Ikke overraskende var det en opplevelse ganske utenom det vanlige. Som turist i landet får man aldri gå på egen hånd. Man er man alltid sammen med tre guider og hva man får se, og ikke minst ikke se, er nøye planlagt. Det føles litt som en ferie i en gigantisk kulisse hvor det aller meste dreier seg om eldgamle kriger og de store lederne.
Jeg tok tusenvis av bilder og tenkte jeg skulle dele et knøttlite utvalg av dem her på Dyret.
Om dette gir mersmak har jeg en samling på flickr som inneholder mange flere bilder fra turen samt nesten to uker i Kina.
Alle bildene er tatt med en Nikon D90. Klikk for større versjon.
Terminalen på flyplassen i Pyongyang:

The Arch of Triumph i Pyongyang. Som selvsagt er større enn den mer kjente i Paris.

Motorvei i Nord-Korea. Vi kjørte et par timer og møtte bare noen få biler. For det meste passerte vi mennesker som enten gikk eller satt i veikanten.

Vakt på grensen til Sør-Korea.

Fra en lokal feiring i byen Kaesong.

Mansu Hill, Pyongyang.

Buss i Pyongyang.

En av de berømte trafikkdamene i et relativt trafikkfritt Pyongyang.

Pyongyang Metro.

Oppvisning i Schoolchildren's Palace, en skole for spesielt talentfulle barn i Pyongyang.

Fra det vanvittige Arirang Mass Games. En halvannen times propagandaoppvisning med rundt 100 000 deltagere som slår enhver OL-åpningssermoni ned i støvlene. På tribunen bak sitter det over 30 000 studenter med sine individuelle fargekort som fungerer som pixels i utallige enorme mosaikkbilder som vises gjennom hele oppvisningen.

Kim Il-sung Square, kjent for sine storslagne parader (det hadde vært en noen dager tidligere).

Pyongyang togstasjon.

Etter Nord-Korea bodde vi en natt i Dandong i Kina som ligger på grensen. Vi tok en båttur på Yalu River som skiller de to landene og kontrastene var enorme på hver side av elven.