Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Workflow for 3D-print fra Maya

Diskusjoner, tips og hjelp.

Workflow for 3D-print fra Maya

Innlegg topolino 03 Aug 2013, 21:21

Jeg har gjort et par forsøk på 3D-print hos Shapeways, og er godt fornøyd med både tjenesten, kundeservice og resultatene. Jeg bruker Maya fordi det er programmet jeg kan, men det er kanskje ikke det mest egnede til denne typen arbeid. Mesteparten av tiden hver gang har gått med på å prøve å eksportere noe som Shapeways vil godta å printe. Det finnes tutorials for dette, men de jeg har funnet baserer seg på en utdatert plugin.

Er det andre her som har erfaring med 3D-print med Maya, og som har lyst til å dele sin arbeidsflyt?

Det er viktig å følge materialenes regler for størrelser, detaljer og veggtykkelser, og å unngå møtende kanter på ulike objekter (penetrering går bra). Jeg setter render tesselation for hvert objekt til en antatt passende oppløsning for 3D-printere, og for hver gang jeg gjør endringer må jeg gjennom denne prosedyren:

1. Lage en ny fil for print-versjon med delete history, freeze transformation og sletting av all ikke-geometri
2. Konvertere til polygoner basert på render tesselation (for å slippe å gjøre innstillinger hver gang)
3. "Unite" alt til ett polygon og triangulere
4. Eksport til STL (eller DAE)
5. Krysse fingrene og laste opp til Shapeways
6. Vanligste feil er "model failed during repair", denne har jeg fikset med STL og Netfabbs autofix-funksjon.

Dette er ganske tungvint, og ved flere forsøk blir det mange gjentakelser. Om noen har en enklere prosedyre blir jeg veldig glad!

Et par av dingsene jeg har lagt ut offentlig finnes her: https://www.shapeways.com/shops/lasseklein

(Jeg søkte i forumet etter tilsvarende spørsmål før jeg postet, men fant ingenting, så jeg beklager om jeg tar opp noe som har vært diskutert tidligere).

topolino

Re: Workflow for 3D-print fra Maya

Innlegg superrune 04 Aug 2013, 19:43

Har du prøvd å eksportere til OBJ istedetfor STL? OBJ er et vanligere format, som Maya pleier å være god på å eksportere.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg topolino 05 Aug 2013, 23:37

Takk for godt forslag! Jeg husker at jeg prøvde OBJ-eksport første gang jeg testet dette, men jeg husker ikke hvorfor jeg gikk bort fra det. Jeg skal prøve igjen nå som jeg har litt mer erfaring med 3d-printing og se om det ikke gjør susen.

topolino

Innlegg superrune 06 Aug 2013, 10:55

Hvis du printer mye, så kan det være en ide å kjøpe zBrush. zBrush har veldig solid eksport i de fleste formater som 3D-printere ønsker, og har tilogmed en egen plugin som klargjør modellen for deg. Anbefales :)

http://pixologic.com/blog/2009/05/new-z ... -exporter/
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg topolino 07 Aug 2013, 14:36

Det ser veldig bra ut, ja. Jeg printer ikke så mye ennå, og håper å få flyten til å sitte i Maya. Men jeg skal huske på den hvis det butter.

Jeg så du printet en del i en eldre tråd. Har du gjort noe mer av dette?

topolino

Innlegg superrune 07 Aug 2013, 23:53

Jeg gjorde veldig mye prints en stund, men ble aldri fornøyd med kvaliteten, pluss at det var noen modeller som aldri ble teknisk godkjent av Shapeways (som trollet mitt). Og etter at jeg fikk se hvor bra resultatet var fra en industri-printer (som koster 50 ganger mer), så mista jeg lysten!

Men nå ser jeg at Shapeways har fått inn masse nye materialer siden sist jeg printet - og flere av dem ser mye glattere og mer solide ut, så jeg tror det er på tide å prøve igjen snart :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg topolino 08 Aug 2013, 21:04

Jeg har ikke fått bestilt mange modeller ennå, men jeg er veldig imponert over kvaliteten på de jeg har mottatt.

Overflatebehandlingen kan nesten måle seg med kommersielle produkter. Prosessen tilfører noen ganger små ujevnheter som mest er sjarmerende. "Bandingen" som billige hjemmeprinterne gir er ikke tilstede.

De rimelige plastmaterialene er grove i teksturen, men veldig solide. Jeg har hatt en print hengende på et nøkkelknippe i lang tid nå, og den har holdt seg veldig fint på tross av flittig bruk, og at bøylen var i tynneste laget. De hvite egner seg nok best til pynt på grunn av den litt grove overflaten som lett gir litt misfarving ved bruk, men jeg ser nå at man kan bestille glatt, og da er det ikke noe problem.

Ellers har jeg bestilt i sølv. Det var relativt dyrt, men veldig lekkert. Keramikk har også en velidig fin og jevn overflate som imponerte meg. Ulempen med det var at det er ganske kostbart siden de tar betalt for totalvolum i stedet for faktisk volum som på de fleste andre materialer, og at de på min modell ikke fikk overflatebehandlet undersiden slik at den ikke er vanntett. Du får et inntrykk av overflaten på dette bildet:

Bilde

Jeg sliter også som du skjønner med å få modellene godkjent, men det handler vel mest om å prøve til man har en prosess som sitter. Jeg venter på noen mansjettknapper som skal komme om et par uker, og skal prøve meg igjen med en justering av dem når jeg ser resultatet, så jeg poster gjerne flere erfaringer da hvis noen er interessert.

topolino

Innlegg superrune 09 Aug 2013, 12:01

Wow, den printen så nydelig ut! Har du gjort noe etterbehandling på den, eller ser den slik ut rett fra Shapeways? Isåfall skal jeg begynne å tenke print igjen veldig snart!

Post gjerne flere resultater!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg topolino 09 Aug 2013, 13:25

Den er rett fra boksen og helt uten etterbehandling. Undersiden er ubehandlet og ser mer ut som man forventer av ren keramikk.

topolino

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest