Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Ang å selge rettigheter til illustrasjoner.

Diskusjoner, tips og hjelp.

Ang å selge rettigheter til illustrasjoner.

Innlegg IdaJ 09 Okt 2013, 14:11

Har en kunde som vil kjøpe rettighetene til arbeidet mitt fordi de vil bruke det til mer en ett formål. I gjennom utdanningen min har lærerne våre alltid borret inn i hodet vårt at man ikke skal gi fra seg rettighetene med mindre at man får gått betalt for dem.

Jeg vil vite hvordan andre illustratører, designere og folk som arbeider med liknende beregner pris på rettigheter til arbeidet deres og eventuelle alternative ordninger som kan puttes inn i en kontrakt som kunne passe bedre for alle parter.

Om noen har noe annet som de vil legge til vil jeg også gjerne høre det. :)

IdaJ

Re: Ang å selge rettigheter til illustrasjoner.

Innlegg superrune 09 Okt 2013, 22:10

Hvis du er ansatt, så tror jeg din arbeidsgiver eier rettighetene på det du gjør. Som selvstendig kan og bør du ta ekstra betalt for "full buyout" av rettighetene. Mange jeg kjenner dobler prisen på arbeidet i slike tilfeller.

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på Frilansboka, den har et veldig bra kapittel på rettigheter.
http://frilansboka.no/
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg IdaJ 10 Okt 2013, 13:37

Takk for svar! Den boken virker nyttig så takk for tipset.

Jeg lurer også på om vist man beholder rettighetene men tilbyr en pris til kunden for annet bruk av arbeidet en det originale bruksområdet, hvordan beregner man det?

IdaJ

Innlegg superrune 10 Okt 2013, 20:17

Tenker du da på salg av en ren bruksrett? De har altså allerede kjøpt illustrasjonen for en type bruk, men ønsker nå å kjøpe rett til å bruke den for noe annet? Det vanligste er en prosent av kostnadene ved å lage illustrasjonene, og den prosenten tror jeg er forskjellig fra illustratør til illustratør - og forskjellig etter hvilket marked det er (bruksrett for reklame er dyrere enn bruksrett for redaksjonelt). Og i tillegg må det plusses på etter hvor mange år det skal brukes... Aner ikke om det er konkrete tall som brukes eller som er norm, men mulig en organisasjon som Grafill kanskje har noen standarder?
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg IdaJ 13 Okt 2013, 22:36

Ja det var det jeg mente.

Grafill har henvist meg til en spørreundersøkelse de gjorde for noen år siden om hvilken pris illustratører og designere tar, men den gir ikke så mye info ang situasjoner som denne.

IdaJ

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest