Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Spørsmål om prisestimat

Diskusjoner, tips og hjelp.

Spørsmål om prisestimat

Innlegg andreas_f 25 Nov 2016, 18:00

Hei, jeg driver med 3D modellering og har blitt hyret til å lage en modell som skal printes fysisk til bruk til en pinballmaskin. Bort ifra de timene jeg bruker på modellen, er det praksis eller ikke å ta royalties om produktet skal serieproduseres? Jeg eier ikke IP/designrettighetene til modellen forresten.

Råd mottas med takk :)

andreas_f

Re: Spørsmål om prisestimat

Innlegg johnblunt 28 Nov 2016, 13:36

Ta betalt for den tiden det tar å lage det med en god timespris.
Jeg har aldrig tatt royalties noensinne i min karriere og kjenner ikke til at andre har gjort det noe serlig heller.
Royalties i 3D virker mer naturlig om du får lite/ikke betalt for en jobb men får heller godtgjørelse i form av omstening.
Uansett så er det ganske mange dekader siden det var noe masse produksjon av pinball maskiner så ville heller prøvd å få godt betalt for jobben direkte.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com/
KONGE!
johnblunt

Innlegg superrune 30 Nov 2016, 13:22

Royalties gjelder kun for designeren, eller den som sitter med åndsverket/rettighetene. Når du gjør en modell fra noen annens design, så sitter du ikke med flere rettigheter enn hvilken som helst annen håndtverker :)

Men ta godt betalt for timene. Det er ikke uvanlig å ta nærmere 1000 kroner timen for modeller for 3D print. Det er teknisk krevende og gjøres ofte av modellører med mye spesialkompetanse.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg andreas_f 03 Des 2016, 17:22

Da blir det helt klart en timespris. Det er fint å forhøre seg her inne først :) Takk for responsen!

andreas_f

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest