Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Idefagskolen

Diskusjoner, tips og hjelp.

Idefagskolen

Innlegg henningb 30 Apr 2008, 08:57

Vi har for tiden opptak poå Idefagskolen så jeg tenkte jeg kunne sende opp litt generell informasjon om skolen:

Hva er Idefagskolen
-Idefagskolen er fagskole, godkjent av fagorganet Nokut. Skolen tilbyr yrkesrettede studier som 3D-design, 3D-animasjon, Mediedesign, Fotografi, TV-produksjon, Lydproduksjon, Visual Merchandising og Interiørfag.

Hvor lenge varer hvert studie?
-Alle studiene er ett årig, men man kan gå flere år ved å ta flere studier. 3D-animasjon krever at man har god forkunnskap om modellering, teksturering og rendering i Maya. Det er vanlig å ta et år på 3D-design for deretter å ta et påbyggningsår på 3D-animasjon.

Får man jobb etter 1 eller 2 år?
-3D er en raskt voksende bransje i Norge så hvis du står på og så har du gode muligheter for å få en jobb innen spillindustrien, reklamebransjen, filmbransjen eller liknende etter endt utdannelse. Av erfaring er sansynligheten for å få jobb mye større dersom man har gått både 3D-design og 3D-animasjon. Idefagskolen har en rekke tidligere studenter hos velkjente firmaer som Funcom, Qvisten Animasjon, Filmkameratene og Storm Studio.

Hvor mye koster det?
-Det koster kr. 99.800,- kr i året. Dette inkluderer alt skolemateriell, fri bruk av datamaskin og programvare fra klokken 7.00 - 24.00 hver dag hele året (med unntak av enkelte heligdager).

Er skolen støttet av lånekassen?
-Ja, dersom du får lån og bortebo stipend så vil du totalt få utbeltalt 131.400 kr i lån. 32.000 kr av dette vil bli gjort om til stipend på slutten av året dersom du består studiet.

Er det eksamen og karakterer på Idefagskolen?
-Nei, vi har ikke eksamen, men det er flere innleveringsoppgaver i løpet av året og en hovedoppgave i slutten av året som danner et grunnlag for vitnemålet som du vil få utlevert etter endt utdannelse. Karakterer gies på grunnlag av fem utvalgte arbeider som studenten har produsert i løpet av året.

Hvilke program brukes?
-Idefagskolen bruker Maya som 3D program, i tillegg benyttes programmer som Adobe Photoshop, Premiere og After Effects.

Kan jeg bruke andre programmer?
-Lærerene på Idefagskolen har erfaring fra en rekke andre programmer også og vil være behjelpelig med den kunnskapen de sitter på. Dersom du skal bruke programmer som faller utenfor fagplanene må du selv være ansvarlig for å anskaffe disse programmene.

Hvor mye koster Maya?
Maya Complete koster ca 18.000 kr (basis versjonen som benyttes på 3D-design), Maya Unlimited koster 70.000 kr. Maya finnes også i en gratis versjon som kan lastes ned fra Autodesk sine hjemmesider.

Wow, fullversjonen er dyr!?
-Det er et profesjonelt program laget for profesjonelle som tjener store penger på store prosjekt, så selvsagt koster det mye.

Er dette den eneste 3d skolen i Norge?
-Nei, det finnes flere skoler som tilbyr undervisning i 3D, men det er først og fremst Idefagskolen og Noroff som har studier som fokuserer kun på 3D.

Så jeg har spørsmål anngående Idefagskolen hva gjør jeg da?
-Du kan stille de her, det er både studenter og lærere fra Idefagskolen som er medlemmer på 3Dhue.

Hjemmeside: http://www.idefagskolen.no
Brukerens avatar KONGE!
henningb

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester