Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

2053-konsept

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

2053-konsept

Innlegg thomas 06 Jan 2011, 09:55

Hei,

Her er litt fra det jeg har jobbet med i høst/vinter. Konseptet er et kjøretøy for år 2053 og i briefen het det at det må kunne benyttes i to elementer. Jeg har jobbet med land og luft. En slush-hydrogenmotor produserer energien til de tre el.hjulmotorene når den brukes på bakken, og fordeler kraften til jetmotorene i luften. Den skal altså i teorien kunne hovere.

Håper dere liker den, og kom gjerne med innspill.
Vedlegg
hongkong-web.jpg
hongkong-web.jpg (210.95 KiB) Vist 3911 ganger
render5-web.jpg
render5-web.jpg (184.58 KiB) Vist 3931 ganger
render2-web.jpg
render2-web.jpg (207.58 KiB) Vist 3922 ganger
interior-web.jpg
interior-web.jpg (85.66 KiB) Vist 3907 ganger
Brukerens avatar KONGE!
thomas

Re: 2053-konsept

Innlegg Jinx 06 Jan 2011, 10:13

Hei du! Spennende saker. Kan du si litt om valget av form? Hvilke praktiske årsaker det er til hvorfor du har valgt den formen og de linjene som du har. Bla, annet er den fryktelig lav når den kjører på bakken noe som vil antagelig skrape opp hele chassiet i første sving. Si gjerne litt om hvorfor du også valgte å ha ett hjul bak i stedenfor foran og hvilken fordel/ulempe dette medfører.

Uansett, det er et spennende design, men jeg lurer litt på hva du har lagt på av elemeter for at den skal se kul ut, og hvilke elementer som har en funksjon :)

Jeg skulle også gjerne sett skisseprosessen som ledet deg til det endelige resultatet. Det synes jeg er utrolig spennende; analysen som ligger til grunn.

Kult!

- Colin
Colin McMahon
Art Director & Concept Developer
http://www.mottimotti.com
Brukerens avatar KONGE!
Jinx

Innlegg thomas 07 Jan 2011, 09:46

Takk for tilbakemelding, Colin.

Skal ikke legge skjul på at form har vært viktig i dette prosjektet. Når man jobber med et konsept så langt frem i tid er det viktig å bli lagt merke til. Prosessen har vært lang og jeg har sikkert en 7 cm bunke med a3-skisser. Formkonseptet om en twistet sideflate kom tidlig og den har jeg holdt på gjennom hele prosessen, selv om uttrykkene har vært ganske forskjellige. Jeg har også vært gjennom to små billeiremodeller (1:10) og én stor (1:5), hvor sistnevnte ga utgangspunktet for den endelige 3d-modellen som ble bygget i Alias Studio.

Til form og funksjon. Det er en del aerodynamiske teorier ute og går, uten at jeg er ekspert på området. Det er også litt utfordrende å jobbe med downforce når kjøretøyet også skal fungere i luften. I stedet for en konvensjonell spoiler bak vil flatene på siden fungere for dette. Kjøretøyets høyde er holdt til en minimum og hovedluftinntakene er plassert på siden av cockpiten. Størrelsen på disse sikrer nok luftgjennomstrømming til hoverjetene som er plassert under på midten.

Angående kjørehøyde justeres denne etter behov da hjulene kan endre diameter (demping fungerer ved hjelp av samme teknologi). Har ikke skissene av det akkurat nå. Blir det for ulendt kan man jo uansett lette fra bakken. Kjekt :)

Merker det er vanskelig å forklare uten å peke og forklare, men legger ved litt diverse fra prosessen, så håper jeg dere forstår hva jeg mener.
Vedlegg
clay2-web.jpg
clay2-web.jpg (113.8 KiB) Vist 3770 ganger
clay-web.jpg
clay-web.jpg (95.05 KiB) Vist 3735 ganger
package-web.jpg
package-web.jpg (149.39 KiB) Vist 3731 ganger
sketch-roundup.jpg
sketch-roundup.jpg (242.33 KiB) Vist 3739 ganger
Brukerens avatar KONGE!
thomas

Innlegg Jinx 07 Jan 2011, 11:02

Se der ja! Dette er spennende! :) Jeg skal studere litt. Jeg har ingen forutsetning for å gi en faglig tilbakemelding (jeg er ingen produkt- eller industridesiger), men det blir gøy å analysere :)

- Colin
Colin McMahon
Art Director & Concept Developer
http://www.mottimotti.com
Brukerens avatar KONGE!
Jinx

Innlegg Strollinthewoods 07 Jan 2011, 11:20

Jeg tenkte umiddelbart i same retning som Jinx her når det gjelder valget av 3 hjul. Får umiddelbart en følelse av at man fort velger å fjerne et hjul mer fordi det da ser anderledes ut en bilene vi er vant til fra før, og skaper fort litt distansering fra dagens biler. Hvor mye bedre kjøre egenskaper en bil med 3 hjul har å skilte med i forhold til en med 4 er noe jeg oppriktig er nyskjerrig på.

Bilde "render 5 web" sier magefølelsen min at det er ganske store størrelses problemer med. Min umiddelbare hunch er at menneskene burde vært vesentlig større. Og at det bør tas hensyn til at kamera virker som det er lavt mot bakken i bakgrunsbildet.

Virker som et artig prosjekt å jobbe på :D

En ting som jeg lurer på om dere har tenkt på er konsekvensene av valget med å ha døra fremover?
Hvor lave er de setene? Ved nærmere ettersyn så kan det se ut som dette er noe dere har tenkt på :D for jeg synes å se at sete har en form for heve mekanisme? stemmer dette?

Hadde tenkt å poengtere hvor vanskelig det vil være å komme seg ned i og ut av sete, men med en heve mekanisme vil dette bli vesentlig lettere, så da skal jeg holde kjeft X)
Brukerens avatar
Strollinthewoods

Innlegg thomas 08 Jan 2011, 15:55

Kun ett hjul bak trenger ikke ha noe negativt å si for kjøreegenskapene om vektfordelinga er god, samtidig forenkler man strukturen, sparer vekt og gir plass til jetmotorene som skal drive den framover i lufta.

Jepp, setene løftes frem til åpningen, så en enkel sak å komme seg inn og ut.

Takk for kommentarer :)
Brukerens avatar KONGE!
thomas

Innlegg torden 21 Jan 2011, 16:52

Helflotte visualiseringer.

MEN: I alle dager, mann, ser jeg feil, eller kjører den mot den bussen?

Du har litt inkonsekvent bruk av blur. Jeg har noen observasjoner som jeg håper kan hjelpe.
Jentebildet: I bakgrunnsbildet, er det en rar "drømmeaktig" overgang mellom hva som er uskarpt og hva som er skarpt. Denne kanskje fra at du har gjort en selection, brukt feather, lagt på lens blur. Hvis du bruker en alpha maske istedenfor, blir det bedre.
Originalbildet av jentene har mer blur enn kanten du har klippet dem rundt, samt bakgrunnen der de er plassert. Derfor (samt at de er for store) forsvinner illusjonen om at de hører hjemme der.

Bakgårdsbildet. Mengden uskarphet i nærgrunn og forgrunn gir bildet en tilt shift effekt, som får ting til å se ut som miniatur modeller. Ikke nødvendigvis en feil, men det som er feil er løvet øverst til venstre. Også høyst usannsynlig at løvet blåser sammen i grupper. Bildet er antakelig penere uten!

Skulle ellers likt å se litt lyskilder til alle lys-beamene.
KONGE!
torden

Innlegg thomas 25 Jan 2011, 11:23

Takk for god tilbakemelding, torden. Mye riktig i det du skriver, det gikk litt fort da disse måtte mashes sammen på deadlinenatta. Er faktisk alpha-maske på jentebildet, men er enig i at det ikke ser helt realistisk ut. Litt usikker på størrelsen til jentene, Strollin vil jo ha dem større, så kanskje det ikke er så ille :)

Helt enig ang bakgårdsbildet. Professoren min ville ha tydeligere fokus etter jeg viste førsteutkastet, men jeg tok kanskje i litt vel mye.

Endelig noen som har lagt merke til den kommende front mot front-kollisjonen. Egentlig skulle bilen kjøre ut av bildet, men så trengte jeg rear view. Pytt, kan jo bare hovere over ;)
Brukerens avatar KONGE!
thomas

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest