Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(Mr+Sanders) Gimpville - Rema 1000 talking babies
(Mr+Sanders) Gimpville - Kiwi, Colosseum. Høst 2010
(Michael) Re: Det Store Dyret er ti år, vi inviterer til fest!
(steffen) Øyedrops showreel høst 2010
(zuprextra) Eva & the Heartmaker - Mr Tokyo
(Henning) Muffin - en koselig kar
(Boom) Dinotrøbbel
(Christoffer) Steampunk Audrey
(sindredahl) Gullkalven 2010 identitet
Arkivet

nyanskaffelse : Canon 7D

Få kommentarer på uferdige arbeider og diskutere teknikk.

Re: nyanskaffelse : Canon 7D

Innlegg chrizter 01 Feb 2010, 02:11

Ellers anbefaler Philip Bloom og Vincent Laforet monitoren fra Marshall V-LCD70P-HDMI:

Mente Philip Bloom også anbefalte denne Marshall monitoren. Det er vistnok denne han bruker i 7D-opplæringsvideoen hans mener jeg. Litt pricy da....

http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... nitor.html
Brukerens avatar KONGE!
chrizter

Innlegg kimblarsen 03 Feb 2010, 00:27

Heisan!

Har nettopp plukket opp en Zacuto Rapid Fire og en Z-Finder med ekstra ramme (Snap Fit Mounting Frame) i dag hos Interfoto til den nette pris av 6 111 kr eksklusiv MVA. Interfoto har flere av de andre riggene til Zacuto men jeg synes den enkleste og rimeligste - Rapid Fire - er best for håndholdt kameraarbeide med min 5D mkII.

Skal innom FotoVideo før helgen og få meg en mikrofon, før jeg tar med meg et minimalt med utstyr til en ukes vinterferie i Menton. Håper å få tid og vær til å lære meg litt mer om å filme med kameraet.

Neste på ønskelisten er utstyr til å dra fokus og hette med plass til filtre, men det får bli litt senere i år.

Mvh
K
Kim Baumann Larsen : Director : Digital Storytelling : www.digistorytelling.com
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg superrune 03 Feb 2010, 12:05

Da må du poste noe av det du filmer her på Dyret, Kim! Jeg satt å så over nettsiden til Zacuto i går, og jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det føles å filme med Rapid Shooter. Tror vi må treffes en dag snart :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg KarlB 03 Feb 2010, 12:20

Jeg fikk testa både rapid shooter og z-finder på Fotomessa som var på Lillestrøm i januar, og likte virkelig måten å jobbe på..Jeg testa ikke 100%, men fikk en viss følelse.

Med Rapid shooter satt kameraet godt, og det var mye enklere å holde kameraet stabilt. Med z-findern i tillegg så var det nesten som å kikke gjennom søkern på kameraet i følelse på grep osv..

En ting jeg syntes var slitsomt var skjermen på både 5d og 7d flicka noe jævlig med findern på.. noe den tydligvis gjør også uten, men med findern på så ble det veldig tydelig.. faktisk hakket det mer med 7D enn 5D..

Har du merka noe til det Kim?
-Make tea not love
http://karlb.no
KONGE!
KarlB

Innlegg kimblarsen 05 Feb 2010, 21:36

Hepp,

Etter å ha fått Z-finder i hus tok det 24 timer (over natten) før jeg kunne bruke den - rammen limes på LCD skjermen på 5DmkII og skal herde så lenge. Manfrotto quick release platen til Rapid Fire manglet i boksen fra Zacuto, og ny fikk jeg først fra Interfoto sent i ettermiddag. Så var det planlegging av Digital Storytelling på kveldingene denne uka og legg til at jeg nettopp har kommet meg ut av en "zombie tilværelse" i over en måned hvor jeg sjelden har vært hjemme før kl 22 (CG arkitektur kortfilmen vi har gjort) og resultatet er at jeg faktisk ikke fått testet riggen enda!

Håper på litt tid i morgen til å filme innimellom pakking og sånn, ellers så blir det nok Frankrike før jeg får filmet noe.

K
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 06 Feb 2010, 21:49

Hei,

Da har jeg fått testfilmet litt. Jeg er enig med deg Karl at skjermen flimrer/strober. Det er vel først og fremst med panning. Mitt største problem er at jeg trenger/bruker briller og sliter litt med fokusering. Jeg må finne ut hva som er helt riktig innstilling av Z-finderen for mitt høyre øye først.

Er veldig godt fornøyd med ergonomien. Dette gir ordentlig stødig håndholdt filming.

