Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Din første jobberfaring og hvordan komme deg videre.

Diskusjoner, tips og hjelp.

Din første jobberfaring og hvordan komme deg videre.

Innlegg SillyPictures 19 Jan 2013, 22:14

Hei,
Dette innlegget er for at erfarne 3D artister kan fortelle om deres første jobberfaring og hvordan de skaffet sin andre jobberfaring.
Kanskje dette kan inspirere nye 3D spirer å komme seg fra A til B innenfor industrien, fra skole til jobb.

Hvordan fikk du din første jobb i 3D industrien?
Hvordan brukte du erfaringen fra din første jobb til å få din neste jobb?
Har du tips for 3D spirer rett ut av skolebenken for å få foten innenfor industrien og bygge seg oppover?
Mvh, Ole Daniel Aarnes
3D Karakter Animatør & Generallist

Re: Din første jobberfaring og hvordan komme deg videre.

Innlegg superrune 22 Jan 2013, 20:10

En interessant tråd som jeg synes fortjener svar :)

- Jeg hadde venner i spillbransjen, og de hadde sett noen av arbeidene mine. De ga sjefen i Funcom et tips om meg, og deretter fikk jeg forespørsel om jobb.

- Jeg lærte en viktig ting i min første jobb: hvis du mister en deadline, risikerer du å miste kunden også. Selv om det er stadig like vanskelig å rekke alle deadlines, så er dette noe av det viktigste for meg nå - oftest viktigere enn kvaliteten på det jeg gjør. Og så fins det kunder som setter såpass pris på kvalitet at de kan tåle en forsinkelse. Det er viktig å skille mellom slike jobber tidlig. Min neste jobb var for en av kundene som tålte å vente (og kunne betale) for noe bra.

- Se om du kan få utplassering hos et firma når du er student. Det er den beste måten å lære å kjenne bransjen og jobben - pluss at du skaffer deg nyttige kontakter du får bruk for seinere!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg SillyPictures 23 Jan 2013, 01:38

Hei Rune,

Ganske spennende å lese om din første jobberfaring og problemene du støtte på. Å ikke rekke deadline kan være en nærvepirende erfaring når en først starter å arbeide.

Som en student på bacheloråret og ikke er så heldig med å ha kontakter. Har du kanskje noen tips om hvordan en burde gå frem for å gi et godt inntrykk og hvordan kanskje få en fot innenfor døren? Jeg vet at forumene er et greit sted å starte.

Ble ganske interessert i hva du hadde å si om utplassering, men jeg vet ikke helt hvordan jeg selv ville gått frem. Hvor burde jeg lete og må jeg bli rekommandert av en lærer eller er det bare å sende et brev å håpe på det beste?

Kanskje litt mye å spørre om, men hvorfor ikke gripe sjangsen for å stille spørsmål kanskje flere også lurer på. :)
Mvh, Ole Daniel Aarnes
3D Karakter Animatør & Generallist

Innlegg superrune 23 Jan 2013, 15:47

Jeg vet ikke helt hvordan utplassering funker i praksis, det er nok forskjellig fra skole til skole. Noen skoler har fast utplassering som en del av sisteåret, for eksempel. Det beste er sikkert å høre med skolen/lærerne først, og se om de har noen rutiner for slikt.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Rendre 27 Jan 2013, 21:27

På Kunst- og designhøyskolen i Bergen er utplassering del av siste semester. Da er man i en bedrift i en måned, og ja, det er veldig bra erfaring å få. I mitt bachelorstudie var den måneden uten tvil den mest lærerike. Jeg gikk frem slik at jeg forklarte situasjonen per mail, at jeg var student og hadde lyst å komme til dem på utplassering. Så la jeg ved en showreel. Jeg hadde altså ingen anbefaling fra lærere el. Hvis praksisperiode ikke er lagt inn i studiet ditt, vil jeg anbefale deg å prøve å få plass likevel, kanskje i begynnelsen eller slutten av sommerferien.
Ta kontakt i hvert fall et par måneder før du vil komme inn til dem. Alt etter hvilket selskap du vil inn til, kan det være noe de annonserer via sine hjemmesider, at de vil ha inn studenter, men send mail og spør uansett der du ser for deg at du vil ha godt læringsutbytte :D
Brukerens avatar
Rendre

Innlegg Mikademius 28 Jan 2013, 00:13

Jeg underviste på The Animation Workshop for noen måneder siden og var med i noe som heter TAW talk. Her snakker noen lærere om bransjen, viser showreels og prosjekter de har jobbet på. På slutten er det Q&A og noen spurte om hvordan vi fikk jobb naar vi hadde saa lite materiale til showreel. Hva gjorde vi for aa faa jobb? Jeg svarte foerst "ingenting". Det stemmer delvis. Jeg hadde ingen showreel da jeg begynte aa jobbe. Det som fikk meg inn i bransjen var en hoey arbeidsvilje i klasserommet. Laerere som kommer utenfra plukker opp elever som jobber ekstra hardt. Alle i min klasse som jobbet hardt jobber naa og har jobbet lenge paa store produksjoner i Norge. Naa som jeg underviser og merker jeg det fra den andre siden. Jeg legger ekstremt fort merke til hvilke elever jeg ville ansatt. Jeg var heldig og fikk utplassering der en av vaare eksterne laerere jobbet og jeg ble der en uke. Saa spurte jeg om aa faa bli en uke til og ingen sier nei til gratis arbeidskraft saa det gikk greit. Tredje uken spurte de meg om ikke jeg ville bli litt til. Naar alt kom til stykke senere og jeg soekte jobb der ville ikke regissoeren ansette meg pga. min korte erfaring. Her steppet faktisk laereren inn og gikk god for meg. Hadde det ikke vaert for henne hadde jeg ikke vaert der jeg er i dag. Jeg hadde kanskje kommet meg noe sted paa noe vis, men jeg har henne aa takke for akkurat den hendelsen.

Moralen er; JOBB Hardt saa faar du det til. Soerg for at du ikke skuffer de som gjerne har noen ekstra oeyne til arbeidene dine. Man maa ogsaa vaere noe humble og ta kritikk ordentlig og jobbe mer med aa faa arbeidene sine til aa sitte skikkelig.

Dette er jo saaklart ingen fasit, bare min erfaring :)
Martin Andersson -COO The Floor Above AB.
http://www.thekove.com | http://www.animation-hut.no
Brukerens avatar KONGE!
Mikademius

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester