For ca et år siden, da jeg jobba på Storm Studios, begynte Endre Skandfer og jeg produksjonen av to animerte kortfilmer for Bufdir (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet). Den ene, som heter Sara, tok for seg foreldre som ruser seg, mens den andre, Alex, handlet om psykiske lidelser i familen. Filmene har blitt vist i skolen.
Endre regisserte begge to mens jeg storyboardet dem og designet karakterene. Jeg gjorde ellers mesteparten av animasjonen på Sara og tegnet opp en del av bakgrunnene på den.
Vi hadde et ekstremt tett budsjett så hele Sara ble gjort på noen få uker. Flere av bakgrunnene er faktisk storyboard-skisser som Endre har pyntet på med farger og teksturer.
Selv animerte jeg ikke noe på Alex, noe Endre tok seg av på én (!) uke - bakgrunner og comp inkludert!
Disse lider nok litt av den veldig korte tiden vi hadde på dem, men det var moro lell. Det var ganske nøyaktig 10 år siden Endre og jeg hadde jobba sammen med animasjon sist og sju år siden jeg hadde animert noe som helst.
Animasjonen ble gjort i programmet TVPaint (som sammen med en Cintiq er det nærmeste man kan komme det gode, gamle animasjonbordet), forøvrig et program jeg også måtte sette meg inn i midt i det hele.
Filmen kan sees .
Her linetester av et par scener jeg gjorde for Sara. Først tannpussing på superheltmåten:
Dette er filmens siste scene, men den første scenen jeg animerte: