Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet

Move Summit

Diskusjoner, tips og hjelp.

Move Summit

Innlegg Patrick H 15 Feb 2018, 22:17

Idag og på Fredag (15/2/18-16/2/18) så er det Move Summit i Edinburgh, Skottlands første og eneste seminar dedikert til profesjonelle og studenter i Storbritannias animasjonsindustri.

http://www.movesummit.co.uk/

Jeg lurer på om noe lignende har noen gang blitt opprettet i Norge, eller om det noe gang kommer til å være noe slikt i fremtiden?

Jeg har ofte snakket med andre animatører om hvor navlebeskuende den Norske animasjonsindustrien er og hvor mange Norske animasjonsstudenter flytter til utlandet for arbeid siden de fleste studioer ansetter innenfra og har ingen interesse i folk som ikke har 3+ års erfaring i det minste. Jeg føler et begivenhet som Move Summit ville ha gjort vidunder for å promotere Norge som et flott land å jobbe som animatør og bringe fram mange av de Norske ukjente animatørene og studioene som gjemmer seg under snøen.

Hva synes folk?

Patrick H

Re: Move Summit

Innlegg johnblunt 16 Feb 2018, 14:57

Hei Patrick

Siden Norge er et ganske lite land og befolkningen utenfor Oslo er veldig spredd så er det vel ikke gjennomførbart å ha seminarer av tilsvarende målestokk.

Jeg har egentlig intrykk av at den norske bransjen generelt har gjort veldig mye og har en positiv kultur. Det har jo en rekke ganger vært arrangert både Digital Storytelling og Frame by Frame. Ser til og med i dag er det møte i regi av Yaprak fra Qvisten.

Friday, February 16th there will be an Industry Beer at Filmenshus' Cafe, starting at 18:00
Karina at the Bar will be making us a happy price again.
She has a new Marocco Food menu too.
The Bar will be open until midnight, or until we stop consuming.

Utover dette er det mye bransje treff, hvor mange fra bransjen samler seg til lystig lag.
Jeg vet ikke om du kjenner til gruppen Trollpiksler på facebook, men der er stadig poster om events.

Når det kommer til at den norske animasjons bransjen ansetter folk innenfra og ikke har minst 3 års erfaring så vil jeg si dette er direkte feil. Jeg kjenner mange som har fått jobb rett ut av skole uten å ha noe forbindelser og har selv fått mye direkte henvendelser. Men om du snakker om rendyrkede animatører så er det ikke mange studioer eller byråer som ansetter rendyrkede animatører. En annen viktig faktor er at det er en liten bransje i et lite land og ikke minst det er en relativt ny bransje, dette innebærer at de som er senior eller høyere sikkert ikke går av med pansjon før om 30 år. Det er nok et helt annet jobb marked i dag en for 20 år siden.
Øyvind Fiksdal
http://www.fxdal.com/
KONGE!
johnblunt

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest