Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)
For rundt 1 uke siden ferdigstilte vi effekter for den første filmen i Kiwi´s nye superhelt kampanje. Vi hadde 4 dager (inkl helg) på å legge til isblokkene i bildet og få disse til å knuse
Modulering gjorde Kryszchtoph B Stimulering/render gjorde Christian Comp/tekstur gjorde Jan
Pent stykke arbeid, Gimp pumper ut mye bra om dagen La merke til print utgaven i dag på vei til jobb.
Produsent gir en åpenbar umulig oppgave. Man kan jo diskutere om man skal fortsette å ta slike oppdrag. Lurer på om folk utenfor "vår verden" har noen som helst peiling på hva vi driver med. Jeg kan snekre en planke, men jeg vet at snekkerfaget er mye mer enn jeg kan tenke meg. Likevel ber jeg ikke snekkeren bygge en garasje til meg gratis så han kanskje kan jobbe på huset mitt dersom jeg blir fornøyd. Jeg ber ham heller ikke gjøre det over helgen...
Tilbake til reklamen: - Jeg synes isblokken eksploderes istedet for å slås istykker. Det er jo en fin effekt, men dersom man hadde slått ut isen der han slår og sprukket opp (evt. latt det henge igjen en liten bit i toppen) kunne det sett mer riktig ut. Jeg kan se for meg at kunden synes det var kult at det var ninjapowers i slaget dog:) Egentlig vanskelig å kommentere når man vet hvor kort tid dere har hatt. Hatten av!
Olve skrev: Men jeg lurer veldig på hvor den siste blokken kommer fra.
Reff Christer og kommentaren om filmmagi
superrune skrev:Veeeldig imponerende med tanke på hvor få dager dere hadde! Hva med røyk og dis? Er det også simulert, eller stock?
Røyken på gulvet/atmosfæren ble gjort på set. Røyken fra blokkene og karen er gjort i post med plates .
Mikademus skrev:Produsent gir en åpenbar umulig oppgave. Man kan jo .....
Faktisk funket det helt ok å levere denne på 4 dager (Eventuelle produsenter som leser dette får ikke lov å sitere meg på dette ). Det var kun en person som jobbet på lørdagen, så i realiteten ble det kun 3,5 dager med produksjon. Ikke ble det mye stress/overtid heller Men dette er unntaket og ikke regelen, så jeg er fullstendig enig i det du sier. ..Dog gratis er vi ikke
Det med eksplosiv og ikke måtte vi jo ta avgjørelsen på tidlig, og en "ekte" simulering tror jeg ville endt i en kjipere effekt hvorav mesteparten av bitene bare hadde falt ganske rett ned. Det skal jo dessuten være superhelter så jeg syntes det kler dem greit å ha litt ekstra kraft i slagene og sparkene Slag nr 2 hadde sikkert byd på mye problemer om vi ikke hadde overdrivd litt. Her har han et veldig "snappy" slag som gir følelsen av for lite tyngde og han når litt fort kort om han skulle slått slik de gjør i virkeligheten og "brøytet" seg gjennom isblokken.
Megaman skrev:Brukte dere Houdini til simuleringen og ferdig rendrering eller var det mye ferdistilling i comp?
Kamera matchingen ble gjort i maya, tekstur i bodypaint og simulering og render i Houdini (mantra). Masse av jobben ble også gjort i comp ja. Dette gjelder 99,9% av alle ting vi gjør. Fremover blir det jo mye "Nuke´ing" på prosjektene
Da du sa fire dager inkludert helg tenkte jeg Torsdag-Søndag Sa ikke at det er umulig å gjøre på fire dager, men i realiteten er det egentlig satt opp to om man tenker slik jeg gjorde over her.
Synes explo effekten fungerer fint. Det er som du sier superkrefter ute og vandrer og det er mer punch i at alt går ad dundas.
Jepp, det var fre-man, men burde helt klart vært i det minste fre-ons Det handler vel mye om uvitenhet ift hva arbeidet innebærer, sluttkunder som krever at produktet er ferdig da og da (no matter what), for mye tid spist opp i den første kreative fasen osv.
Opplever jo at mye av det samme også skjer ift de andre leddene i kjeden - F.eks. for få opptaksdager så opptakene alltid havner på overtid (som igjen da blir regelen og ikke unntaket for dem som jobber som foto, lys, grip osv.). Eller overtid for produsenter som må sette sammen et studioteam, leie studio, caste de rette menneskene osv. på alt for korte tidsfrister.
Men har man litt av hvert, oppdrag som haster og oppdrag som "ikke haster" (eller går over lang tid), klarer man vel å legge en ok kabal av det
Jeg har skjønt at dette er den første av fire (?) Kiwi reklamefilmer med kampsport/superkrefter som gjennomgangstema. Har dere gjort VFX for de også, og når får vi se de ?
Jeg kan snekre en planke, men jeg vet at snekkerfaget er mye mer enn jeg kan tenke meg. Likevel ber jeg ikke snekkeren bygge en garasje til meg gratis så han kanskje kan jobbe på huset mitt dersom jeg blir fornøyd. Jeg ber ham heller ikke gjøre det over helgen...
Veldig bra sagt, Mikademus. Kjenner meg igjen hver gang jeg ringer en illustratør/fotograf/produksjonshus og ber om mirakler over natta. Et triks er jo og ringe folk i andre tidssoner. Her i Toronto kan man ringe folk på vestkysten (man kan ringe senere på dagen hos meg, mens hos dem er det enda morgen) eller noen i Europa (de våkner seks timer tidligere neste dag og kan ha ting klart selv om vi ringer sent.)
Uansett; imponerende arbeid Sanders!
Hva var navnet på reklamebyrået bak snutten forresten?