Hei og beklager hvis dette er i feil forum, flytt det gjerne.
Jeg har de siste dagene prøvd å wrappe hodet mitt rundt DPI og PPI, og disse begrepenes sammenheng med kvalitet på grafikk. Jeg har hatt en oppfatning av hva disse er, men har i det siste fått beskjed om at jeg tar feil. Jeg har imidlertid ikke klart å få en forklaring enda som jeg forstår. Jeg har googlet en del, og finner mange forskjellige meninger som er motstridende, så nå har jeg lyst på et endelig svar på denne gåten=)
Jeg kan først si hva min oppfatning har vært. DPI er prikker per tomme. Det er et mål på hvor mange dots en printer lager per tomme. Dette betyr at hvis jeg skal printe et bilde av en viss oppløsning (la oss si 1000*1000 piksler), og jeg vil bruke 300 dots per inch, blir bildet ca 3,3 tommer hver vei (1000/300). Det vil si at DPI avgjør hvor stort jeg kan trykke bildet. Hvis jeg skal trykke det noe større, blir jeg nødt å øke antall piksler, ikke bare øke DPI. Dette vil igjen si at DPI har null og niks å si for digitale bilder så lenge de er digitale (med mindre det å øke DPI også øker antall piksler hver vei, hvilket jeg ikke kan se at det gjør i Photoshop. Syns å huske at det gjør det i Maya). Så jeg trodde at DPI sin funksjon var at det tillater deg å tenke i fysiske størrelser istedet for piksler. Slik kan man bare fortelle programmet at du vil ha en oppløsning på 300 dpi, og 100*50 cm. Så regner programmet ut hvor mange piksler du må ha.
Dette var oppfatningen jeg har gått rundt med tidligere. Nå er jeg veldig forvirret. Noen steder hører jeg at høyere dpi gir bedre oppløsning, uavhengig av pikseloppløsningen, fordi dpi er en annen form for oppløsning. Andre steder hører jeg at pikslene blir tettere, til tross for at antall piksler ikke er endret.
Hva er poenget med en DPI-setting når man lager nytt dokument i Photoshop dersom kvaliteten ikke endrer seg? Er det bare metadata?
Fortell meg gjerne hvor jeg tar feil. Jeg skulle gjerne forstått dette, og jeg har en følelse av at det ikke er så veldig komplekst. Problemet mitt er at jeg får så mange forskjellige forklaringer.
På forhånd takk!
[EDIT: Er DPI i direkte proporsjon til PPI? Er det sånn at hvis man skal ha 300 dots per inch, må man også ha minst like mange piksler per inch for at det skal bli fint?]