Et kjært barn har mange navn, er et mye brukt ordtak har i norge - Og det er det jeg tenker når jeg leser flere av forumene her på Dyret.
Det er mange som har sin egen måte å forklare hvordan man f. eks skal sende en fil til et trykkeri, et tema som dukker opp ofte her på Dyret, men det får bli i en annen diskusjon. Det jeg ønsker med denne diskusjoneen er å rydde opp i "missforståelsen" om uttrykket DPI. Når jeg sier DPI skjønner de fleste som har jobbet med et bilde at jeg mener oppløsning, men oppløsningen på hva da spør jeg?
Grafikere, reklamebyrå, trykkeri, printbyrå osv bruker DPI som en forkortelse på piksler pr tomme. Når så mange, eller alle, bruker uttrykket slik, er det kanskje bare jeg som bare henger meg opp i detaljer!
Det er mye jeg vil si om saken, men skal her være kort og si hva forkortelsene betyr.
DPI = Dots pr inch
PPI = Pixel pr inch
99% av de gangene DPI blir nevnt er det PPI som skulle ha vært nevnt og det fordi f.eks bilder er oppgitt i antall pixler i høyde og bredde. Hvor høy PPI er er ubetydelig på skjerm for tallet for oppløsningen er kun en konverteringsfaktor for å konvertere størrelsen i pixler til en fysisk størrelse for eksempel på papir.
F.eks: 1 tomme er ca 2,54cm. 10x15cm tilsvarer med andre ord 4x6 tommer. En oppløsning på 300ppi, vil da kreve 1200x1800 (2160000) piksler i bildet.
Hva er da DPI?
Dots...det sier seg selv, finn frem lupen og se på en utskrift fra printeren deres, så vil dere se dots.
300 PPI (ikke DPI) er et høyoppløselig bilde, vårt øye vil ikke klare og oppfatte bedre.
I en moderne 6 farger printer i dag vil 300 PPI resultere i 2400 DPI på utskriften.