KimsZacuto5DmkII_HDDSLR_rigEd.jpg
Kim's HD DSLR setup: 5DmkII, Zacuto Rapid Fire og Z-Finder og Røde StereoVideo Mic med Placebo Effects' sin 35mm EF1.4
KimsZacuto5DmkII_HDDSLR_rigEd.jpg (205.12 KiB) Vist 1424 ganger

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg megaman 07 Feb 2010, 07:14

Og komplett pris er..?
Reseller - http://www.megafront.com
Pixar, Massive, Autodesk, The Pixel Farm, ToonBoom, Nextlimit, Wacom, Adobe, m.m.
"The art challenge technology, technology inspires the art" - John Lasseter, Pixar.
Brukerens avatar
megaman

Innlegg superrune 08 Feb 2010, 13:01

Lurer på om det kanskje også kan være lurt å kjøpe en ny focusing screen til 5D'en, det kan være veldig lurt når du gjør mye manuell fokus.

http://www.amazon.com/Canon-EeS-Focusin ... B000BS3ROC

Jeg har nettopp kjøpt en splitt-skjerm av den gamle typen til mitt kamera. Men jeg tror denne typen bare fins til kamera i 1D/1Ds-serien.

http://www.amazon.com/Canon-Split-Focus ... B00009R6W1
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 08 Feb 2010, 21:40

Må si at dagens nyhet, Canon 550D ser VELDIG interessant ut!

http://www.dpreview.com/news/1002/10020 ... os550d.asp
http://www.akam.no/artikler/eos_550d_er_her/74769

Mye av de samme spec'sene som 7D, men til en tredel av prisen.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 10 Feb 2010, 14:54

Selveste Adolf Hitler er sjokkert over nye 550D:

Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Bamsefar 12 Feb 2010, 16:10

Fikk en veldig koselig pakke i posten i dag! :)

DSC_0002 copy.jpg
DSC_0002 copy.jpg (172.92 KiB) Vist 1240 ganger

DSC_0006 copy.jpg
DSC_0006 copy.jpg (203.32 KiB) Vist 1241 ganger

DSC_0008 copy.jpg
DSC_0008 copy.jpg (130.91 KiB) Vist 1242 ganger

DSC_0017 copy.jpg
DSC_0017 copy.jpg (124.25 KiB) Vist 1243 ganger

DSC_0013 copy.jpg
DSC_0013 copy.jpg (118.42 KiB) Vist 1244 ganger

Så langt er vi veldig fornøyde. Byggekvaliteten er veldig bra, alt er laget i metall, bortsett fra skinnene og lens-gear som er i karbonfiber og plast. Skikkelig solid byggekvalitet altså, og vi hadde ingen problemer med montering osv. Et minus er at den virker litt framtung, og etter hvert som vi setter på mattebox blir det enda verre. Skal derfor se på om vi får skaffet noen lodd til å ha på skuldra. Hele greia er forhåndsvis lett. Shoulder Mount-en kan enkelt taes av, og kassa kan enkelt festes på stativ enten via shoulder mount eller uten. Alle skruer og slikt opereres pent og ryddig. Følgefokusen er skikkelig smooth, og kan justeres inn og ut for å passe forskjellige lens-gears. Dette er litt knotete. Det er vanskelig å komme til, og det kan ta litt tid å justere.

Vi har ikke fått gjort noen opptak med greiene enda. 7D-en vår hadde batterigrep på seg i dag, og følgefokusenheten fungerte ikke når kameraet blir såpass høyt. Det finnes en liten sak fra redrock som løfter følgefokusen slik at det passer, men denne hadde jo selvfølgelig vi glemt å kjøpe. Fikk derfor ikke noe strøm på 7D-en når vi monterte den på utstyret. Vi har heller ikke fått monitoren vår enda (endte opp på den til 1K USD fra Marshall). Har derfor ikke prøvd utstyret enda, men hittill har vi ikke oppdaget en eneste flaw.

Kommer selvfølgelig tilbake med mer etter hvert som vi får de siste delene på plass og vi får øvd oss litt.

Her er en flickr stream med noen flere bilder, kommer sikkert mer her etter hvert: http://www.flickr.com/photos/31832850@N06/sets/72157623418315438/

Bamsefar

Innlegg kimblarsen 14 Feb 2010, 19:13

Grattis Ørjan!

Når dere får alt i hus har jeg veldig lyst til å komme på besøk en dag - kan ta med min Zacuto Rapid Fire - 5D rigg. :)

Bortsett fra et 72mm Singh-Ray Vari-ND filter er jeg nå en smule usikker på hvor jeg skal gå videre med film investeringene mine. Med Singh-Ray Vari-ND filteret og min rigg kan jeg få gjort rimelig greie håndtholdte opptak med gode raske linser, men mer avanserte tagninger med f.eks. skifte av fokusplan blir vanskelig uten følgefokus hjul og monitor. Jeg har heller ikke et ordentlig videostativ med fluid-head heller, men et sted må jeg jo starte.

En sak som jeg nylig har blitt oppmerksom på og som i alle fall gjelder 5DmkII er at kameraet blir varmt etter en stund med filming og det vil resultere i støy i opptaket. Antar at 7D har liknende utfordringer. Det er derfor smart om man har tilgang på to kamerahus eller planlegger opptakene nøye slik at huset kan kjøle seg ned mellom tagninger.

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 20 Feb 2010, 11:59

Wow!!!

Zeiss har annonsert en serie med primes med både Canon og PL mount.

Dette er stort, og vil bety at mange flere filmer vil bli skutt med HD DSLR kameraer.

Les mer og hvorfor på Vincent Laforet sin blogg.

Nå må jeg bare finne ut hvordan jeg skal skaffe meg $20k så jeg få et sett med 6 Zeiss prime linser denne sommeren!

http://blog.vincentlaforet.com/2010/02/ ... #more-2466

mvh
k
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg superrune 20 Feb 2010, 15:19

Lurer på hva de vil koste per stykk? Det er langt mellom de skarpe vidvinklene hos Canon, jeg håper en av Zeiss-linsene kanskje fyller det gapet :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg kimblarsen 21 Feb 2010, 23:30

Tja si det Rune - vi må bare vinne i Lotto først så kjøper vil hele hurven!

En annen ting som jeg sitter og lurer på er hvor langt Canon er med å få til RAW film recording på EOS kameraene. Det ryktes jo at dette er noe de jobber med.

Hvis man ser bort fra at EOS kameraene da max "bare" har 1080p og maks 60p i 720p i motsetning til RED sine 4k oppløsning og opp til 120p for slowmotion, så vil man da sitte man med et filmkamera som vil filme i tilnærmet RED kvalitet for 1/7 av prisen (et RED hus koster 17500 USD tror jeg, listeprisen på et 5D hus er 2500 USD)

Jeg siterer nedenfor fra Wikien om RED:
"Redcode RAW is a variable bit rate wavelet codec which allows raw sensor data at resolutions of up to 4096 x 2304 to be compressed sufficiently for practical on-camera recording. Two variants were offered previously, one with a maximum data rate of 28 MB/s (224 megabits), and one with a maximum data rate of 36 MB/s (288 megabits), but the camera was recently updated to record with an additional data rate option of 42 MB/s (336 megabits). Compared with the uncompressed data captured by the sensor, these bit rates represent compression ratios of about 12:1 and 9:1, respectively.

Because Redcode is a wavelet codec, similar to CineForm RAW and JPEG2000, the blocking artifacts associated with other digital video compression algorithms are absent. However, sample images detailing Redcode specific artifacts have been posted on the manufacturer's forum.

Redcode is a mathematically lossy codec, meaning that decompression does not fully restore the original image data captured by the camera. Red does claim the codec is "visually lossless", meaning that the information loss is not visible to the naked eye when images are viewed, however this is a subjective statement."

Canon 5D mkII har på sin side en maximum data rate på (tror jeg) 38 MB/s med H264 codec, noe som altså er nesten tilsvarende RED. Jeg vil anta at det er mer prosessor intensiv å få til noe som ligner med på RAW på EOS kameraene. Det er allerede et problem med varmegang på EOS kameraene ved lengre tids filming.

Mvh
K
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg superrune 22 Feb 2010, 12:03

Uten å kjenne til det tekniske rundt RAW-recording, så vil jeg tro at datamengden må være fenomenal og at det trengs et veldig spesielt lagringsmedie til å takle dataene som spyttes ut. Det høres litt utenfor hva den gjennomsnittlige kjøperen av DSLR er interessert i? Hvis de får fiksa outputen fra HDMI-utgangen til kameraene (nå er det vel fullt av overlays og interlacet), så kanskje det kan være en mellomvei, så kan de som ønsker det kjøpe opptaksutstyr som kan lese signalet ukomprimert.

Jeg er skuffet over å lese av RED er komprimert, det visste jeg ikke. Men det har kanskje ikke så mye å si når bildet er så "mykt" og oppløsningen er så høy? En løsning til Canon kan sikkert være å komme opp med en egen codec som ikke har samme kompresjons-metode som jpeg/mpeg. Canon introduserte et nytt codec for HD video tidligere i februar som skulle ta opp i 50Mbps, kanskje det kommer til DSLR'ene også?

http://www.electronista.com/articles/10/02/02/canon.intros.mpeg.2.full.hd.codec.ahead.of.camera/
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg kimblarsen 05 Mar 2010, 18:48

Rune, så vidt jeg har skjønt har du kjøpt deg en Canon EOS Rebel t2i 550d kamera? Ser ut som det er meget bra til HD 1080 filming - her er en sammenlikning med 7D.

http://www.engadget.com/2010/03/02/cano ... -performa/

Selv venter jeg med spenning på firmware oppgraderingen til 5DmkII som kommer den 17. mars. Vi holder på med casting til kortfilmen vår nå, og har andre audition på tirsdag. Det ser lovende ut, men ambisjonene våre vokser jo i takt med øket selvtillit.

Den største utfordringen nå blir å få til kjøringer med smalt fokusområde. Da er vi avhengig av følgefokus; enten fjernstyrt eller et veldig dyktig AC som håndterer en pisk på et fokushjul på kamera. For ikke å snakke om hva alt dette utstyret koster å kjøpe - det er jo desverre ikke så mange i Norge som sitter på dette utstyret enda.

Sjekk bloggen til Håvar Karlsen! Han er B-foto og HD DSLR rådgiver for en ny tv serie som i sin helhet blir spilt inn med EOS kameraer:
http://www.hkarlsen.no/eng/blog/blog.html

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 05 Mar 2010, 19:37

Ta en kikk på disse ombygde 7D kameraene med PL adaptere fra svenske Syndicate. Philip Bloom har nylig filmet med en 7D med Cooke prime linser - det ser helt nydelig ut...
http://www.syndicate.se/Default.aspx?Id=294

Riktignok er Syndicate sine custom 7D kameraer ikke like interessante lenger nå som Zeiss har annonsert film primes med Canon mount, men...

det jeg imidlertid er svært interessert i å grave litt mer i er om hvordan Syndicate tilsynelatende får grabbet HDMI output fra 7D kamera til disk med en Matrox boks med høyere kvalitet enn H264 - 4:2:2?
http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=189699
http://www.newegg.com/Product/Product.a ... 40040&SID=

Her er det som står å lese om Matrox boksen:
- Mac: On systems with a 2.4 GHz or faster Core2 Duo CPU you can capture to DVCPRO HD and to SD codecs including uncompressed, DV, DVCPRO, DVCPRO50, ProRes 422, and ProRes 422 HQ. On systems with at least two Dual-Core or a Quad-Core 2.4 GHz or faster CPU you can also capture to more HD codecs including ProRes 422 and ProRes 422 HQ. On systems equipped with storage that has sufficient transfer bandwidth, you can capture uncompressed 8- and 10-bit HD.
- PC:
Matrox MPEG-2 I-frame HD adjustable from 50 to 300 Mbps
Matrox MPEG-2 I-frame SD adjustable from 10 to 50 Mbps
Uncompressed 8- and 10-bit

Dette må virkelig undersøkes - er dette riktig så må jeg jo bare få det prøvet ut!

Bilde
One click chroma key in flame. with relativly poor values of green in the source footage.

Full oppløsning bilde av ovenstående her

Mvh
Kim
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 05 Mar 2010, 19:52

http://www.syndicate.se/Default.aspx?Id=294
"Syndicate are proud to be first on the planet to present a Canon 7D with BNC-R lens mount.

The complete system is out for rent for all Syndicate clients for as little as 3500 SEK a day. This system features two sets of prime lenses. The cinematic lenses gives a great look and the benefit's of precision focus pulling. A ican 7" monitor for DOP / focus puller. A client reference monitor and the matrox HD uncompressed recorder. Memory cards and a fast portable hard drive for uncompressed recordings. Basically all you need to shoot. Except the macbook pro.
To rent the gear with a DIT and Final cut station cost 8500SEK a day."

Her er en fil for nedlasting fra Syndicate i 4:2:2 ukomprimert

Her er samme filen i Prores format

Mvh
Kim
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 06 Mar 2010, 00:54

Synes som om denne tråden er ok å samle opp alt som har med å filmen med EOS kameraer eller hur?

Kom over noen interessante poster på 3D-PRO listen med linker - her er en av dem:

Craig Tozzi skriver om hvordan han opplevere å filme med 5DmkII, også mot greenscreen:
"I've done a rough green screen test, not using digital green, and using available light. Overall it keyed quite nicely without trying too hard; in a proper lighting/stage setup it would seem quite workable, save for the bit of softness with the compression etc.

Biggest issue I've encountered with HD (this problem does not exist when shooting stills) on this camera are compression artifacts in fine horizontal and near-horizontal lines resulting in patchy chrominance loss. If you're shooting with a large depth-of-field, this is likely to be a problem, and you may want to consider shooting with something else."

http://private.2000strong.com/5D-artifact/

Mvh
K
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

ForrigeNeste

Gå til VFX, Film og Video

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest