[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Ipad som tegnebrett
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Ipad som tegnebrett

Diskusjoner, tips og hjelp.

Ipad som tegnebrett

Innlegg Camomilla 06 Mai 2012, 18:36

Jeg har ønsket meg nytt tegnebrett lenge og lurer veldig på hva slags løsning jeg skal gå for. Jeg har et gammelt Intous A3, som jeg aldri helt har fått dreisen på. Jeg greier ikke helt å se et annet sted enn det jeg tegner på, og så savner jeg å kunne snu rundt på "arket" mens jeg tegner. Derfor har jeg myst litt på det wacomet med skjerm - men dette er jo forholdsvis dyrt. Så så jeg i skisseboka til Fornes at han bruker Ipaden sin som tegnebrett - med Artrage - og lurte på om flere har erfaringer med dette? Hva slags penn bruker man? Og har noen prøvd Sketchbook Pro for Ipad? En Ipad kan jeg jo tross alt bruke til flere ting enn tegnebrett også, så hvis dette er en god løsning tror jeg at jeg har bestemt meg :)

Camomilla

Re: Ipad som tegnebrett

Innlegg superrune 06 Mai 2012, 20:00

Jeg vil nevne et par alternativer til!

Wacom lisensierer teknologien sin til laptop-fabrikanter, og det fins flere laptoper og PC-tablets som har integrert skjerm av Cintiq-typen. Du kan se en oversikt på denne siden:
http://www.wacom-components.com/english ... index.html

Nå nevnte du at du ønsket en billig løsning, så dette andre alternativet er kanskje ikke noe for deg. Men hvis du allerede eier en Mac, hvorfor ikke vurdere en Wacom upgrade som gjør den til en supertablet!
http://www.axiotron.com/index.php?id=modbook

Du bør uansett ta en titt på Cintiq, hvis du synes det er fristende. De har noen mindre modeller som ikke er så altfor dyre. Jeg hører bare halleluja-rop fra Cintiq-brukere, og har veldig lyst på en selv!

En iPad tror jeg du bør prøve først, og helst mer enn noen få minutter. Dra på cafe med noen som eier en, og prøv den i en times tid. Det er mange forskjellige apps som du kan tegne i, og det kan være veldig annerledes "pennfølelse" i dem. Selv har jeg enda ikke fått sansen for å tegne på iPad, men jeg ser at andre synes det er fantastisk.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Camomilla 06 Mai 2012, 21:57

Tusen takk for fyldig svar! Har allerede en macbook pro og en i-telefon, så jeg hadde strengt tatt ikke tenkt å kjøpe i-brett. Helt til jeg så at jeg kunne tegne på den. Da så den plutselig mye mer attraktiv ut. Modbook'en så veldig interessant ut - dette blir som en stor, ekstern touch-skjerm? Så at den selges med eller uten basestasjon til 6000 eller 11000 kr. - det er jo forholdsvis kostbart. En iPad koster vel rundt 3-4000 uten 3g, og siden jeg ikke tegner spesielt mye tenker jeg at det er lettere å forsvare en slik kostnad. Men om det er veldig høy terskel for lære å bruke den er det jo penger ut av vinduet og jeg vil ha mer igjen for å investere etpar tusenlapper til.

Kan jeg spørre hva det er med iPad-tegning som ikke funker for deg? Kjenner dessverre ingen som har dette, så jeg må ta sjansen uprøvd :p Selv tegner jeg med gråblyant (hb/b, både vanlig og trykkblyant), og fete fargeblyanter.

Camomilla

Innlegg superrune 06 Mai 2012, 22:19

Modbooken blir som om du bygger om mac'en din til en kjempestor tablet. Det er fortsatt en mac, men du får montert på en wacom-skjerm som ikke kan brettes opp. Du blir nødt til å koble til eksternt tastatur, men får et digitalt tegnebrett som er helt frittstående. Den største ulempen med Cintiq er jo det at den krever en maskin og strøm å kobles til :)

Jeg sliter med nøyaktighet og trykkfølsomhet på iPad. Det blir som å gå tilbake til fingermaling, synes jeg, uavhengig av om du bruker penn eller ikke. Den beste sammenlikningen jeg kan komme med er at det er nesten som å tegne i fylla - strekene vil bare ikke lande der jeg legger dem! Men det er mange som elsker å tegne på iPad, så derfor er det nok best å prøve det selv. iPad er uansett en forferdelig morsom dings å eie, uansett om du tegner eller ikke :O)

Som en mellomting, så kan du jo kjøpe en iOS-penn (jeg har en fin fra Clas Ohlson), og teste ut noen tegneprogrammer på iPhone. Bortsett fra størrelsen, så skal følelse av å tegne være den samme.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Camomilla 07 Mai 2012, 09:19

Skal definitivt kjøpe en penn og teste på telefonen! Nå har jeg sånn skjermbeskytterfilm på den - jeg bør kanskje ta av dette før jeg prøver. Er ikke helt sikker på om jeg har skjønt dette med modbook - er det en laptop/macbook bare med touch-skjerm (jfr. eksternt tastaur)? Eller speiler den macbooken jeg allerede har? Noe frittstående er jo praktisk og fint :) Samtidig må det ikke være sånn teknisk vanskelig å få det opp og gå - det er jo derfor jeg sitter med et hus fullt av kostbare eple-dingser :)

Camomilla

Innlegg Camomilla 07 Mai 2012, 10:23

Dumt spørsmål til: Når jeg søker på penn til iPhone/iPad får jeg opp stylus penner som har rund tupp (slik ser det iallefall ut på bildene) - er det en slik man bruker? Til wacomen har jeg jo penn med spiss - jeg tenker at dette må jo være mer nøyaktig.

Og så har jeg sett etpar youtubesnutter hvor diverse tegner på iPad - noe ser helt sømløst og flott ut, mens på andre filmer ser det ut som det er ganske mye "lugg" og forsinkelse på streken. Det ser også ut som trykksensitiviteten er dårlig på etpar av dem. Kanskje dette varierer med hva slags penn/programvare man kjører? Hvis man kan omgå dette med å legge mer penger i en skikkelig penn tenker jeg at det er verdt det.

Camomilla

Innlegg superrune 07 Mai 2012, 19:48

iPad-skjermen fungerer veldig annerledes enn et Wacom-brett. Det er en skjerm som fanger den elektriske ladningen i en finger, og kan rett og slett ikke se noe som er særlig mindre enn en fingertupp. En grillpølse vil merkelig nok være en bra penn for iPad. Det er derfor så og si alle iPad-penner har store og bløte tupper. Laggen har mest å gjøre med hvilken app du har og hvilken generasjon iPad du kjører den på. Noen apps er tunge og har mye lagg. iPad støtter heller ikke trykksensitivitet, det er enten av eller på. Det er noen apps og penner som faker det til, men selve skjermen til iPad kan ikke "føle" noen grader av trykk.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Mikademius 08 Mai 2012, 00:02

Halleluja!
Martin Andersson -COO The Floor Above AB.
http://www.thekove.com | http://www.animation-hut.no
Brukerens avatar KONGE!
Mikademius

Innlegg Olve 08 Mai 2012, 09:31

Du kan jo kikke på andre nettbrett også. Samsung har en (penn) som er langt ifra så "pølsete" som iPadens.
Når det er sagt så anbefaler jeg selvsagt Cintiq jeg og.
Brukerens avatar KONGE!
Olve

Innlegg superrune 08 Mai 2012, 10:15

Jeg har hørt fra troverdige kilder at Samsungene er forderdelige å tegne på. Noen som har prøvd dem?
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Camomilla 08 Mai 2012, 12:00

Jeg skjønner at Cintiq er dingsen å eie :)

Har tatt til meg rådet om å prøve meg fram på telefonen min; jeg lastet ned gratisversjonen av Sketchbook pro og dro i gang! Vanligvis bruker jeg 5 minutter på å skisse et pent øye - dette brukte jeg 1,5 time på, og det er ikke - høh - akkurat slik jeg ville ha det. Kan veldig relatere til kommentaren om fingermaling og fylletegning - det var VELDIG vanskelig å beregne hvor streken lander. Vanskelig å få en jevn, pen strek også, men dette regner jeg med er lettere med et større brett og en stylus - finger på telefon har ikke det samme spillerommet.

Nå er jeg ikke bortskjemt med å tegne på wacom, så jeg er ikke sikker på om trykksensitiviteten er noe jeg kommer til å savne veldig. Men å gå fra og tegne ganske presist med en tynn trykkblyant til å ha en fingertupp - vel, den er mer lei. Jeg ser ikke helt hvordan en stylus kan hjelpe på det heller, siden denne er like rund som fingertuppen min. Finnes ikke styluser med spissere tupp, altså?

Har bestilt meg en stylus med bra reviews på komplett.no. Og så kommer jeg til å låne med meg en ipad noen dager fra jobben.

Her er øyet *sukk*
Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 08 Mai 2012, 12:35

Jeg lurer på om Dagi Stylus kunne vært noe for meg: ? Unektelig forlokkende å SE hvor streken treffer :p Her er en youtubesnutt med noen som skisser (veldig pent) med en Dagi: http://www.youtube.com/watch?v=WfTeIIi79r8

(Vet ikke hvordan jeg embeder en youtbefilm i forumet - sorry)

Camomilla

Innlegg superrune 09 Mai 2012, 20:58

Ja, det ser ut som streken treffer mer nøyaktig. Allikevel ser det ut som en femåring har skrevet teksten, og jeg lurer på om det er pga stylusen :/
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Camomilla 09 Mai 2012, 23:22

Jeg har bestilt denne også, men en litt annen modell: http://www.dagi.com.tw/index.php?page=s ... Itemid=208 Så nå må jeg bare vente på posten :p

Camomilla

Innlegg superrune 09 Mai 2012, 23:36

Spennende, du får komme med en liten anmeldelse her når du har prøvd den!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Camomilla 10 Mai 2012, 09:00

De anmeldelsene jeg har sett hittil har iallefall vært positive - men alle sier at en iPad og Dagi ikke ERSTATTER en Cintiq. Men er et fint supplement :) Kanskje jeg som ikke er Cintiq-bruker fra før har en annen oppfatning? Skal definitivt dele erfaringene mine når jeg har fått testet det ut!

Camomilla

Innlegg Mikademius 10 Mai 2012, 23:10

http://www.tabletmod.com/

Soek paa nikolai lockertsen paa youtube for timelapse av hans iPad drawings.
Det funker kan man si :)
Martin Andersson -COO The Floor Above AB.
http://www.thekove.com | http://www.animation-hut.no
Brukerens avatar KONGE!
Mikademius

Innlegg Camomilla 11 Mai 2012, 09:23

Skal definitivt sjekke ut Nikolai Lockertsen, Mikademius - takk for tips :)

Da har jeg fått den første stylusen, en Just Mobile Alu Pen Silver: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622362 Den har en tynnere tupp enn mange andre jeg har sett, og jeg liker blyantutformingen. Den er også ganske tung, noe som gjør den stødig i hånden. Nå har jeg fremdeles bare telefonen å tegne på, men dette fungerte mye bedre for meg enn å tegne med fingeren! Nå har jeg ikke allverdens med skills, og mye å lære, men jeg synes stylus-øyet ble bedre enn finger-øyet:

Bilde

Dagi-stylusen er ventet om 7-12 dager :)

Edit: Denne tok ca 30-40 minutter - mot halvannen time på den første.

Camomilla

Innlegg Camomilla 23 Mai 2012, 20:42

Da har jeg fått Dagi'en :) Eller - jeg fikk to Dagier, den gamle 602 og den nye. En ekstra på kjøpet, altså! Den gamle har litt bredere plastflate som er ørlite grann avlang, mens den nye er mindre og helt rund. Begge er gjennomsiktige og sitter på en spiralfjær. Jeg synes begge var bedre enn Mobile Alu Pen, selv om denne også fungerte greit, særlig når jeg zoomet godt inn.

Skisse på mobil med dagi-stylusene:
Bilde

Dagi Stylus 602 (gammel type)
Bilde

Jeg synes fremdeles det er litt klønete å tegne på mobilen, og gleder meg til jeg får lånt meg en i-pad for å teste ut. Det var ikke galt med lagg, men det ble mer ved raske bevegelser og mange lag i skissen. Jeg føler fremdeles at jeg må zoome endel for å treffe helt nøyaktig, men ikke så mye som tidligere. Bakdelen var at jeg følte jeg måtte holde Dagien litt mer "rett på" - jeg holder visst blyanten ganske skrått til vanlig. Tror cluet er at ikke for mye av plastflaten må treffe FØR området i midten (spissen, lissom) - da blir det like unøyaktig som en vanlig stylus. Men den var god å holde, og jeg føler jeg har fått mer dreisen på iPhone-tegning. Kan komme tilbake med en fyldigere anmeldelse når jeg har testet på iPad, men dette er altså de foreløpige erfaringene.

Camomilla

Innlegg superrune 24 Mai 2012, 00:12

Veldig bra! Streken er ren og fin, og viktigst - den ser veldig nøyaktig ut. Her treffer alle streker der de skal, noe som er vanskelig med en tykk pennetupp. Hvilken app tegnet du i? Er tuppen på penna fleksibel, eller er den låst i den vinkelen? Ser frem til hva du får til på en iPad!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Neste

Gå til Diskusjoner

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest