Spillet har vært ute på markedet i litt over en uke - og allerede florerer det av modifikasjoner og brukerskapt tilleggspakker i form av lokomotiv og annet materiell. Men alt for sjeldent kommer det noe godt - og norsk - til slike spill. Det ville jeg gjøre noe med!
I august startet jeg prosessen med å samle inn referansebilder og ta kontakt med togmiljøet for hjelp og informasjon. Et par ildsjeler stakk seg fort ut, og har bidratt med mye god informasjon og økt forståelse for Flirt.
Her er litt av prosessen.
En tidlig test av tekstur og utseende, for å få følelsen av hva dette kan bli. Fant vel fort ut at interiør ikke var viktig, spesielt med tanke på antall polygoner.

Startet på nytt, og grublet litt på hvordan jeg best kunne modellere toget, spesielt på grunn av den strømlinjede formen. Endte opp med at jeg like godt kunne lære meg å modellere med spline cage og lappe sammen etterpå - konkluderte med at det kan komme godt med til andre kjøretøy også. Så jeg kjøpte et kurs, og lærte.
Noen utkast, tester og forkastede forsøk senere kom jeg frem til det som ble gullmalen.

Etterhvert hoppet jeg over på tekstur. Jeg gikk ut i fra at jeg kunne bruke teksturer i 2048^2, men kunne i verste fall nedskalere til 1024^2 om nødvendig. Spillet var enda ikke gitt ut på dette tidspunktet.
Jeg jobbet ut fra et referansebilde med eye drop for å finne fargenyanser og lagde en gradient for hver av de tre hovedfargene. Noen runder nede på Drammen stasjon ble det også, for å ta referansebilder av klistremerker både på dører, men også logo etc. på førerhuset.

100% crop

Her en render som jeg la ut på et par forum for spillet for å lodde stemningen. Vinkelen er med vilje satt til noe som kunne ligne på hvordan man stort sett vil se modellen i spillet.

Bogiene er kommet på plass. Nå har jeg begynt å vise litt av prosessen, slik her, på et par spillforum også. Responsen var enorm!

Jeg spurte en lokfører om hva merkingen på sidene av toget egentlig betyr. Etter å ha hørt betydningen av det, måtte det jo såklart inn i teksturen. Hadde jo nok oppløsning å gå på. Så nå er bogiene stort sett merket korrekt i teksturen.

Enda en render som fikk god respons, her for å vise bogi-informasjonen jeg la til i tekstur.

Endelig ble spillet gitt ut - men det var på ingen måte noen verktøy å faktisk få modellen inn i spillet ennå. Noen dager med mer modellering og justeringer ble gjort i påvente av at en eller annen smarting skulle lage et konverteringsprogram.
En russisk programmerer fant ut av hvordan objekt-filene var satt sammen, og delte et program som stort sett kunne ta alt av formater. Fra 3Ds Max, Blender, til og med LightWave som jeg bruker. Drag-and-drop. Da var jeg rask med å hive inn modellen for å sjekke. Her med utgangspunkt i et TGV, med min modell byttet ut i front.

Etterhvert fikk jeg også vognene på plass - men alt går ikke helt etter planen... Det ble mye inn og ut av teksteditor for å finjustere på koordinater for plassering av bogier, og prøve å forstå et system som er helt udokumentert.

Men plutselig får jeg en åpenbaring og de aller fleste problemene løser seg!
Her med testing av to togsett i et lengre tog - ikke et ukjent syn her på østlandet.

Første tease la jeg ut i går tidlig, før jeg tok meg noen timer fri for å møte noen venner.
Enorm respons og tilbakemelding. Folk ville HA DETTE NÅ!!

Vel hjemme, la jeg ut enda en tease, her i form av hvordan man som spiller får beskjed om at et nytt togsett er tilgjengelig for kjøp og bruk.

Så fortsatte jobbingen. Legge til detaljer i front, plog/buffer, legge til pantograf, lage variasjoner av vognene som har pantograf sånn at kun den ene har pantografen oppe, finjustere tekstur, lage normal maps etc.. Tiden gikk i ett fra kl 23 til kl 05 i dag tidlig. Men jeg ble da ferdig. Og fornøyd.

Slik utarter det seg i spillets handlekurv.

Til slutt lagde jeg en liten plakat som skulle markere at den endelig er tilgjengelig - etter en tre uker lang prosess, i underkant av 100 timer med research, modellering, tekstur, prøv-og-feil med tekstfiler, inn i mellom jobb og skole.

Nå har versjon 1.0 av denne vært ute i ca 10 timer, og allerede har over 400 stk. lastet ned. Det sier jeg meg fornøyd med.
Om du skulle være interessert i å prøve toget i spillet, kan det .