[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - The St. Pauli Blues_ The Accountant
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

The St. Pauli Blues_ The Accountant

Få kritikk og hjelp på et arbeide du jobber på.

The St. Pauli Blues_ The Accountant

Innlegg Per Ove 05 Jun 2009, 16:02

Heisan!
Jeg er endelig kommet i gang med å tegne denne grafiske novellen som jeg nok har nevnt mer enn en gang må man regne med.
Jeg kommer til å poste sånn litt her og der på dyret, men for de som er interessert, så kommer jeg nok til å legge ut mesteparten på Flickr etter hvert som jeg har tegnet og tusjet ferdig de individuelle bildene: http://www.flickr.com/photos/studio45/s ... 232555324/

Nok om det.
Dette bildet skulle nok vært postet under ferdige bilder, for jeg er fornøyd og kommer neppe til å forandre på noe....
Men i forbindelse med den litt spesielle arbeidsmetoden jeg har brukt her så er det et par ting jeg gjerne skulle hat noen synspunkter på.
Dette er nemlig ikke en helt normal skissert og tusjet tegning, men heller et bilde som er blitt tracet etter et foto for det meste.
Her er selve tegningen som ferdig montert i In Design

St-Pauli-Blues_The-Accountant_001.jpg
Første bilde i historie nummer en
St-Pauli-Blues_The-Accountant_001.jpg (297.2 KiB) Vist 10545 ganger

Her har vi da det fotoet som jeg hadde oppe på skjermen for å se detaljer mens jeg tegnet....og under ser man den Photoshop genererte skissen.

St-Pauli-Blues_The-Accountant_001_Ref-Matr.jpg
Dette er referanse fotoet sammen med den Photoshop genererte skissen jeg brukte til å tusje etter
St-Pauli-Blues_The-Accountant_001_Ref-Matr.jpg (180.35 KiB) Vist 10541 ganger

Selv om man godt ser detaljer på selve foto skissen så ble det mye svakere på print. Dette gjorde jeg selvsagt med vilje etter flere forsøk så detaljene skulle forsvinne og bare de store konturene stod igjen (prøvde først med en tydelig skisse, men det ble veldig stivt og man kunne lett se at det var tracet....ei heller ble det den stilen jeg søker).
Selv likte jeg dette...det var moro og resultatet ble etter min smak.
Jeg har lat meg fortelle at dette ikke er helt uvanlig, ei heller det å trace 100% korrekt etter foto....i tegneserie og illustrasjon verden
Så det jeg lurer på er:...
1. hva man syns om å bruke en sånn metode?

2.Er det noen som vet om dette er gjengs praksis i tegneserie/grafiske novelle og eller illustrasjons verden?

3. Selv om det i dette tilfellet bare dreier seg om kanskje 10 - 12 bilder til sammen der bakgrunnen blir gjort som her (ikke folk og dyr, og bare sjelden kjøretøy), bør man allikevel opplyse om dette i evt album, PDF o.l. eller er det cool bananas å bare tute å kjøre?

4. Blir dette betraktet som juks på noe vis?

Så her sitter jeg da, usikker som bare....
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Re: The St. Pauli Blues_ The Accountant

Innlegg MannAre 05 Jun 2009, 16:18

Rotoskopiering er ikke ukjent i tegneserier. Marvel sine tegnere bruker det ofte for å gjengi bygninger i New York korrekt. Selv syns jeg ikke det er noe galt i det, det er et visuelt element, og ofte må du bruke referanser (lekebiler, mockups osv, osv) for å få detaljene på plass. Noen bruker det mer tydelig en andre, som collage, og andre igjen prøver å skjule at de har brukt referansebilder. Smak og behag. Men det er ikke juks... med mindre du blånekter for at du har rotoskopiert ;)

Om du skal opplyse om kildene til referansebildene vet jeg ikke. Tror ikke det er så veldig farlig om du glemmer det, men om du tar det med er det jo veldig hyggelig for de som har tatt bildene.

Jeg syns det ser bra ut. Gleder meg til å se mer :)
KONGE!
MannAre

Innlegg Per Ove 05 Jun 2009, 17:29

Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg MannAre 05 Jun 2009, 18:22

Rotoskopiering? Det er et utrykk fra animasjonsindustriens spede barndom faktisk. Da filmet de en person som spilte ut handlingen, så tegnet de av hver frame (med karakteren de skulle ha) på lysbord for å få riktige bevegelser. Komplisert og tidkrevende. Et skikkelig grelt eksempel kan du se i

Nå til dags er det i 3D du bruker utrykket mest. Da har du de uheldige rotomonkeys som rotoskopierer inn alle CGI effektene i hollywoodfilmene til luselønn. Hehe.

Men rotoskopiering eller tracing... omtrent det samme syns nå jeg :) Bruk tracing så unngår du forvirring.
KONGE!
MannAre

Innlegg Per Ove 05 Jun 2009, 22:16

Hmm åpenbart et litt forvirrende begrep, but who gives a shit? it's all graphix in the rear end he he.
Men vi forstår i alle fall hva vi sier til hver andre det er vel det viktigste....
Takk for innspillet
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg Per Ove 06 Jun 2009, 13:06

Jeg håper dette går bra, jeg tenker nemlig å utvide denne tråden til å bli tråd for hele episoden jeg tegner nå.
Da kan jeg få innspill fortløpende (håper dere orker si deres mening inne i mellom å derved gi meg et puff i rett retning nå og da)
Så derfor bare fortsetter jeg å poste de forskjellige bildene etter hvert som de blir ferdige her i denne tråden (gi en dult hvis dette blir feil og skulle vært posta ett annet sted ...eller på do veggen min... :-) .
Så her er nr 003:

St-Pauli-Blues_First-episode_picture-003.jpg
St-Pauli-Blues_First-episode_picture-003.jpg (298.23 KiB) Vist 10446 ganger

Jeg jobber litt sånn hulter til bulter og lite kronologisk, så bildene kommer dessverre ikke i rett rekkefølge, men jeg skal heller ta å poste panelene etter som de blir ferdige (pdf'er), og se til at de i alle fall kommer i kronologisk korrekt rekkefølge.
Samt at alle bildene vil være nummererte i henhold til posisjon i respektiv episode...

med fare for alvorlig overload så smeller jeg på et lite bilde av selve prosessen fram til ferdig bildet for de som det måtte interessere:

St-Pauli-Blues_First-episode_picture-003_Process.jpg
St-Pauli-Blues_First-episode_picture-003_Process.jpg (299.39 KiB) Vist 10432 ganger

Her er nr tre. jeg har gjort ferdig både to og tre men gjør nå begge på ny fra skisse og opp, så tre var først ferdig...
Som man kan se så har jeg også her lagt et foto som utgangspunkt for bakgrunnen i bildet...
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg Per Ove 08 Jun 2009, 12:38

Her er panel nummer to ferdig. Jeg er ikke så sikker på det siste bildet....mulig jeg gjør det på ny...samme motivet...det syns jeg er ok.
Si fra hva dere synes er dere snill...

Ha en fin og kreativ dag alle sammen
Vedlegg
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02.jpg
Panel Nr. 02
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02.jpg (294.21 KiB) Vist 10307 ganger
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg urbantor 10 Jun 2009, 11:41

ser knall ut :) har ikke sett så mye på slike serier, så har ikke så godt grunnlag til å kritisere. men jeg liker sånne typer tegninger.

men jeg syns at du burde droppe dropshadow på rutene i det store bildet. syns det blir litt for rent i forhold til resten.
og så syns jeg at rammene ser bedre ut i svart.

lang tid bruker du på hvert bilde ca?
Brukerens avatar
urbantor

Innlegg Per Ove 10 Jun 2009, 20:20

Heisan og takk for innlegget urbanator .
Dette med selve layouten, der har jeg testet litt forskjellig. Jeg er heller ikke fornøyd med nåværende resultat...har også prøvd det du foreslår...men får det ikke til å gå opp helt sånn jeg ser det for meg.
Så for at ikke alt skal stoppe opp i dette ene problemet, så lar jeg den saken ligge til litt senere....men skulle gjerne hatt et par gode forslag fra noen av de fantastisk dyktige grafiske designerne her på dyret.
Panelene blir satt sammen i Adobe In Design av Photoshop og Illustrator filer samt litt vektor grafiske element generert direkte i In Design (som rammer, tekst og div.)
Alle filene er åpne på et vis som gjør det mulig for meg å forandre hva som helst når det måtte være fra grafisk design til tekst, tekst stil og detaljer i selve bildene (så ikke vær redd for å komme med forslag og/eller innspill...som sagt ALT kan mekkes på her)...selv om alle bildene blir tegnet og tusjet på gamlemåten med riktig papir og det hele...helt sant :-)
Når det gjelder tid på bildene så varierer dette veldig. Det panelet jeg nå jobber med viste seg å innebære en hel del research og ikke minst skissering...jeg er ikke så stiv i perspektiver og sånn når det er mange bygninger, ornamenter og vinkler involvert...men her har Googles sketchup vist seg å være av uvurderlig hjelp.
Google earth gjorde det mulig for meg å regne ut hva utsikten ble i ett av bildene (selv om det er tusener og kanskje millioner av bilder fra Hamburg på nettet så er det åpenbart ingen som har giddet krabbe opp/bort/ned/inn/ut der jeg vil ha kameravinkelen fra...jeg holder meg nemlig slavisk til det jeg har i hodet og på forhånd har thumbet, så det er ikke snakk om å inngå kompromiss for å få bilder til å passe inn ...så jeg må for det meste lage min egen referanse ser jeg).

Legger ved en liten skisse av fjærkreet som jeg skisset i natt....med sprit pen
Vedlegg
Eagle.jpg
Denne skissen ble kombinert med et bilde laget i Sketchup, og tilsammen ble dette referansebildet for ett av bildene i panel nr. 03
Eagle.jpg (191.18 KiB) Vist 10124 ganger
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg khawaga 11 Jun 2009, 23:43

Nå har du fått så mye råd, at det holder for et liv. Nå skal du ta rennefart og drite i alt sammen, og fullføre mest mulig slik du opprinnelig tenkte. Jeg ser frem til *ditt* opplegg, *din* novelle ... ikke hva alle de andre mente. Du har en fortellerstil og en tegnestil. Ikke la deg påvirke for mye underveis!

... men jeg er ikke utakknemlig for å bli holdt underrettet; dette er forsyne meg noe av det beste jeg har sett. Med en smule struktur, kan du helt klart leve av din strek. Og ikke minst dine idéer.
"Humans are destined party animals; technology will follow" - Linus Torvalds
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Per Ove 12 Jun 2009, 14:03

Vedlegg
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-03.jpg
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-03.jpg (298.89 KiB) Vist 9886 ganger
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02b.jpg
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02b.jpg (292.77 KiB) Vist 9976 ganger
St-Pauli-Blues_The-Accountant_001_b.jpg
St-Pauli-Blues_The-Accountant_001_b.jpg (297.27 KiB) Vist 9980 ganger
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg Per Ove 12 Jun 2009, 16:32

Her er to skisser jeg laget til å tusje etter ved hjelp av Sketchup og Photoshop...alle detaljer ble stort sett gjort på direkten med tusj....

St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-03_pic-006.jpg
Ørna her er hentet fra en fantasi skisse jeg gjorde tidligere...
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-03_pic-006.jpg (82.91 KiB) Vist 9809 ganger

St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02_Pic-004_Photoshop-sketch.jpg
denne ørne profilen dro jeg opp etter et bilde jeg fant
St-Pauli-Blues_First-episode_Panel-02_Pic-004_Photoshop-sketch.jpg (50.31 KiB) Vist 9777 ganger
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg khawaga 12 Jun 2009, 22:36

Nydelig, men ikke heng deg opp i detaljer. Fantaser, skriv og tegn. Ikke heng deg opp i tekniske ting nå. Kjør! denne vil jeg se trykt.
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Per Ove 13 Jun 2009, 01:12

Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg khawaga 13 Jun 2009, 11:44

Spennende og uvanlig konsept. Jeg tenkte ikke så langt - selv om jeg jo visste det - at du også tukler med musikk. Å distribuere det på slik måte er vel ikke den mest innbringende, men vil ganske sikkert resultere i større spredning.

Selv om det altså skal slippes på nett - formodentlig som PDF, eller har du tenkt deg egne nettsider? - må det trykkes på et vis. Jeg ser du behersker InDesign, og dermed skulle du være selvhjulpen reproteknisk. Om du likevel trenger assistanse, eller bare vil utveksle synspunkter, nøl ikke med å kontakte meg via mail. Du har noe her som jeg virkelig har tro på ... om musikken muligens ikke er krem i mine ører (skjønt jeg lytter til alt annet enn danseband og death metal).
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg khawaga 13 Jun 2009, 12:06

Tidlig i tråden - ser jeg nå - etterlyste du et norsk navn for "trace". Dette er vel blitt mer eller mindre norsk, og jeg er ikke tilhenger av på død og liv oversette alle mulige faguttrykk. Men jeg mener "konturere" er bra dekkende. I datasammenheng vil jeg likevel foretrekke "trace" - som kan tolkes som "spore tilbake til utgangspunktet".

Jeg er litt irritert på Dyret. Hvorfor i all verden skal det legges begrensning på å editere egen post? Totalt unødvendig, her måtte jeg poste ekstra for å få med en etterslenger som hadde falt naturlig inn i forrige post. Så lenge det blir klarlagt *edited by ...* ser jeg ingen grunn til denne regelen.
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Per Ove 13 Jun 2009, 15:19

Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg Per Ove 13 Jun 2009, 15:34

Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg khawaga 13 Jun 2009, 21:25

Jeg har ingen spesiell interesse av vestlandsk brukskunst, heller ikke er jeg særlig opptatt av musikk annet enn roots. Jeg så ikke før akkurat nå at du har plassert deg på Stord, av en eller annen grunn. Jeg akkumulerer ting jeg liker, og jeg liker hva jeg har sett du driver med. Karakteristikken "soul/rock/blues/funk" er ganske heftig, og vidt omfattende. Høres ut som en gammel avdød venn kunne ha stått for ... jævla synd, han døde i fjor, mens vi planla både innspillinger og opptredener. Han arrangere og kompe, jeg synge og velge materiale. Ja ja. Kan hende jeg finner noen som kan erstatte section foreman Hansen. Her er en epitaf: http://khawaga.com/ab/album/foreman.htm ... den karen var broren min, på mange måter.

Ja, ha en fin helg. Og en produktiv sommer i selskap med tusj, saltvann, instrumenter og en passelig dose data.

khw.
Brukerens avatar
khawaga

Innlegg Per Ove 13 Jun 2009, 23:41

Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Neste

Gå til Uferdige Arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest