Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Fonter og rettigheter i et salgsprodukt?

Diskusjoner, tips og hjelp.

Fonter og rettigheter i et salgsprodukt?

Innlegg Bergtatt 14 Nov 2013, 12:50

Noen som vet litt mer anngående rettigheter og slikt på fonter i et produkt jeg lager for salg?

Kan jeg bruke fonter som følger med i windows? F.eks. Arial?
Kan jeg bruke en font som har åpen kildekode?
Noen som vet om gode databaser over gratis fonter? Og kan disse isåfall brukes fritt?

Bergtatt

Re: Fonter og rettigheter i et salgsprodukt?

Innlegg Lurk 14 Nov 2013, 13:59

Heisann :)

Vel, det kommer jo an på egentlig..

Selv har jeg aldri opplevd rettighetskrav vedr fonter til ting man produserer og som man selger videre (annonser, websider, logoer, etc.) og dersom man har lisenser til fonter man bruker er det fritt frem å bruke dem slik man vil (med mindre noe annet er beskrevet ihht lisensavtalen, etc.).
Men å selge en font som en font i et produkt man lager tror jeg neppe man bør gjøre (altså at man tar betalt for fonten i seg selv - at den er listet opp som en "salgsvare" på fakturaen).. Dog kan man, dersom man har utgifter på en font som skal brukes til et eller annet for en klient/kunde, fakturere det man betaler for lisensen..

Håper dette var litt oppklarende og dersom andre her inne mener jeg er helt på jordet er det bare å kaste seg inn og opplyse meg om det :)

-Lurk-
Vfx/Video | Animasjon | Flash (AS3/OOP/interaktive løsninger/bannere) | App-design | Logo-/Web-/Profildesign | Illustrasjon | Storyboards | Karakterdesign

YouTube: http://www.youtube.com/CreativeFosse
Facebook: http://www.facebook.com/CreativeFosse
Brukerens avatar
Lurk

Re: Fonter og rettigheter i et salgsprodukt?

Innlegg Bergtatt 26 Nov 2013, 10:29

Takk for svar.

I mitt tilfelle lager jeg et brettspill jeg på sikt har planer om å selge. Tekst utgjør en betydelig del av et slikt konsept i alt fra regelhefte til beskrivelser på kort, brikker og ellers i designet.

Burde jeg da skaffe meg en rettighet til en såpass mye brukt font som Arial eller andre fonter som følger med i windows eller adobe programmer for den saks skyld?

Hvordan er praksisen blant designere som lager denne typen komplette produkter med mye tekst og utstrakt bruk av en, eller et par fonter? Sikrer de seg en rettighet? Lager sin egen font? Er det en praksis at man ikke bryr seg?

Det kan tenkes at jeg bare lager min egen font når det kommer til stykket. Det er kanskje det beste på sikt.

Bergtatt

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester