Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Spørsmål om Freelance?

Diskusjoner, tips og hjelp.

Spørsmål om Freelance?

Innlegg ValentinaDEste 01 Nov 2012, 18:34

Jeg lurer på en del ting angående freelance.
Må man registrere et eget firma for å drive freelance? Kan ikke du bare ta i mot jobber å sitte i stua?
Hvor mye papirabeid er det som kreves av å drive freelance?
Og hva er de økonimiske konsekvensene av å ha en freelance jobb på si?
Hvilke regler må man ta hensyn til?

Det virker til å være stor uenighet blandt folk i mitt nærmiljø.
Brukerens avatar
ValentinaDEste

Re: Spørsmål om Freelance?

Innlegg Jizzol 01 Nov 2012, 18:55

Hei,
Jeg har akkurat begynt som freelanser selv, men noe vet jeg:

Du må ha et enkeltmannsforetak, det oppretter du forholdsvis enkelt på http://www.brreg.no. Dette må du ha for å få et organisasjonsummer som er en forutsetning når du fakturerer for jobbene du gjør. Det er veldig enkelt å fakturere.

Før du begynner å tjene penger har det ingen konsekvenser at du oppretter et enkeltmannsforetak, så det kan du sette i gang med med en gang.

til slutt kan du tjene inntil 50 000,- kr i året før du er nødt til å momsregistrere selskapet. Før det skjer trenger du egentlig bare passe på at du setter av penger til å betale restskatten du vil få av de pengene du tjener på si.

Når du er momsregistrert blir det litt mer innviklet, men du kan lese alt om dette på www.frilansinfo.no. Jeg kan anbefale boken "Frilans!" fra den samme personen som driver den nettsiden.
Brukerens avatar
Jizzol

Innlegg Jtp 01 Nov 2012, 19:22

Ordet freelance har fått en litt utvidet betydning.

Men originalt var det en person som gjorde en jobb på kort sikt for ett firma. Denne personen leverte også skattekortet til det firma og fikk lønn. Det kan man gjøre fortsatt. Men da må du ha skattekortet tilgjengelig hele tiden, og det innebærer en hel del papirarbeid for firma du gjør jobben for.

Ovennevnte beskrivelse av enkeltmannsforetak er da en enklere måte for kundene dine å drive forretning med deg. Men rent teknisk så er du ikke en freelancer lenger. Du blir en underleverandør.

Men for enkeltheten sin skyld kaller vi alt dette for freelance.

Og jeg vil understreke behovet for å ha orden i økonomien. Sett av penger til skatt (35 % så er du på sikre siden) og når du har tjent mer enn 50 000 og blir moms registrert så må du først trekke av 25% moms før du trekker skatten.

JTP
Jtp | Senior Multimedia Designer & Web Produsent | http://www.juicy.no

Jtp

Innlegg ValentinaDEste 01 Nov 2012, 20:12

Virker kansje som utrolig teite spørsmål men jeg har lite lyst å havne i noe trøbbel :p.
Betyr det ar hvis jeg selger noen malerier eller en liten logo til noen, så må jeg registrere meg som enkeltmannsforetak?
Og hvis jeg ikke tjener noenting så trenger jeg ikke betale skatt, sant?
Hva med enketprosjekter i utland?
Og hva med "Comissions" på DeviantArt? Det er jo tenåringer som driver med det. Betyr ikke at det er fullt lovlig å bare sette seg ned på den måten :/
Brukerens avatar
ValentinaDEste

Innlegg Jizzol 01 Nov 2012, 21:47

Kjenner ikke til comissions, men reglene er antagelig de samme for utenlandske arbeidsgivere ja.
På samme måte som en snekker kan gjøre jobber svart for cash i hånden kan jo du også gjøre det, men det er absolutt ikke noe jeg vil anbefale for designere, det tror jeg det blir litt useriøs buisiness av.
Det finnes spesialregler for kunst og jobber under 1000 kroner, søk etter info om dette på nettet.

Og nei, du skatter først når du har inntekt i firma ditt, så jeg ville opprettet foretak med en gang, det er veldig praktisk å ha.
Brukerens avatar
Jizzol

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester