Jeg har gjort flere jobber sammen med Blink Studios det siste året, her kommer en liten presentasjon av en jobb vi gjorde rett før jul. To reklamefilmer for Coop trengte en liten alien, og vi ble kalt inn på kort varsel for å løse en håndfull shots med karakteranimasjon. Vi var et team på fem personer, og hadde litt under to uker å gjøre prosjektet på.
Credits var som følger:
3D Supervisor: Rune Spaans
Modeller og teksturer: Christer Sveen og Eigil Jarl Halse
Animasjon: Atle Blakseth og Morten Øverlie
Slik ble den ene filmen seende ut:
Her kommer noen turntables. Alien var modellert og teksturert av Christer Sveen. UFOen var modellert av Eigil Jarl Halse. Begge modellene var også designet av Christer Sveen. Den nederste versjonen av UFOen ble forkastet, men jeg synes den er morsom å vise frem. Den ble for utradisjonell med finner og frontlys.
Her er noen av designene til Christer. Kunden valgte en mindre cartoony alien, men heldigvis ble proporsjonene mellom kropp og hode værende som på skissen.

Jeg hadde med iPad på oppdaket, og gjorde notater og tok foto inn i Penultimate. Det var veldig kjekt å kunne snappe et foto, for så å tegne på det bare sekunder etterpå. Jeg sparte veldig mye tid i forhold til å få den infoen vi trengte og i dialogen med regi om hva de kom til å få fra oss. Jeg har en HDRI-sheet som jeg også digitaliserte og hadde i Penultimate. Her er noen sider fra notatboka. Jeg hadde også noen sider med renders av alien og ufo, som kunde og regi kunne se på og kommentere i pausene.

Dette var også det første prosjektet der jeg brukte Autodesk 123D Catch. Programmet trengte kun fire bilder av pepperkakehuset for å spytte ut en 3D-modell som jeg kunne bruke for kameramatching og integrering av skygger. En fattigmanns Lidar som funker perfekt til små jobber!

Ellers var prosjektet ganske tradisjonelt. Riggen ble gjort i mitt Super Simple Rig System, og animasjonen ble cachet ut og rendret i Brazil. Effektbildene er compet i Nuke.
Vi har et annet prosjekt som skal begynne å gå på kino i disse dager, mer om det seinere