Viktig informasjon!Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!
Åh, det er myyye mer å finne opp eller implementere i dagens applikasjoner. Problemet er bare at Autodesk ikke er så interessert i å gjøre det lengre nå som de dominerer markedet..
Jepp! Kommer hele tiden så utrolig mye nye måter å løse simuleringer/rendering/rigg osv. Så autodesk kunne implementert rompa av seg i mange år fremover om de hadde ønsket å utvikle den ultimate 3d pakka. Hastighet er jo og noe som kan forberedes på det aller meste i de aller fleste programmer.
Sidefx (som jeg er fanboi av) er utrolig flinke på dette. Ser heletiden at de prøver å få inn det siste som er på 3dfronten. Samt høre på hva brukerene deres ønsker
Noen priser har falt, og andre har steget. Maya er mye billigere enn det var for femten år siden, men andre program som Mudbox har steget betraktelig i pris. 3ds Max har hatt jevn pris, men prisen for å få oppdateringer har steget ganske agressivt. Subscription-modeller gjør at man nå blir tvunget til å betale for noe man ikke vet hva er - som bruker vet vi ikke om det skjer noen utvikling for programmet som tilsvarer mengden penger som går inn i en subscription. Det ryktes for eksempel at dev-teamet for 3ds Max bare er en fjerdedel av dev-teamet for Maya, allikevel betaler Maya-brukerne mye mindre i subscription. Jeg skal prøve å ikke si for mye om at prisene er nesten det dobbelte i Europa, noe som er veldig frustrerende.
zBrush og Houdini beviser gang på gang at det er myyye som fortsatt kan legges til av features, og når det gjelder Autodesk sine programmer - så er det også nok å ta tak i når det gjelder bugs og UI-problemer. Blender legger stadig til flere og flere cutting-edge features, og hvis de en gang fikser på grensesnittet så kan de bli en veldig skarp konkurrent til de kommersielle pakkene. Og sjekk programmer som Fabric Engine og Isotropix Clarisse, som har begge potensiale til å revolusjonere bransjen. Det er utrolig mye spennende som skjer på alle fronter innenfor 3D, men det er lenge siden Autodesk var en av de som pushet denne utviklingen. Noen som husker når 3ds Max introduserte subdivision modelering, eller når Maya kom med PaintFX? Det var tider!
Det er en ganske heftig tråd på MaxUnderground der flere av veteranene i bransjen diskuterer hvilken strategi Autodesk har for 3ds Max, Maya og XSI: