[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 374: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Super Simple Rig
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Super Simple Rig

Diskusjoner, tips og hjelp.

Super Simple Rig

Innlegg superrune 22 Feb 2013, 13:33

Heisan,

Jeg er snart klar til å lansere første versjon av min Super Simple Rig. Dette er en rigg for 3ds Max jeg har utviklet siden 2008, og som jeg har brukt på alle mine animasjonsprosjekter. Jeg har mottatt et stipend for å videreutvikle riggen, og den kommer til å få mange flere funksjoner og fixes i løpet av året.

Jeg legger ut en tidlig versjon her på Dyret, og lurer på om noen kan sjekke at det går fint å installere riggen og åpne den i 3ds Max?

Last ned installasjon her:
http://www.superrune.com/technical/supe ... v0.9.9.mzp

Her er en video som viser hvordan man installerer:
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: Super Simple Rig

Innlegg theotheo 22 Feb 2013, 17:06

Hei Rune, jeg har ikke annledning til å teste riggen (sitter desverre ikke på max lenger) men vil gjerne nevnte at det er kult at du deler verktøy du har laget til resten av folket. Kan jeg spørre hvordan du fikk støtte ? (hvilket fond etc)

Ser på filnavnet at det er en "lukket" maxscript fil. Har du planer om å opensource det ?
Brukerens avatar
theotheo

Innlegg superrune 22 Feb 2013, 20:59

Hei Theodor!

Jeg har fått prosjektstøtte fra Grafill, som dekker ca 10 uker med utvikling. Planen er å utvide riggen med funksjoner for squash/stretch, rigging av ansikt og noen andre lure ting. Jeg skal også lage et veldig enkelt shot-management-system for å cache og klargjøre sekvenser for lyssetting og render. Mesteparten er tenkt være gratis, og de mest avanserte funksjonene blir tilgjengelig for de som donerer en liten sum.

Scriptene er ikke lukket - du tenker sikker på formatet ".mse". ".mzp" er en zip-fil som pakker opp og installerer scriptet i user-området ditt i 3ds Max. De som ønsker, må gjerne hacke i vei på riggen :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 26 Feb 2013, 17:17

Jeg har nettopp lagt ut en enkel side med riggen. Ta en titt:

http://www.superrune.com/technical/supersimplerig.php

Planlegger å få den ut på CGTalk og ScriptSpot i morgen.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg theotheo 26 Feb 2013, 17:40

.Mse! Som sagt begynner aa bli en del aar siden jeg tuklet med Maxscript :) Uansett, veldig bra initiativ! Kommer du til aa legge ut videoer som ogsaa viser riggen i action ?
Brukerens avatar
theotheo

Innlegg superrune 27 Feb 2013, 16:59

Jeg kommer med noen oppdaterte videoer så snart jeg finner (eller lager) en karakter jeg kan bruke til demo. Jeg har uansett brukt den i fem år, det fins en del gamle videoer som viser den i aksjon :)

Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 27 Feb 2013, 17:04

Er det noen som har forsøkt å installere den, forresten?
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg havardsc 28 Feb 2013, 01:17

havardsc

Innlegg superrune 28 Feb 2013, 14:17

Fantastisk Håvard - takk skal du ha!

Koden er ganske så stor nå, og det kan være tricky å endre biter der jeg ikke aner hva som blir påvirket. Men jeg skal prøve ut alt det du anbefaler, og sette meg inn i globale structs for variabler. Structs er noe nytt for meg, faktisk. Har nettopp lagt funksjonene til scriptet inn i structs :) If-galskapen hadde vært veldig fin å rydde opp i, det skal jeg prioritere!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg shcmack 28 Feb 2013, 16:24

Kudos og klapp for et sinnsykt bra bidrag til felleskapet :thumbsup: Bruker ikke max selv, men dette ser veldig cleant og pent ut, og du har jo flust av bevis på at selve riggen er stødig :)

Jeg ser du har noen alternativer på spine-setupen, og dette er jo et prosjekt under kontinuerlig utvikling så jeg antar at du kommer til å legge inn alternativer på flere av komponentene? Hvordan tenker du isåfall å gjøre dette med tanke på "vedlikeholds-vennlighet" og gjenbruk av kode? Selv har jeg erfart at det er utrolig vanskelig å vedlikeholde scriptet om man legger inn forskjellige alternativer ved å gjenbruke kode med procedural scripting. Alternativet er å lage "egne scripts" for hver oppsjon til hver komponent, men da blir det jo også utrolig mye kode.
Jeg spør fordi jeg har revet meg i håret over denne problemstillingen selv, har derfor (såvidt) begynt å kikke på Python's OOP-funksjonalitet for å se om det kan løse disse hindrene.
Brukerens avatar KONGE!
shcmack

Innlegg superrune 28 Feb 2013, 18:57

Jepp, planen er å utvide ganske umiddelbart. Det neste jeg trenger nå er squash/stretch-oppsett, og det blir løst som nye presets for hver kroppsdel.

Jeg har ganske mange generelle funksjoner. Det er ca 40 riggefunksjoner, som gjør alt fra å lage et twist-bone-oppsett til å lage et enkelt kontrollobjekt. Jeg forsøker hele tiden å få til gjenbruk, men jeg satser først og fremst på å få riggene ut - så får kode-tweaks komme seinere :)

Hvis du er nysgjerrig, så må du bare laste ned installasjonen og se. Rename fila til .zip, så er det bare å pakke ut alt sammen.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 10 Apr 2013, 20:04

Jeg fant tid til å se på et oppsett for bøyelige ledd. Det skal komme i neste versjon av riggen:

Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Mikademius 22 Apr 2013, 02:03

Ser veldig fint ut Rune :)
Morsomt aa se at man kan faa stoette til utvikling og !
Martin Andersson -COO The Floor Above AB.
http://www.thekove.com | http://www.animation-hut.no
Brukerens avatar KONGE!
Mikademius

Innlegg dboydesign 13 Jun 2013, 11:06

Hvordan har denne gått forbi radaren min!?
Knall fett script! Fikk jeg lyst til og lage en karakter bare for og teste riggen din ut ;)

Skal komme med tilbakemeldinger når jeg har fått sett sett igjennom alt.

Eneste jeg kan komme på akkurat nå er at jeg savner en mulighet for og ha "fysiske" kontrollere på foten, er fint med parametere men personlig så liker jeg mer og animere kontrollere :)

Utrolig kult av deg og legge denne ut! Love it!
3D Animator/VFX artist
Brukerens avatar KONGE!
dboydesign

Innlegg superrune 13 Jun 2013, 12:08

Takk for det! Jeg har en ny oppdatering som snart er klar, der presets blir lagret sammen med riggen og noen andre småtweaks som er inne. Jeg har også en "pro-versjon" av rigge-scriptet der det er mulig å bytte ut assets/karakterer men samtidig beholde animasjonen. Det funker utrolig bra. Og jeg jobber også med noen enkle funksjoner for å auto-skinne karakteren etter at riggen blir generert.

Jeg er enig med det du sier om faktiske kontrollere, og riggen skal være prioritert slik på 90% av det som kan animeres. På foten tenkte jeg at det ville bli altfor tett med kontrollere på et lite område, og at det derfor ville bli vanskelig å plukke dem. Hånden har det problemet nå, og jeg må se litt på hvordan kontrollerne er skalert og plassert i forhold til hverandre. Men jeg skal vurdere å legge til et par ekstra på foten; for eksempel for tå- og hel-rotasjon.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest