[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Platekompaniet - Julefilm
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Platekompaniet - Julefilm

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

Platekompaniet - Julefilm

Innlegg superrune 22 Des 2009, 12:25

Heisan,

Jeg gjorde en julefilm for Platekompaniet tidligere i høst. Den går på TV nå, og da kan jeg endelig vise den her på Dyret! Filmen er gjort for byrået Anti, regissert av meg, og animert av Atle Blakseth.

Dere kan også laste ned en quicktime her: http://www.superrune.com/movies/platekomp_jul_800.mov

Tanken var å lage en hyllest til Disneys gamle kortfilm 'Santa's Workshop', og mange av utsnittene og idéene er henta rett derfra. Bakgrunnene er en subtil referanse til designet av Nordpolen i Rankin/Bass sin klassiske film 'Rudolph the Red-Nosed Reindeer', som senere er referert bl.a. i filmen Elf.

Det var veldig kort tid på filmen, jeg hadde bare litt over en uke å gjøre den på. På grunn av den korte tiden, så er dette det første superrune-prosjektet der jeg også har leid inn ekstra-hjelp. Det er noe jeg kommer til å fortsette med i fremtiden, Atle gjorde en mye bedre (og raskere!) jobb på animasjon enn jeg ville klart.

Jeg hadde en tyvstart på prosjektet siden jeg allerede hadde karakteren i 3D, og skulle bare gi han et nytt kostyme. Men det var noen utfordringer med det å klare å lage et bra miljø på begrenset tid, og mye av det ble løst med å gjøre lyssettingen interessant og bruke minimalt med dybdeskarphet for å skjule detaljer.

Tittelplakaten er designet av Anti.

Noen stills fra den ferdige filmen:

Bilde

Bilde

Bilde

Håper den faller i smak! Jeg må takke Anti som nok en gang ga meg et spennende prosjekt å jobbe på!

Og ja, lyden er ute av synk, noe jeg slet med under hele produksjonen. Noe av det er After Effects, og noe er fordi vi ikke fikk lyden før animasjonen var ferdig. Jaja, vi får passe bedre på neste gang :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: Platekompaniet - Julefilm

Innlegg superrune 22 Des 2009, 12:30

Og så har jeg bittelitt bakom-materiale for dere også:

Dette er en tidlig versjon av alven, da han fortsatt var grønn (som fortsatt er min favoritt). Jeg gjorde to varianter av alven, en tykk, og en med skjegg. Platekompaniet var redd for at folk ikke skulle ta koblingen til nissen, så derfor ble alvene røde i den ferdige filmen. Grønne alver er det tradisjonelt korrekte (og jeg er nøye på tradisjoner!), og noe jeg håper kunden kanskje vil gjøre seinere en gang :)

Bilde

Jeg gjorde også noen renderinger av alven for print som Anti kan klippe og lime inn i annonser og plakater.

Bilde

Her er et skjermbilde fra 3ds Max. Som vanlig så bygger jeg kun det kamera kan se. Legg merke til alle passene jeg satte opp for å rendre denne lille filmen. Hvert lys ble rendret separat for mest mulig kontroll.

Bilde

Her er et skjermbilde fra Nuke av bildet med CD-saga.

Bilde

Og et tettere utsnitt av selve nodene. Ikke så avansert heldigvis, og de fleste nodene er fargekorrigeringer.

Bilde

Selve looken på filmen var en utfordring. Jeg startet i utgangspunktet med en veldig blågrå film, men både kunde og byrå ønsket noe varmere og lysere. Det ble mange versjoner før jeg hadde noe som ikke føltes som et kompromiss for meg, og som kunden også likte. Den siste versjonen fikk et hint av sepia i seg, som på en ubevisst måte kanskje gjør den litt klassisk? Jeg håper i alle fall det :)

Bilde

Programmer som ble brukt: 3ds Max, RPManager, V-Ray, Nuke, After Effects og Photoshop. Jeg brukte også flere av mine egne script til modellering og rigging.
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg christer 22 Des 2009, 12:47

Takk for innblikk! Jeg liker at animasjonen holder takten til sangen :D

christer

Innlegg christer 22 Des 2009, 12:56

så malingen først nå, Klassiker :lol:

christer

Innlegg ben 22 Des 2009, 14:08

Alltid interessant å se bakommaterialet ditt. Den endelige looken ble etter min mening den fineste av de eksemplene du viste her.

Men jeg må si det var da noen tykke cd-plater. :p
Brukerens avatar
ben

Innlegg pixelranger 22 Des 2009, 16:07

herlig, Rune!! Elsker Silly Symphonies stilen paa animasjonen!
----------------------------------------------------------------------------------------
http://framestore.com ----- http://andrehitsoy.tumblr.com -----

pixelranger

Innlegg steffen 22 Des 2009, 16:13

dritkul den her ass! Syns det første klippet hvor han kaster maling på esken er morsomt animert, fyren er bittelitt stiv kanskje, også savner jeg lyden av malingskladden.
Andre klippet begynner også fint, veldig disney den sagelyden, men syns det holdes for lenge, og er veldig likt komponert som 1. klipp.
Slutten blir litt forvirrende bare..

Men på en uke er jo det her rett bra!
Retningen er dritkul og alt, bare en uke til på animasjon og klipp så hadde den vært gull !
Steffen Sæther-Larsen
Art Director
Øyedrops AS
Brukerens avatar KONGE!
steffen

Innlegg theotheo 22 Des 2009, 18:28

Kjempefin Rune, er det planlagt flere i samme stil? Jeg kunne godt tentk meg aa sett mer! :)

Forresten, I forhold til lanseringen av ZooKeeper fikk du et lite nikk i denne videoen http://cgtraining.com/Videos/ZKSkyFlow/ZKSkyFlow.html

God jul!

-theo
Brukerens avatar
theotheo

Innlegg superrune 22 Des 2009, 19:34

Takk for kommentarer, alle sammen!

Theo, hadde ingen aning om at jeg hadde en plug der - artig :) Jeg antar at planen er å lage flere, krysser ihvertfall fingrene for at det skjer.

Steffen, er det noe spesielt med slutten som er forvirrende?
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg kimblarsen 22 Des 2009, 21:25

Imponerende arbeid Rune! Var dette prosjektet du nevnte når vi var på Fredrikstad Animation Festival og som du hadde gjort med V-Ray så og si på sparket?

Artig med innsyn i RPmanager pass lista di også. Nå skal vi omsider gå i gang med en større live action + CG film produksjon hvor vi skal bruke både RPmanager og V-Ray, men foreløbig holder vi oss til AE på comp siden, selv om jeg svært gjerne skulle gått over til Nuke.

Mvh
Kim,
Kim Baumann Larsen : Director : Digital Storytelling : www.digistorytelling.com
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg am_ 22 Des 2009, 21:55

Veldig kul film! alltid kult å se "behind the scenes" material, så fortsett gjerne å poste sånt rune. :)

Første gang jeg så filmen så føltes klippet fra shot1 til shot2 som et jumpcut, fordi jeg trodde det var samme karakter i shot2 som i shot1. Da jeg oppdaget senere at det var flere av samme karakter som stod å jobbet - så var det logisk, men det kunne vært bra å hatt en karakter i bakgrunnen i shot1 for å indikere dette i starten.

Er det forresten vanlige bones du bruker i 3ds max for å rigge karakterene? eller bruker du plugins som CAT/puppetshop etc.?
Freelance animator & conceptartist

am_

Innlegg superrune 22 Des 2009, 22:12

Kim: Stemmer det. Ble to dager på å sette meg inn i V-Ray, for så å gå rett på med renders. Det føltes ikke så ille ut akkurat der og da, men i ettertid vet jeg ikke om det var så smart av meg! Heldigvis gikk alt bra, noe som sikkert sier litt om hvor enkelt det er å lære seg V-Ray! (men så har jeg jo brukt det på et annet prosjekt for noen år siden)

Jeg tror denne filmen godt kunne vært compet i After Effects, grunnen til at jeg holder meg til Nuke er fordi jeg er blitt så vant til å jobbe med noder - og såklart fordi Nuke er uhoverlig rask til å rendre! Noen ting, som f.eks fargekorrigering, synes jeg fortsatt er enklere i After Effects. Når jeg ser på Nuke-nodetreet nå, så fins de fleste funksjonene der i After Effects. Dere må prøve node-basert compositing når dere får tid, men det er ingenting å stresse med :)

AM: Interessant at du nevner jump-cut. Det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt, såklart kan det bli et problem med like karakterer. Jeg skal se filmen på nytt seinere og prøve om jeg ser det samme som deg.

Jeg bruker hverken CAT eller puppetshop. Alt er standard Max-bones, men rigget med mitt eget enkle riggesystem. Du kan se noen eksempler på riggen min på Vimeo: http://www.vimeo.com/6627635
Akkurat nå driver jeg og forbedrer riggen for et større animasjonsprosjekt, og jeg har planer om å legge mesteparten av den på nettsiden min når det prosjektet er over (sannsynligvis sommeren 2010).
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg steffen 22 Des 2009, 22:45

Heh, føler bare at takten er litt bakpå mot slutten, at der den andre cdplata blir sagd burde man
allerede vært på vei bort til pakkemannen. og så gitt litt bedre tid på det siste shottet
ned mot pakka, klippet er litt ukordinert akkurat når pakkern snur seg for 2. gang også, blir litt hardt.
Men til mer jeg ser på den så liker jeg den bedre og bedre. Sær musikk og veldig fin render!
Steffen Sæther-Larsen
Art Director
Øyedrops AS
Brukerens avatar KONGE!
steffen

Innlegg grasstust 30 Des 2009, 04:35

Likte denne veldig godt, og er jo stor fan av Disneyversjonen.

Synes fargevalget var helt riktig her. Det ble litt mer "treaktig", i motsetning til den mere "metall"-blå du begynte med. Jeg tror du til og med kunne gjort det enda litt mer treaktig, som igjen hadde gjort den enda litt koseligere. :)

Liker bruken av dybdeskarpheten her veldig godt.

Eneste jeg reagerte på var P'en på slutten som fadet til svart, det likte jeg ikke uten at jeg er helt sikker på hvorfor, men det føltes feil for meg. Synes kanskje heller hele bildet skulle fadet til svart.

grasstust

Innlegg megaman 30 Des 2009, 05:47

Fantastisk morsomt å høre at han nevner navnet ditt i tutorialen og flott å se at du legger ut bilder
fra nodenettverket i Nuke. Dette er andre gangen (egentlig flere) jeg har hørt/sett referanser til
deg hos andre proffer. Første var Gnomon Workshop sin Nuke Introduction DVD med X35 flyet.

Så meget kult, og sikkert spennende for deg også :-).

Må bare nevne at du skuffer aldri med å levere kvalitet. Veldig inspirerende.

Zookeper virker som en meget effektiv applikasjon, spesielt iforhold til particleflow, som kan
være litt vanskelig å bevege seg i i relasjon til parameterne.
Freelancer
Brukerens avatar
megaman

Innlegg superrune 30 Des 2009, 13:54

Steffen: Takk igjen for kritikk! Jeg har prøvd å klippe alt i bevegelsene, og ser at det kanskje ikke har vært like mye suksess igjennom hele filmen. Men jeg tar det til meg og skal prøve hardere neste gang :)

Grasstust: Faden til sort var noe jeg måtte gjøre på web-versjonen. På TV så dukker det opp en ny og lys reklamefilm inne i P'en, og den overgangen er mye bedre. Kanskje jeg heller skulle fade mot hvitt på versjonen på nett.

Megaman: Ja, jeg prøver å snike meg inn der jeg kan :D Jeg vurderer å kjøpe Zookeeper, men er veldig skeptisk til utviklerne. De har "abandonet" to plugins tidligere (Scene Manager og Ornatrix), og jeg har ikke all verdens tillit til dem på grunn av det...
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester