Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(Dano) Unibet 10sec spot
(BjarneTv) Re: bjarnetv\\\'s skisseblokk
(Lumie) STRIPE -Reel 2013
(fornes) langt inni skogen ...
(EinarM) Desert canyon - Matte painting - Einar Martinsen
(Henning) Lurking in the Deep
(Kevron) \\
(Henning) Henning sin sketchbook/art dump
(StianHalvorsen) Ny VFX show reel
Arkivet

Farger - fra skjerm til trykk

Diskusjoner, tips og hjelp om grafisk design og webdesign.

Farger - fra skjerm til trykk

Innlegg Edvino 13 Jun 2011, 20:24

Hei

Jeg sitter på det man kan kalle en utdatert pantonevifte med Solid Coated og Euro Coated.
Slik jeg forstår det, skal Euro Coated være det du får når du trykker tilsvarende pantonefarge i Solid Coated som prosess. Betyr det at jeg kan benytte cmykkoden fra Euro coated og forvente en tilsvarende farge som gjengis på viften eller må jeg ta hensyn til andre ting også? Adobe CS støtter Pantone EC, men hva gjør trykkerier med det? Burde jeg bruke Pantone EC eller den tilsvarende cmykverdien når jeg sender saker til trykk?

Jeg sitter med ansvar for den grafiske profilen til et veldig stort prosjekt nå, og har virkelig ikke lyst til å drite på draget. Testprint av fargene på en fargelaser var skremmende til jeg satte farger til perseptuell istedenfor metning i print options. Skal sies at dette ikke er tidenes beste printer. De ferdige trykksakene kommer til å ende på alt fra bannere til plakater, avistrykk (bt sitt trykkeri) og offset. I tillegg skal dette brukes på web.
Jeg føler at dette med farger på skjerm til trykk fortsatt er en utfordring.

Mulig jeg legger ut noen teasere senere når jeg har fått endelig godkjenning på utkastet mitt. :)
Brukerens avatar
Edvino

Re: Farger - fra skjerm til trykk

Innlegg Emil 15 Jun 2011, 00:11

Hei Edvino.
Farger fra skjerm til trykk kommer alltid til å være en utfordring, men det er da godt med litt utfordring :-)
På jobb hvor jeg bruker en maskin som printer med UV blekk, kan bare luftfuktigheten påvirke fargene mine.
Du stiller et ganske omfattende spørsmål, så du kan med engang forberede deg på at fargene vil bli annerledes på hvert av de mediene du skal trykke på.

For at du kan gå videre vil jeg anbefale at du bruker den cmyk-verdien som er tilnærmet den viften du har

Det første du bør gjøre er å ikke henge deg formye opp i PMS farger (Pantone)
Sikkert mange her som ikke er helt enig, men jeg mener at sånn som markedet har blitt så er Pantone blitt en referansevifte som vi kan bruke visuelt på papir. Skal du ikke trykke en spessiell spotfarge som f.eks gull trenger du ikke å bruke PMS. Kunden verdsetter somregel ikke kvaliteten på fargene like godt som deg, så å trykke i PMS blir også for kostbart.

Probleme gjelder også fra skjem til skjerm, her kommer kvaliteten på skjemen din inn. For skal du sende et utkast til kunden for godkjenning, eks PDF fil, er det veldig stor sjanse for at fargene er annerledes på deres skjem.

RGB vs CMYK
RGB: 16,7 millioner fargenyanser
CMYK: 4 millioner fargenyanser
Først setter du deg inn i disse to fargesystemene.

Så går du videre til ICC profiler.
Kort fortalt så er ICC en kalibrerings metode som kan brukes til alt som handler om farger visuelt (skjerm, printer, kamera, skanner, trykk offset...alt)
Det finnes standarder i alle maskiner som blir brukt av folk flest som fungerer godt, men alt er avhengig av hvor nøye man er.
For å lage en ICC profil trenger du et apperat som måler farger. Den måler fargene på skjermen, printer, trykk osv lager så en profil som maskinene bruker får å ha en tilnærmet like farger.
Dette gjøres best ved å finne en god produsent og blir en trofast kunde :-)
Brukerens avatar
Emil

Innlegg Edvino 15 Jun 2011, 01:11

Takk for svar :D

Det vil ikke være aktuelt å bruke pms til trykk nei. Ville bare bruke det som en referanse slik at jeg hadde sånn halvveis peil på resultatet. Ser at trykkeriet jeg ønsker å bruke følger samme iso som pantone, så jeg kan jo alltids ta kontakt med dem om det.

Siden alt det jeg gjør er frivillig arbeid i studentforeningen, og innenfor et felt jeg ikke studerer. Stilles det ikke like høye krav som til en profesjonell aktør. Det endrer ikke mitt behov for perfeksjon og det faktiske nivået vi har løftet det hele til de siste årene. Har lest meg opp på fargeteori. Også endel om Adobe RGB vs sRGB. Så jeg greier å ha en workflow hvor minst mulig av farger på bilder ødelegges. Men det er alltid så angst med trykk. Skal heldigvis være proaktiv og be om prøvetrykk fra den endelige leverandøren vår. Forhåpentligvis blir det den jeg har hatt best erfaringer med tidligere og ikke allkopi som jeg er mindre fornøyd med.
Brukerens avatar
Edvino

Innlegg Emil 15 Jun 2011, 09:29

Dette blir helt konge, dette har du kontroll på.
Lykke til!
Brukerens avatar
Emil

Gå til Grafisk Design og Webdesign - Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester