Hoppla
Ble utfordret av Thomas i bandet til å lage en musikkvideo til låta Mr Tokyo i juni.
Jeg har alltid hatt lyst til å regissere en musikkvideo så jeg tenkte at det må jeg prøve:)
Jeg hadde litt under en uke på meg å tenke ut et konsept og planlegge shooten, så det legger jo noen føringer for hva man kan få til... Etterarbeidet hadde jeg litt under 2 uker på og alt fra klipp til VFX til grade skulle jeg gjøre selv. Hadde i utgangspunktet tenkt å få til mer VFX, men det lot seg bare ikke gjøre innen for rammene.
Idéen var å bruke "projetion mapping" med animsjon på som et scene element Eva interagerte med. Det var første gang jeg har prøvd det, og det var ganske utfordrende. Med hjelp fra min gode venn Stian Korntved bygde jeg 9 kasser av papp og hang de opp i et galleri-lokale. Deretter hang jeg opp projektoren og begynte å maske i photoshop. For at jeg skulle få lys på 3 sider av boksene måtte projektoren lyse litt vinkla fra den ene siden. Det gjorde maskingen ganske nøysommelig med tanke på at en pixel på projektoren blir ca. 2-3 kvadrat cm stor på visse sider av boksene... Når masken var klar var det hjem og lage en animasjon på boksene som gikk i takt med låta. Det ble "bare" pulserende lys i forskjellige farger, grunnet, ja, ikke tid til mer avansert, men jeg syntes det fungerte bra. Jeg brukte da quicktimen som jeg spilte av animasjonen fra som playback lyd, dermed var alltid lysbokspulsen i sync med lyden.
Jeg er fornøyd, spesielt med foto og graden.
Credits:
Director, vfx & grade: Axel Råberg
Cinematography : Tor Eigil Scheide FnF
Scenographer: Stian Korntved
Prod. Ass.: Magnus Kvalheim
Shot on RED ONE using Ultra primes