Lang overtiden siden sist jeg postet noe.
Jeg tenkte jeg skulle dele det siste selvutviklings-eksperimentet mitt.
Prosjektet var å lage en realistisk jordklode i Nuke som kunne lyssettes og animeres, være så interaktiv som mulig med enkle kontroller, og man skulle kunne se så nært opp mot ferdig resultat uten lange rendertider.
Har ikke kommet helt i mål med all optimaliseringen, men uten AA i scanline-render spytter den ut bilder i representativ kvalitet på mellom 5-10 sekunder (litt avhengig av tekstur størrelse ca 10 sek på 21k teksturer).
Mengde motionblur, glow og evt DoF styres mer eller mindre i realtime med sliders på et ferdig cachet bilde.
Riggen har også kontroller for lysstyrke på stjerner og nattlys på jorda, exposure, samt masse annet i userinterfacen for groupen/gizmoen.
Fargene på grunnriggen er matchet etter Apollo 17's Blue Marble, samt litt kunstnerisk frihet. Den er ikke en 100% match, og kan nok tweakes litt til for å få inn de siste 5%.
(teksturer 21k bluemarble fra NASA)
Her side om side, rig til høyre.

Atmosfærisk glow er gjort som en 2D effekt med edgedetect og en array av blur's som skalerer automatisk basert på kamera's avstand, samt linse og apperture. Det var et interessant regnestykke å reverse engineer'e etter å ha stilt alle verdier til 70x51 80mm hazelblad kamera de brukte på apollo 17 først... valuable lesson learned:P
Her er en liten animasjons-test med skyer i timelapse, den ble litt kjedelig uten lyd så jeg la til litt musikk. Kanskje i overkant dramatisk, men slik går det når man har sittet og hørt på Chopin og føler seg inspirert.
(bildene er gjort med ganske overdreven lysstyrke på stjerner og natt-lys for dramatisk effekt, rendertid på ca 40 sekunder per bilde på en hexacore i7 4.2 Ghz.)
Ps: dersom noen vet om en god måte å få Nuke til å takle bumpmapping er jeg svært interessert.