Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet

Heisann! Jeg har noen spørsmål!:)

Det Store Dyret taler til folket!

Heisann! Jeg har noen spørsmål!:)

Innlegg Even Skaranger 04 Des 2012, 22:21

Hei! Jeg skjønner at storedyret er noe man burde være medlem av, om man lager concept art og vil møte andre med de samme interessene i Norge. Jeg synes det er vanskelig å finne arbeid med spesielt concept art og illustrasjon. Jeg håper å vise frem hva jeg har laget og kanskje få noen tilbakemeldinger og tips, etter som tegning og illustrasjon er det jeg gjør best og ønsker å bli flinkere.

Jeg har nylig søkt og blitt tatt opp som medlem i Tegnerforbundet og Norske Billedkunstnere og gått ut av Einar Granum Kunstfagskole i Oslo, men skjønner at det er mer som skal til for å kunne jobbe med dette.

Etter å ha besøkt både ByHands og Kvisten animasjon fikk jeg forslag om å utvide portfolioen min og kanskje snakke med Funcom, jeg har noen spørsmål og håper å få svar!:)

- Er det noen som vet hvilke kriterier Funcom eller andre spillutvikklere ser etter om jeg vil jobbe hos dem?
- Hvordan burde jeg gå frem hvis jeg vil jobbe med dette i Norge eller utlandet?
- Er det noen i Oslo som er keene på å ta en kaffe en dag og snakke om concept art?:)

Håper å høre fra andre tegnere og dyktige kunstnere fra forumet!

Her er en link til portfolioen min for alle som er interesserte i å se hva jeg har gjort hittils!

http://evenskaranger.com

:) Hilsen Even
KONGE!
Even Skaranger

Re: Heisann! Jeg har noen spørsmål!:)

Innlegg MichaelSivertsen 08 Des 2012, 15:27

hallo :3

må først si takk for watch på deviant art, det setter jeg pris på :)
(ikke at jeg er der så mye for tiden men, det er nå så, heh)

også må jeg si du har flotte tegninger og concept art,
først så kan jeg kanskje si at med å utvide portofolien din så "mener" vel folk at du skal vise at du behersker mange ting, gjerne på en gang, ikke bare vis frem en stil og en sjanger, tror folk vil bare vite at du kan annet, men, i min bok, så er det ikke noe galt med å være god på spesielt 1 ting, for det er jo den ene tingen du faktisk brenner for.
du har litt mye sci-fi og pene dama, bare vis at du kan andre ting også :)

har du hørt om utrykket: Kill your darlings? moralen i utrykket er bare å prøve noe nytt, prøv noe annet, eller: vis at du kan noe annet, og jeg sier igjen, flotte illustrasjona! :thumbsup:
tror ikke det er meningen å være superflink på alt, men, vis mangfold

For det andre, hvis du for eksempel vil ha jobb i FunCom (bruker dem som eksempel men alt er vel relevant) så er det greit å se på hva de trenger, hva andre concept artister til FunCom har laget, men, litt tips jeg fikk fra Super Rune egentlig, ikke kopier hva de lager, men heller se på hva som inspirerer dem, hvor tar de det fra? hva slags musikk hører de på? (ja nesten) og har du noe nytt å føre til bordet? og/eller i en unik stil? litt sånn nøkkelord tror jeg: hva er det norskt folk og ungdom liker av stilarter?
(ælg i solnedgang, vikinga, tor med hammern, båt, fjell og norsk natur?)

Hvordan går det egentlig med FunCom etter Secret World? jeg har hørt at dem sånn akkurat gikk i pluss? men det å lage stor budsjett spill det begynner å ta på, det er jo gjerne sånn at dem satser høyt også må avkastningen være enda høyere, helt egentlig syns jeg det hele begynner å bli litt vel overdrevent stort, klarer dem helt å konkurrere med CoD og Halo? blir det noe mye nysatsning med nye spill eller safer de med mmos slik som Anarchy Online og Age of Conan, som de kan? høyt spill, høyt stup...

Men det er bare noe jeg kimser over, det er bare sånn industrien er desverre: status quo over evolusjon, og sikkert ikke noe du skal tenke over som bare er intresert i å lage concept art for dem? :) vet ikke helt hvor åpne FunCom er for nye folk og kanskje de har nok concept artister på laget? men hvem vet? det er jo bare å spørre, da er mitt tips: vær deg selv, og det verste som kan skje er at du får ett helt enkelt nei... det skal jo være folk på storedyret som både har jobbet for og med FunCom antar jeg, kanskje de kunne ha kommet med bedre råd en det jeg får til hvis de har sett posten her eller hvis du gir dem en direkte melding?

Kanskje Indie Spill er mer greia? (hvis du ikke får deg jobb til FunCom og lignende), personlig tror jeg det er litt mer hva spill industrien trenger for dagen, litt flere gode (store) "små" spill, tror ikke det er helt de store pengene å tjene på indie spill, i hvertfall ikke sånn med en gang (budskjett: kaffe og nudler), men det kan være det som er greia og at det kanskje er mer gøy en å "drukne" i en stor pengemaskin ;)

hvordan burde mann egentlig gå framm? det har jeg lurt litt på selv, jeg lurer nesten på om ikke det er en slags kunstform eller ferdighet i seg selv, (eller spill om du vil) men jeg tror det greieste er å bare prøve å sosialisere og være ærlig (dem sier jo at den derre ærligheten pleier å vare længst), men ikke legg alle kortene på bordet, selg deg inn (men som sagt, portofolien bør vise det meste du kan...), også er det viktig å tenke hva du selv vil med det til slutt, tror du har gjort det rett så langt med Tegnerforbundet og spurt litt rundt :)
Stå på!^^

Kan se an en kopp kaffe hvis jeg befinner meg i Oslo engang :3

MichaelSivertsen

Innlegg Even Skaranger 08 Des 2012, 20:57

Hei takk for langt og fint svar! Det setter jeg stor pris på. Jeg skjønner veldig godt at en burde være en jack of all trades i denne bransjen. Håper å finne mer inspirasjon på storedyret til en rikere portfolio, ønsker også å bearbeide min egen stil men skader jo ikke å prøve å tegne andre ting. Merker at nivået er veldig høygt her, veldig mange flotte arbeider. Har nok mye å lære;)
Bare hyggelig å finne flere norske kunstnere på deviant art og, legg meg gjerne til som venn her og deviant art. Du har ett flott galleri!
KONGE!
Even Skaranger

Innlegg SiljeStar 10 Des 2012, 17:07

Hei Even!

Jeg tror du stiller litt vanskelige spørsmål, regner med at i de aller fleste kreative stillinger ser de etter en helhet og et uttrykk som appellerer, en potet som kan litt av alt kan være like attraktiv som en som er superflink på en spesifikk ting.
Det viktigste er vel å være rundtomkring og overalt, ta alt av småjobber du kan få, lag deg et enkeltmanns, sorry, enkeltpersonsforetak og send en godt bearbeidet portfolio til alt og alle. Gjerne personifisert, som i absolutt alle bransjer er generiske "jeg trenger en jobb og tar hva som helst" sjeldent de som blir best mottatt.
Tenk også på at hvis du gjør masse småjobber, også gratis kompistjenester, er det med å utvikle en bra portfolio :)

Ellers kan du jo foreksempel slenge deg på sketchcrawl, neste er 19 januar! Ta en titt på facebookgruppa

Bor i Oslo og jobber på Vøyenenga, så er stadig både på prammen ( ;) ) og i byen, lett tilgjengelig for ConceptArtPrat om du er keen!

-Silje
jejeje
Brukerens avatar
SiljeStar

Innlegg MichaelSivertsen 10 Des 2012, 20:19

takk takk~
og bare hyggelig å hjelpe (hvis jeg kan) :)

vil skyte inn: "ikke selg sjelen din for bransjen", men som Silje sier, prøv bare å vær med på det meste du klarer å være med på, eller, gjerne vil være med på, det kan jo også for eksempel være greit å bare lage noe som en julepresang til nærmeste familie (for eksempel), dem snakker gjerne med kjente og kjære de også (reklame for deg det og) og du får bildene dine på en måte litt stilt ut osv.

vet ikke om jeg skal si det på en annen måte men, litt som:
jack of all trades, master of none, men, for å bli "mester" på en ting så hjelper det kanskje å prøve ut alt, se det fra flere innfalls vinkler og kanskje det er en ny teknikk du plukker opp ett sted som du ikke hadde tenkt på før, for eksempel :)

og kanskje det ikke nødvendigvis handler om å prøve å være "best" på egen hånd men at du jobber utmerket i ett team: mann klarer liksom å lage noe enda mer enestående med teamwork og reflektering. kanskje :)

selv er jeg vel gjerne mer en "anime" surrealist og liker ikke helt å være potet ;)
og helst mer en tegneserie forfatter, frihånds illustratør og 2D animatør hvis jeg skal putte meg selv på ett par tre knagger... kanskje mann safer litt med det mann kan, ofte/innimellom? men aldri "føl" at du er helt utlært, det er bestandig noe nytt å prøve ut/lære hvis mann bare vil! (kanskje det gjelder meg selv litt og, men jeg tror nesten det er uansett hva mann holder på med)

Egentlig har jeg litt lyst til å prøve ut å lage ett spill eller 2 (eller 5, hvis det blir en franchise, hehe), har en del ideer og har skrevet ned noen notater, om stil/tema, story og gameplay, og litt concept art, men spørsmålet er jo som alltids hvor mann går vidre? hvor langt er mann villig til å gå? osv.

bare å hive seg uti det som regel, ikke noe å spekulere i!^^
i verste fall: går det ikke så går det ikke, mann bør ta lærdom av sånt også :)

MichaelSivertsen

Innlegg superrune 23 Des 2012, 15:06

Heisan,

Du har en veldig fin portfolio og lager bra ting. Men det er veldig veldig få firma i Norge som har fulltids konsept-tegnere, og det er noen utrolig flinke folk allerede der ute. Jeg tror det er en tøff bransje å komme inn i, spesielt nå som f.eks Funcom har hatt drastiske nedskjæringer.

Mitt beste råd er å stadig forbedre deg, og bli så flink at firmaene ikke klarer å si nei :) Og så burde du få til en concept-kaffe, ingenting slår å kunne prate direkte med de som jobber i bransjen!

Rune
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Gå til Annonseringer og tilbakemeldinger

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest