Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

wheel rotation

Diskusjoner, tips og hjelp.

wheel rotation

Innlegg dboydesign 30 Apr 2008, 12:13

Hei folkens

Jeg har veldig lyst til å prøve å utvikle min egen lille bil rigg, ikke noe avansert men noe som gjør at jeg kan animere den selv "manuelt".
Blir kanskje ikke like bra som de riggene til Paul Neal og madcar eller til Craft Animations (vis du ikke har sett den bør du prøve trialen, hvor morro er det ikke å animere i real time med en gamepad?)

Men problemet mitt er som jeg hadde håpet på om dere kunne gi meg litt clues på.
Er hvordan jeg kan lage et "script" eller "expression" som gjør at når jeg flytter på bilen så triller hjulene av seg selv.. i forhold til ant. meter den beveger seg på, og hvor fort den beveger seg. Slik at vis jeg flytter bilen fort avgårde så beveger hjulene seg fort også.. Og jeg klarer ikke å finne ut av en løsning for det. har sjekket litt rundt på nette uten noe spesiellt med hell. Har funnet et par fine expression og scripter, men funker ikke slik jeg ønsker det.

Nå har jeg jo et lite handicap med scripting og expressions. Har ikke hatt tiden til å sette meg inn i det. Så da blir slike ting vanskelig å løse.

Håper dere på dyret har noen gode råd på dette?
3D Animator/VFX artist
Brukerens avatar KONGE!
dboydesign

Re: wheel rotation

Innlegg superrune 30 Apr 2008, 12:46

Hvis du er helt fersk med programmering eller expressions så kan dette være litt tidkrevende å løse, men alle må jo starte et sted. Og maxscript hjelp-fila er såpass bra nå at det går forholdsvis greit å finne seg fram sjøl... Er du helt fersk, eller har du scriptet noe fra før?

Det enkleste er såklart alltid å stjele, og det kan være en fantastisk bra måte å lære på! Har du sjekka kildekoden til f.eks dette scriptet på scripspot:
http://www.scriptspot.com/3ds-max/rollin

Kildekoden viser at det er løst på en forholdsvis komplisert metode, ved å bake animasjonen inn i hjulene etter å ha analysert hvor langt hvert hjul har beveget seg. Hvis bilen din bare beveger seg i en rett linje, så kan du løse det mye enklere. Da kan du lagre utgangsposisjon til hvert hjul i en script-kontroller, og deretter bare rotere hjulet i en faktor i forhold til den posisjonen.

Det kan bli en del jobb, og det kan ta noen dager å programmere et script/system som animerer slike hjul. Det kan hende det er billigere å bare kjøpe en plugin istedenfor å bruke verdifull tid på det selv :)

Rune
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: wheel rotation

Innlegg chrleon 02 Mai 2008, 10:46

Matematikken bak det du vil er enkelt.

Å scripte det er litt verre.
Jeg gjør scripting i Maxon Cinema 4D sin Expresso
Har aldri vært borti 3DS Max.

Det du må gjøre er å finne omkretsen på hjulet ditt, finne ut hvor langt bilen har flyttet seg, regne dette om til antall grader du vil rotere hjulet og dereter rotere hjulet. Jeg har gjort noe lignende i C4D, men har det ikke på jobben. Kan poste matematikken bak det når jeg kommer hjem i kveld, så kan du jo se om du finner ut av det selv utfra det.

Utfordringen er å få hjulet til å oppføre seg korrekt også når du svinger. Foreløpig har jeg bare klart å få til bevegelse rett frem, men jeg har eksperimentert med svinging med litt hell, men ikke en full løsning.

Det som også er litt tricky er at 3D programmet regner med radianer istedetfor grader.
Vanligvis er en full rotasjon rundt en akse 360 grader men en full rotasjon i radianer er 2rad.
Denne forskjellen må du være obs på for det er stor foskjell på å rotere et objekt 2 grader i motsetning til 2 radianer (720 grader).

- christian

//edit//

Mest sannsynlig har MaxScript en egen funksjon for å konvertere mellom radianer og grader og tilbake igjen.
Hvis ikke må du gjøre det selv. Formelen er:

rad = grader * PI / 180
grader = rad * 180 / PI
Brukerens avatar
chrleon

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest