Endelig fikk jeg dratt en karakter igjenom zbrush. Dette ble et slags treningsprosjekt med pipeline i zbrush. Hvordan jobbe raskt med mye bruk av flere objekter/subtools. Jeg føler jeg lærte mye, og jeg tror det har fått meg litt mer motivert på å jobbe med karakterer. Og ikke minst, bli raskere med å lage slike 3D konsepter på karakterer.
Software: 3ds max, zbrush og photoshop.
Kort om karakteren "Uh'bah" og beskrivelse av anatomi: Dette individet har evolusjonert seg mest fra en fugle art og noe pattedyr, og bærer preg av dette. Jeg har lagt div visuelle hint i benstruktur, hud tekstur, hår, og fjær som skal bære preget på evolusjonen.
Historien er at dette individet lever i et annet univers enn det vi kjenner til. I dette universet har andre mer avanserte individer tatt over landet deres og bruker til krigføring. Dette skal forklare metallet karakteren bærer. Det er også en funksjon i beltet som går rundt overkroppen hans. En hjertesensor plassert i midten av brystet sender signaler til "ryggsekken" hvis hjertet stopper. Ryggsekken er en bombe, så hvis dette individet dør i slag, tar han nok med seg fienden også. Metallet rundt armer og ben er "slavelenker"
Fremgangsmåten i prosjektet: Jeg skrev en kort pitch ang historie og opphav. Så laget jeg et konsept. Deretter bar det videre med tanke på at jeg skulle bruke konseptet som referanse og inspirasjon, og forhåpentligvis altre karakteren til det bedre underveis. Konseptet og ferdig produkt ble da forskjellige, men til det bedre synes jeg. når modellen og alle de 30 subtoolene var ferdige bar det over til posering og rendring. Dette ble gjort i zbrush. Jeg hadde egentlig planer om å ta hele karakteren i bodypaint etc, rigge og rendre i maya. Men dette føler jeg var smartere å gjøre på neste karakter, nå som jeg har fått øvet meg litt. Så da ble den en haug av passes i zbrush og mye comping i photoshop for denne gangen.
Vel, det var det. Og mulig det kommer en making of rundt denne og evt andre karakterer senere Smil Håper det faller i smak.
ps: hvilken vinkel er best?
-Einar
(klikk for store versjoner)