Hei godtfolk,
Nå tipper jeg det er godt over et år siden jeg postet noe som helst her på dyret, men det betyr ikka at vi har ligget på latsiden. Tenkte jeg ville dele noe som kanskje er et litt annerledes type prosjekt enn alt annet godt som finnes her.
Som dere ser er det produktutvikling, design og produksjon av en sykkelhjelm for den norske produsenten Etto. Et tidligere samarbeid med dem førte til muligheten for å ta frem et konsept vi hadde tegnet på en stund. Sykkelhjelmer har generelt sett hatt en simpel sfærisk form, noe som vi strengt talt var begynt å gå lei. Vi så på detaljene som fantes ellers i sykkelverden, og ideer fra andre typer transportdesign.
Estetisk sett er resultatet mer flateorientert, med ganske kraftige geometriske aksenter, sterk identitet gjennom unik silhuett og oppbygging. Det er klart det blir en del kompromiss fra konsept til faktisk produkt, men vi føler likevel det holder mye av designintensjonen også i butikkhylla.
Hjelmen har en avtagbar hakebeskyttelse, så man slipper den litt klaustrofobiske følelsen på vei opp til toppen, men låses enkelt på når man fiser ned tette skogsløyper etterpå.
Det er lagt inn flere luftekanaler med utløp i "halefinnen" og sidepanelene- det gir en mye etterlengtet nedkjølende vind i topplokket på varme dager.
Jeg legger ved flere bilder fra prosessen så dere kan se hvordan vi gikk frem:
- CAD konstruksjon for prototyping
- Screen-shot-2010-06-01-at-1.23.26-PM.jpg (259.96 KiB) Vist 4658 ganger