Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

DPI vs PPI

Diskusjoner, tips og hjelp.

DPI vs PPI

Innlegg Emil 17 Feb 2011, 23:28

Et kjært barn har mange navn, er et mye brukt ordtak har i norge - Og det er det jeg tenker når jeg leser flere av forumene her på Dyret.

Det er mange som har sin egen måte å forklare hvordan man f. eks skal sende en fil til et trykkeri, et tema som dukker opp ofte her på Dyret, men det får bli i en annen diskusjon. Det jeg ønsker med denne diskusjoneen er å rydde opp i "missforståelsen" om uttrykket DPI. Når jeg sier DPI skjønner de fleste som har jobbet med et bilde at jeg mener oppløsning, men oppløsningen på hva da spør jeg?
Grafikere, reklamebyrå, trykkeri, printbyrå osv bruker DPI som en forkortelse på piksler pr tomme. Når så mange, eller alle, bruker uttrykket slik, er det kanskje bare jeg som bare henger meg opp i detaljer!
Det er mye jeg vil si om saken, men skal her være kort og si hva forkortelsene betyr.

DPI = Dots pr inch
PPI = Pixel pr inch

99% av de gangene DPI blir nevnt er det PPI som skulle ha vært nevnt og det fordi f.eks bilder er oppgitt i antall pixler i høyde og bredde. Hvor høy PPI er er ubetydelig på skjerm for tallet for oppløsningen er kun en konverteringsfaktor for å konvertere størrelsen i pixler til en fysisk størrelse for eksempel på papir.
F.eks: 1 tomme er ca 2,54cm. 10x15cm tilsvarer med andre ord 4x6 tommer. En oppløsning på 300ppi, vil da kreve 1200x1800 (2160000) piksler i bildet.

Hva er da DPI?
Dots...det sier seg selv, finn frem lupen og se på en utskrift fra printeren deres, så vil dere se dots.
300 PPI (ikke DPI) er et høyoppløselig bilde, vårt øye vil ikke klare og oppfatte bedre.
I en moderne 6 farger printer i dag vil 300 PPI resultere i 2400 DPI på utskriften.
Brukerens avatar
Emil

Re: DPI vs PPI

Innlegg superrune 18 Feb 2011, 11:00

Jeg pinner tråden din på topp, dette er noe alle burde lære seg ordentlig. Jeg har møtt flere erfarne og flinke designere som fortsatt tror at alle skjermer er 72dpi siden det er default ved import i PS!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Tarjep 07 Mar 2012, 15:06

Spørsmål:

Sitter en del med grafikk som skal til trykk og skjønner ikke hvorfor folk henger deg opp i PPI/DPI hele tiden. Det som betyr noe for den endelige kvailiteten er jo total pixel oppløsning bredde x høyde. PPI sier jo bare noe om pixeltettheten når det blir printet. Og det blir vel uansett endret ved print da et bilde som regel blir skalert opp eller ned til f.eks A2 eller A3.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?

Når jeg først skriver...
Hvilken CMYK fargeprofil er best å bruke for norsk print. Jeg har en tendens til å jobbe med plakater/grafikk i RGB og deretter konvertere til CMYK. Men regner med at standard color workspace for CMYK (og forsovet RGB) ikke er optimalt for norske forhold slik det er default i photoshop. Kan noen gi meg en pekepinn på dette? :)

Dette er colormanagment slik det er default i photoshop: Bilde
Brukerens avatar KONGE!
Tarjep

Innlegg Emil 08 Mar 2012, 01:07

hei hei!
Det som betyr noe for den endelige kvailiteten er størrelsen på det du vil ha printet/trykket og da er det som du kalller det, pixeltettheten, som er avgjørene på hvordan sluttresultat/kvaliteten blir. PPI blir endret uansett hvordan den blir skallert, på datan, print og trykk. F.eks print: Har du et A4 bilde i 300 PPI på dataen som du skallerer opp til A3 i printeren, er sluttresultatet på papiret 150 PPI (Husk at PPI er en konverteringsfaktor på en fysisk str. ut i fra hvor mange pixler du har i høyde og bredde)
Husk også at betraktningsavstand spiller inn når vi snakker om print (storformat) Jeg har produsert bilder som har vært ned i 10 PPI (10 ja, ikke 100) , men her var betrakningsavstanden 10-40 meter og fra et tåg :mrgreen: Så det så helt greit ut.

Så jeg bekrefter det du sier sånn halvveis :-)

Fargeprofiler...du kan snakke med en som har jobbet hele sitt liv i bransjen uten å få et gått svar på dette.
Hold deg til default. Skal du gå utenom tar du dette med trykkeriet som produserer.

Et lite tips. Skal du bare printe trenger du ikke å konvertere til CMYK. RGB har et mye større fargerom enn CMYK og vill i de fleste tilfeller resultere i et betre print. Skal det offsettrykkes må du konvertere til CMYK.

Ha en fin natt
Brukerens avatar
Emil

Innlegg Tarjep 08 Mar 2012, 16:33

Det var et strålende svar! Takk for at du tok deg tiden...
Brukerens avatar KONGE!
Tarjep

Innlegg Jon 16 Mai 2012, 13:34

Merk at default'en du viser til her er amerikansk standard.

I Norge er det vanlig å bruke Euroscale og/eller Fogra 39

Adobe RGB er vanlig å jobbe i med bilder som skal trykkes (før man konverterer de til CMYK), mens sRGB er vanlig til web.

Slik ser mine fargeprofilinnstillinger ut:
Bilde

Jeg ser foresten at CS6 (tror ikke det var i CS5) har to preset som heter "Europe Prepress 3" og "Europe General Purpose 3". De to bruker Fogra 39, og førstnevnte bruker Adobe RGB og sistnevnte sRGB.
//Jon (aka nle) - http://superion.no
Brukerens avatar
Jon

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest