs til hva de mener og kommer med forslag på oppløsning. Deretter pleier det å komme en pause på to dager (antar det er panikk i andre enden), der jeg kan lese en bok eller bygge litt Lego :D
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg haabe 03 Jan 2012, 22:39

Syns det var en ganske god forklaring på DPI/PPI i denne gamle posten

haabe

Innlegg khalm 04 Jan 2012, 00:08

Takker begge to.

Jeg kan da senke skuldrene og vite at det er som jeg trodde =)
Daniel Odland

khalm

Innlegg khalm 04 Jan 2012, 01:22

superrune skrev:Hvis du ikke printe i 300 dpi, så kan du i Photoshop (eller noe annet program) justere ned DPI'en til et annet tall, for eksempel 200 eller 150. Vær veldig nøye med at du ikke endrer pixel-dimensjonene på bildet når du gjør dette, siden bildet vil bli interpolert dobbelt - printer-softwaren eller printeren gjør jo en egen interpolering når det printer et bilde med en annen DPI enn printeren. For de som ikke vet, så gjør du en korrekt DPI-endring ved å slå av "Resample Image" i Image Size-vinduet i Photoshop.

Takker igjen for svar. Etter nok en gjennomlesning har jeg et par oppfølgingsspørsmål=)

Er det altså ikke nok at bildet har det rette antallet piksler, trykkeriene er avhengig av at DPI-innstillingen (som har ingen utslag på oppløsningen digitalt) er synkron med DPI-innstillingen de printer med? Eller misforsto jeg dette? Hvorfor vil jeg i noen tilfeller endre DPI-settings uten å endre oppløsning?

Hva er det som blir interpolert? Er ikke helt sikker på hva slags interpolering det her er snakk om.
Daniel Odland

khalm

Innlegg haabe 05 Jan 2012, 09:23

khalm skrev:Er det altså ikke nok at bildet har det rette antallet piksler, trykkeriene er avhengig av at DPI-innstillingen (som har ingen utslag på oppløsningen digitalt) er synkron med DPI-innstillingen de printer med?

Nå skal ikke jeg svare for trykkeri rundt omkring, men jeg har erfaring fra avisbransjen. Erfaringen min tilsier at det ikke nødvendigvis er et stort problem at bildene har feil DPI, men at alt ekstraarbeid er ekstraarbeid for mye - så riktig fargeprofil og riktig DPI gjør en typograf glad :)

Det verste er kunder som leverer lavoppløselige bilder med lav DPI, som man forventer å få blåst opp i himmelstore proporsjoner uten tap av kvalitet!

khalm skrev:Hvorfor vil jeg i noen tilfeller endre DPI-settings uten å endre oppløsning?

La oss si at du har et bilde i 3000x3000 px. Med 300 PPI får du en print på 10x10 tommer, eller ~25x25 cm. La oss si at du skal lage en billboard på 5x2 meter (ca 200x80 tommer), hvor bildet dekker hele bredden. Uten å interpolere, kan du med 3000x3000 px få 15 PPI. Og det gjør sannsynligvis ingenting, for den som ser bildet vil stå så mange meter unna at det likevel vil se bra ut.

khalm skrev:Hva er det som blir interpolert?

La oss si at du ønsker et bilde printet i 25x25 cm (~10x10 tommer). Printeren kan med papirkvaliteten du ønsker tilby 300 DPI.

Bildet du ønsker å printe er 1500x1500 px. 1500 px @ 300 DPIer 5 tommer, altså bare halvparten så stort som du ønsker. Dersom printeren er låst til 300 DPI, vil den interpolere bildet ditt når du prøver å skrive den ut i større format (10x10 tommer). Det vil si at mellom hver piksel i bildet, vil den prøve å legge til nødvendig antall piksler i en tilsvarende farge som fargene rundt.

Kort sagt prøver interpolering å legge inn informasjon i et bilde som ikke eksisterer i bildet fra før. Det er flere teknikker for interpolering, og ikke alle er like gode. Det er slettes ikke sikkert at du vil være fornøyd med interpoleringen som skjer i printeren, og det kan derfor være lurt å ha klargjort bildet skikkelig på forhånd!

Alle tall i denne posten er brukt fordi det var enklere å regne med.

haabe

Innlegg khalm 05 Jan 2012, 16:28

Kongesvar.

Takker for all respons, er litt klokere nå enn for to dager siden=)
Daniel Odland

khalm

Gå til Time Out

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest