Noroff Instituttet i Olso 2004/2005 - Multimediadesign (jeg hadde planalgt et treårig løp hvor man kunne ta multimedia design 1 år, 3D animasjon 2 år og spilldesign 3 år, men jeg hoppet av etter det første året). Pris: kostet 80 000 på den tiden, usikker på hva det kommer seg på nå.
Idefagskolen i Tønsberg 2005/2006 - 3D Design (her kunne man f.eks ta et år med 3D design før man fortsatte på et 2 år med 3D animasjon). Det kostet rundt 107 000 da jeg gikk der, nå ligger det på omkring 99 000 for et år mener jeg.
Einar Granum Kunstfagskole i Oslo 2007/2008 - Gikk et år her på tegnelinja. Kostet rundt 60 000
University of Hertfordshire 2008/nå - 3D Games Art (BA) Dette universitetet ligger i England. Prisen for et år ligger omkring 70 000 og 90 000.
Kan kort si noen ord om Noroff: Mine erfaringer om Noroff.. dvs avdelingen i Oslo (Multimediadesign), var helt forferdelig. Dette var absolutt den mest overprisede og verste skolen jeg gikk på. Utstyret var veldig dårlig og lærerene var helt forferdelige. Jeg vet ikke hvor de hentet lærerne fra, men jeg har hørt at elever som jeg studerte sammen med når jeg gikk der er lærere der nå. Vi hadde en og en annen god lærer, men foruten dem har jeg ikke mye positivt å si om denne skolen. Man betaler utrolig mye for veldig få timer med undervisning. opplegget er veldig rotete og det virket som om hvem som helst kunne komme inn på skolen. Tror de tok inn folk fra aetat eller noe, og noen av dem var virkelig folk man ikke vil jobbe på gruppeprosjekter med. En ting Noroff er god på, er å selge seg selv. De har en utrolig fin nettside og veldig fine brosjyrer osv, men dra å besøk skolen først hvis du vurderer denne, eller prøv å finne bilder av lokaler og utstyr. Skolen har vel også flere ganger vært med i TV2 hjelper deg (men vet ikke hvilken avdeling dette var).
Idefagskolen derimot har jeg veldig gode minner ifra. Det negative med denne (i alle fall linjen jeg gikk på), er at man bør ha en god del selvdisiplin for å lære noe. Det er veldig lett å segle igjennom et år her og lære minimalt, og det er ikke noe man ønsker når man betaler 100 000. Men skolen er veldig ressursrik og lokalene er flotte. Lærerne kan veldig mye og opplegget er også veldig bra. Denne skolen har det man trenger for å lære. Er man interessert og gjør arbeidet som man er ment til å gjøre, lærer man utrolig mye. Det er også et friskt, ungt og godt miljø her (til motsetning av Noroff). Jeg angrer ikke det minste på dette året, men anser det derimot som en av mine beste invisteringer.
Einar Granum Kunstfagskole er også en fin skole og har mange flinke lærere. De har et bra opplegg hvor får testet litt av det meste. Personlig ønsket jeg å skjerpe tegnekunnskapene litt fordi jeg primert ønsket å jobbe med character design/modellering innen spill, men jeg lærte også mye mer som var veldig positivt. Også her er det et ungt og godt miljø og alle som jobber der er veldig trivelige og hjelpsomme. De tilbyr en god del akt tegning, noe som jeg personlig synes er veldig bra. Men også her er det forholdsvis lett å komme seg igjennom ved å gjøre minimalt. Man er nødt til legge litt i det hvis man skal hente ut maksimalt.
Jeg er nødt til å belønne Einar Granum Kunstfagskole for deres samarbeid med Universitetet i Hertfordshire, for hadde det ikke vært for dem hadde jeg aldri reist hit for å studere. Dette universitetet har jeg kun positive ting å si om. Den er veldig dyr, men det har mest å gjøre med at Norge ikke er medlem av EU. Lærerne her er helt fantastiske. De har selv jobbet i bransjen og på kjente spill som fikk meg til å miste haka i gulvet når jeg kom dit. Ryktet til dette unversitetet (spesielt innen 3d og animasjon), skal visstnok være utrolig bra og et av de ypperste i England. Dette har jeg ingen problemer med å se. Kurset er veldig hardt, men man lærer ekstremt mye. Lærerne her er veldig flinke på å forberede oss til bransjen, og de går virkelig den ekstra lengden for å hjelpe til. De er flinke på å få inn gjesteforelesere fra toppen i bransjen og har en hel drøss med uvurderlige kontakter. For de som virkelig ønsker et karierre innen spill (eller 3d og animasjon), så anbefaler jeg dette universitetet. Det går med en god del blod og svette her, men man får virkelig igjen for det. Og dessuten står man med en grad i hånda til slutt.
Vel.. Følte bare for å dele dette. Bare spør hvis det skulle være noe.
Og ja... jeg puster med nesa på grunn av lånet som når meg opp til overleppa