[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 374: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Trolljegeren - Raglefant-sekvensen
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Trolljegeren - Raglefant-sekvensen

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

Trolljegeren - Raglefant-sekvensen

Innlegg superrune 10 Des 2010, 01:21

Det er en stund siden Trolljegeren hadde premiere, men jeg har endelig klart å samle sammen en god dose bakommateriale til dere! Ting tar litt lengre tid når man bare er et enkeltmannsforetak, men bedre sent enn aldri :)

Jeg jobbet på filmen fra september 2009 til juni i 2010, med et par store pauser innimellom. Sammen med meg, så hadde jeg animatør Atle Blakseth. Jeg skulle egentlig kun gjøre Raglefant-sekvensen i filmen, men jeg fikk også lov til å gjøre det ferdige designet på Raglefanten og Jotnen (siste ble superbt laget av Gimpville). Jeg tenkte jeg skrive noen ord om begge delene av prosjektet.

Bilde
(klikk for større bilde)

I utgangspunktet skulle jeg som sagt "bare" gjøre effektene til en sekvens i filmen. Men etter å ha sett skissene de hadde på karakterene, så tryglet jeg om å få prøve meg på designet også. Skissene de hadde var veldig bra, men noen av de var litt for cartoony, og jeg trodde jeg kunne klare å dra de i en mer realistisk og naturalistisk retning. Jeg er mer enn middels interessert i folkeeventyr og myter, så jeg kunne ikke la sjansen få ifra meg! For å få Filmkameratene på glid, så gjorde jeg en kjapp skisse i Mudbox. Slik så den ut:

Bilde

Ugh! Utrolig nok så tok de en sjangs basert på den skissa!

Her er noen av konseptene jeg fikk fra Filmkameratene:

Bilde
(klikk for større bilde)

Modellene til venstre er av Ivar Rødningen, den til høyre av Håvard Johnsen. De følte de ikke hadde landet helt designmessig, og jeg skulle prøve å få til noe som var mer realistisk og samtidig mer dyreaktig (skissene her hadde for mye menneske i seg).

En av mine store inspirasjonskilder var den norske illustratøren , som jeg synes har malen på det moderne norske trollet. Disse to maleriene var noen av de viktigste referansene mine:

Bilde
(klikk for større bilde)

Etter å ha jobbet rundt en ukes tid i Mudbox og 3ds Max, så endte vi opp med dette designet:

Bilde

Jeg prøvde å unngå de lange nesene som trollene er kjente for, som liksom skal hinte til at de lukter godt. Istedenfor ga jeg Raglefanten noen veldig store nesebor, og lot heller nesen være bred og svulmende (sannsynligvis full av luktkjertler), noe som jeg tror er mer naturlig.

Åh, jeg kan si mye om hvordan jeg tenkte i forhold til stein på ryggen og design og plassering av kroppsdeler. Jeg diktet opp mange forklaringer på hvorfor anatomien er som den er. Men det får jeg spare til seinere.

De likte designet såpass bra at jeg fikk lov til å prøve meg på Jotnen også. Jeg baserte han på en av Kittelsens klassiske tegninger, bare uten klær. Slik ble det ferdige designet:

Bilde

Begge modellene tok utgangspunkt i en boks med enkle extrusions, topologi var ikke viktig siden det bare var skisser. Det tok to til fire dager å skulpturere dem i Mudbox, med tilbakemeldinger frem og tilbake fra regissøren André og produsentene på Filmekameratene (Marcus og Øystein). Deretter brukte jeg noen timer på hver karakter på å få hår i 3ds Max med Hair Farm.

Da grovmodellen av Raglefanten var ferdig, så var det å sette igang med det ordentlige arbeidet, det som skulle ta over ett tusen femhundre timer av livet mitt!

Som sagt så var vi bare to stykker som gjorde sekvensen; Atle Blakseth på animasjon, og meg i alle roller fra modellering, teksturering, rigging, pipeline, simulering, kameratracking, rendering og compositing. Jeg programmerte også flere tools; en utvidelse av riggescriptet jeg har brukt i to år, og diverse verktøy for å kunne kjøre en animasjonspipeline igjennom 3ds Max.

3ds Max er nemlig ikke det enkleste programmet å kjøre et større animasjonsprosjekt igjennom. Nå var ikke dette noe i nærheten av en animert spillefilm eller en større effektjobb, men jeg trengte allikevel et system for å kunne endre på karakteren og riggen etter at animasjonen var ferdig - noe som krever at animasjon og rigg separeres på en sikker måte. I Maya kan du løse dette med Referencing, slik at riggen ligger som eksterne filer, og animasjonen blir lastet inn uavhengig oppå riggen. 3ds Max har ikke noe tilsvarende som funker med animerte karakterer.

Løsningen min ble å lage et enkelt filformat for animasjon, og en serie script som bygget opp en scenefil ved å hente inn miljøet og riggene, og deretter laste inn animasjonen til slutt. Så når animatør Atle spurte om animasjonskontrollere til f.eks tungen, så kunne jeg lage en ny versjon av riggen, og deretter ville scriptet hente inn den eksisterende animasjonen og legge den oppå den nye riggen. Og hele tiden gjøre det i nye, ferske filer, noe som også var sikrere. Det var et veldig risikabelt system å prøve på den korte tiden vi hadde, og jeg var mildt sagt paff da det funka på første forsøk. Jeg lagde også et cache-system for å kunne ta bort riggen i scenene hvor jeg simulerte musker eller hår, men det får jeg heller si mer om for spesielt interesserte over en øl en gang :)

Her er en video som viser Raglefanten fra rig til ferdig render:

(klikk på pilene nederst til høyre for versjon i full HD)

Musklene ble gjort med SkinFX, håret med Hair Farm og buskene på ryggen er gjort med GrowFX.

Selv om det var bare meg som gjorde mesteparten av arbeidsoppgavene, så endte jeg å styre prosjektet som om jeg var et team på flere personer. Jeg jobbet parallelt med flere oppgaver, slik at jeg fortest mulig kunne få en render opp på skjermen som regissøren kunne se på. Det betyr at imens jeg jobbet med riggen, så modellerte jeg også karakteren. Imens jeg teksturerte, så klargjorde jeg render og comp. Jeg delte dagene i to, og gjorde en ting før og en annen ting etter lønsj. I tillegg så prøvde jeg å alltid sette noe til render når jeg ikke jobba, så nesten hver eneste natt rendret jeg ut en turntable eller en teksturtest.

Riggen var relativt kjapt gjort, siden den baserte seg på en karakterrig jeg programmerte i 2008. Atle ønsket en FK-rig på armer og bein (FK! WTF!), så det var en av de større tingene jeg måtte programmere inn. Modelleringen og tekstureringa var det som tok lengst tid, og det til tross for at jeg prøvde å gjøre alt så lowpoly som mulig. Jeg brukte Polyboost og betatestet Wrapit (genial plugin!) for å retopologisere skissemodellen.

Deretter var det inn i Mudbox for å gjøre den detaljerte Raglefanten, som var den morsomme (men tidkrevende) delen av jobben. Jeg hadde en haug av referanser på selve detaljene i hud og muskler. Jeg så blant annet på pensjonerte bodybuildere, uteliggere, aper, personer med kraftig leddgikt og teksturer fra naturen.

Her er en screenshot av ferdig Raglefant i Mudbox:

Bilde
(klikk for større bilde)

Raglefanten skulle interaktere med Trolljegeren i rustning, og spise en sau. Disse karakterene (såkalte digitale stunts) måtte også bygges. Faktisk var sauen noe av det første jeg ble ferdig med, jeg brukte den for å teste ut cache-systemet og for å finne ut hvordan jeg skulle løse håret på Raglefanten. Atle steppet inn og gjorde modellen av Trolljegeren, en av de mest fantastisk overkill-detaljerte modellene jeg har fått lov å rendre. Mye kudos til han, jeg trengte ikke lage bumpmaps en gang - alle detaljene var i modellen!

Her er turntables av modellene våre:

Atle var allerede i gang med animasjonen da riggen var halvferdig, og jeg kunne gi han en mer og mer korrekt modell etterhvert som Raglefanten nærmet seg ferdig. Jeg tror modellene og animasjonen var ferdig omtrent samtidig. Og da Atle var ferdig på prosjektet (og fortsatte å animere for Gimpville og Storm) var det min jobb å gjøre de siste simuleringene, rendre og compositere alt sammen.

Det er mye som ble simulert. Jeg brukte RayFire til å knuse plankene på broa. Musklene på Raglefanten er simulert med SkinFX. Pelsen er også simulert. Og belter og detaljer på Trolljegeren er simulert med den innebygde Cloth-modifieren i 3ds Max. Alle disse simuleringene er gjort i separate filer, med cache inn og cache ut for å få raskest mulig feedback i 3ds Max.

Et lite ord om 3ds Max. Etter å ha brukt Maya i noen år, så har jeg blitt mer og mer glad i dette lille programmet. Det har store mangler, såklart, men jeg tror det er en god grunn til at det er mye brukt i prosjekter som må løses "kjapt og gæli". Bare den enorme mengden med fantastiske plugins gjør at det er et veldig bra valg på bl.a. rendering.

Det så skummelt ut i forhold til rendering, så jeg kjøpte meg en ekstra maskin for sikkerhets skyld. Da fikk jeg dobbelt så stor renderfarm, wohoo! Jeg gjorde noen raske tester med Brazil, V-Ray og Mental Ray, og fant ut (nok en gang) at Brazil var raskest og mest stabil. Jeg er nok mer enn inhabil i den saken, så ha meg unnskyldt. Så jeg satte opp passes i RPManager med tanke på Brazil. Raglefanten bruker rundt 10-12 passes, der alt ifra bounce light til pelsen er rendret separat. Jeg foretrekker å rendre i passes, siden det gir mer kontroll i compositing. Det er alltid noe som ser litt for CG og perfekt ut i one-pass renders, og separeringen gjør det enklere å føkke ting litt opp (en litt grønnere bounce - no problem, den er separat). En frame (inkludert alle passes) tok ca 20 minutter å rendre i helfigur, opp til 45 minutter med Raglefanten over hele skjermen.

Jeg kompositerte alt i Nuke. Her er screengrab av et av de største shotsene:
Bilde
(klikk for større bilde)

Som dere sikkert ser, det er en forholdsvis oversiktlig og middels komplisert komp. Akkurat dette shot'et var på 900 frames, og på så lange shots var jeg utrolig takknemlig for at Nuke er så kjapt som det er. For å få til kamerashake så ble jeg nødt til å zoome litt inn i bildene. Derfor er alle bildene strippa for grain, for deretter å få grain lagt på helt til slutt. Det var tungvindt å kjøre ut grain-frie elementer av alt, men til gjengjeld så ser det mye bedre ut når alt får samme grain til slutt.

Jeg brukte også Nuke til å sette sammen teksturer og displacement maps. På den måten var det enkelt å lage en versjon av Raglefanten med og uten blod.

Her er en screengrab av tekstur-compen til Raglefanten:
Bilde
(klikk for større bilde)

Jeg har spart den beste av alle bakom-filmene til slutt! Denne viser (i raskt tempo) hvordan flere av bildene er lagd!

Skru opp volumet og "kos" dere:

Hoi, det ble litt av en post! Håper et par av dere orker å lese alt sammen, det er jo synd hvis jeg sitter her og rabler for meg selv! Hvis det er noe jeg har glemt eller noe dere lurer på, så er det jo bare å spørre :)

Til slutt vil jeg takke Marcus Brodersen, André Øvredal og Filmkameratene for at de tok sjansen på et enkeltmannsforetak! Dette var et drømmeprosjekt for meg!
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: Trolljegeren - Raglefant-sekvensen

Innlegg sigge 10 Des 2010, 03:29

Takk for bra lesning. Innspirerende selv om jeg bare forstår ca 40 % av det. :B
Freelance Game artist, Illustrator and Concept artist.

http://www.DAZZ.no
Brukerens avatar KONGE!
sigge

Innlegg oleshikaru 10 Des 2010, 08:54

kule greier ja!

Martin Andersson var innom skolen her i danmark å underviste en stund så på sia hans er det no fete greier fra filmen også. http://www.animation-hut.no/html/index.html

satser på at den fortsatt går på kino fordi jeg kommer først hjem til norge i morgen.
Brukerens avatar KONGE!
oleshikaru

Innlegg squidmonk3j 10 Des 2010, 08:59

Et imponreende stykke håndverk, elegant og presist dokumentert!:)
Brukerens avatar KONGE!
squidmonk3j

Innlegg Edvin 10 Des 2010, 09:50

Fyttigrisen så imponerende!

Alle postene jeg har sett rundt effektene til denne filmen er fantastiske, denne likeså. Breakdownene her er alikevell noe av det mere forklarende jeg har sett og viser et fantstisk øye for detaljer i alle stadier av produksjonen. Et utrolig stykke arbeid Rune, særlig tatt i betraktning at du er en enkeltmannsforetak med litt forlenga hender.

Nå er det påtide jeg får fingen ut og får sett denne filmen på kino

Nydelig! :)
Brukerens avatar
Edvin

Innlegg alf 10 Des 2010, 11:09

Fantastisk arbeid, forklaringer og breakdowns Rune!
Dette var mildt sagt inspirerende. Takk for knall "artikkel" på en ellers småtrøtt Fredag. :)

Alf
KONGE!
alf

Innlegg breuer 10 Des 2010, 11:17

Herlig! Tusen takk for at du deler dette med oss Rune. Veldig inspirerende!
Brukerens avatar KONGE!
breuer

Innlegg christerb 10 Des 2010, 11:19

Wooo!! Kjempearbeid og supert innlegg! :) Kudos til begge to! Raglefanten oser av karakter. Jeg digger han. :)
Christer Bjørklund - www.christerb.com :: www.gimpville.no
Brukerens avatar
christerb

Innlegg Olve 10 Des 2010, 12:44

lol @ sau :D

Knakende bra post Rune! Samme kan sies om trollet. :)
Brukerens avatar KONGE!
Olve

Innlegg kormi 10 Des 2010, 13:01

Knallbra post! ..og ikke minst arbeid :)
Brukerens avatar
kormi

Innlegg AnetteHeiberg 10 Des 2010, 13:20

Veldig imponerende!
Det her var interessant å lese Rune.
Brukerens avatar
AnetteHeiberg

Innlegg Atle Blakseth 10 Des 2010, 13:29

Veldig solid og bra post Rune!

Tøft gjort av deg å poste den mudbox skissen :)

Nina og jeg holder på å skrive litt om animasjonsprosessen. Kommer en trollpost til her på dyret om ikke lenge :)
Brukerens avatar
Atle Blakseth

Innlegg Korhon 10 Des 2010, 14:11

Uber uber inspirerende! Det ble en dritkul sekvens!

Jeg synes det er så utrolig imoponerende at du klarer å gjøre så mye på egenhånd!
De fleste mestrer bare enkeltområder innen faget, men du mestrerer 3d/2d fra A til Å! :D

Og du la et utrolig bra grunnlag for oss med designet på Jotnen! :)
Christian Korhonen
render / vfx
Gimpville AS
Brukerens avatar KONGE!
Korhon

Innlegg EinarM 10 Des 2010, 14:27

helt fantastisk og utrolig inspirerende! takk for at du deler bakgrunn og prosess=)
http://www.einarmartinsen.com
Senior Concept Artist / Matte Painter - Storyline Studios
Brukerens avatar KONGE!
EinarM

Innlegg superrune 10 Des 2010, 14:53

Takk skal dere ha, alle sammen!

Jeg sitter også på flere gigabytes av screencaptures med modellering, hår grooming og teksturering. Jeg tenkte å spare på det til presentasjoner til neste år, men det kan hende jeg får tid til å legge ut noe av det seinere.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg dboydesign 10 Des 2010, 14:55

Superkult! Men FK rig? Ikke noe Ik i det hele tatt? Det må forklares litt nærmere?
Morro at du fant en løsning på referencing systemet, kjedelig at Max har slike begrensninger.

Men som de andre sier, veldig inspirerende og flott igjennom gang av shotet!
3D Animator/VFX artist
Brukerens avatar KONGE!
dboydesign

Innlegg superrune 10 Des 2010, 15:50

Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Wingman3D 10 Des 2010, 18:15

Wingman3D

Innlegg yster 10 Des 2010, 20:00

Veldig inspirerende å lese om prosessen. Designet og effektscenene er helt i toppklasse - det så veldig bra ut på det store lerretet!

mvh
Øystein
Senior motion designer og partner i Stir. http://www.stir.no
Brukerens avatar KONGE!
yster

Innlegg bquentin 10 Des 2010, 23:30

Veldig bra/kult/fett/inspirerende/imponerende!

Artig at du tar deg tid til å legge så mye ut om prossessen og vise breakdowns i noe som må være en travel hverdag =)
- Bjørn Quentin
Brukerens avatar KONGE!
bquentin

Neste

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester