[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - 'tisu Teaser - teasepost
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

'tisu Teaser - teasepost

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

'tisu Teaser - teasepost

Innlegg superrune 16 Apr 2009, 19:16

Jeg kan endelig vise frem stillbilder fra det største prosjektet jeg gjorde i fjor! Hoha!

På vårparten i fjor ble jeg kontaktet av ablemagic, et nystartet spillfirma i Trondheim. De ønsket en teaser-trailer de kunne bruke for å presentere et spillprosjekt til potensielle investorer. Akkurat nå er det ikke stort jeg kan si om hverken film eller spill, men jeg har fått lov til å vise dere stillbilder fra filmen jeg gjorde.

Men noe kan jeg jo si: Filmen er ett minutt lang. Bortsett fra karakterdesign så har jeg gjort resten av det visuelle i filmen, fra regi og animasjon, til modeller og rendering. Filmen er gjort med 3ds Max, Brazil og Nuke (fikk en extended demo av Nuke for å teste det med dette prosjektet), og jeg brukte en måned før prosjektet for å bl.a. utvikle scripts og tools for karakteranimasjon (som jeg bruker nesten daglig nå). Produksjonstid var tre måneder.

Det var flere som hjalp til, såklart: Karakterdesign er gjort av Ingrid Baadnes. Nina Fjelnset var produsent. Musikken er av Hans Magnus Ryan. Og lydeffektene er av Øyvind Brandtsegg. Lyd får dere såklart ikke hørt noe av nå, men jeg kommer til å vise hele filmen så snart ablemagic legger den ut på sin nettside.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Re: 'tisu Teaser - teasepost

Innlegg haabe 16 Apr 2009, 20:05

Så spennende! Hans Magnus "Snah" Ryan og Øyvind Brandtzæg er to personer som jeg virkelig har respekt for, kanskje litt ekstra siden de begge har opphav fra Steinkjer :) Så jeg må si at jeg virkelig ser fram til å se filmen med lyd!

Kan du si noe om story og litt bakgrunn? Jeg syns hun jenta ser skikkelig creepy og nesten litt morbid ut. Spesielt på grunn av hudfargen og de mørke, tomme øynene. Men for alt jeg vet kan det jo være som en barneTV-episode i god NRK-tradisjon a la 1970. Og de fantes jo verken skumle eller surrealistiske :D

haabe

Innlegg bquentin 16 Apr 2009, 20:21

Har ikke så mye å komme med, bortsett fra at det ser veldig pent ut! Syns det var en kul stil på det. Mooden på det visuelle, står du for det også?
- Bjørn Quentin
Brukerens avatar KONGE!
bquentin

Innlegg Mr Sanders 16 Apr 2009, 21:35

Veldig stilig Rune! Flott stemning i bildene :)
På screenshotet hvor monsteret er i halvtotal forfra syntes jeg det manglet litt detaljegrad i teksturen, men hva vet vel jeg hvordan dette ser ut i bevegelse :)
Alltid imponerende med gode "one man show" produksjoner.
Mr.Sanders
Administrerende direktør
Gimpville AS
Brukerens avatar KONGE!
Mr Sanders

Innlegg Decoman 16 Apr 2009, 21:57

Et spørsmål til Superrune; hvordan arbeider du med depth-of-field, er det Z-depth pass hele veien (kanskje med noe mystisk coverage pass og greier) eller er DOF-metoden noe som revurderes hele veien hvor du kanskje bare legger opp til å blur'e elementene forskjellig i lag?

Decoman

Innlegg Maria 17 Apr 2009, 09:48

Blir kjempegøy å se dette i bevegelse! Ser veldig stemningsfullt ut :)
- Maria Skau
animation director, The Secret World, Funcom
www.thesecretworld.com
Brukerens avatar
Maria

Innlegg superrune 17 Apr 2009, 10:10

Takk for kommentarer!!

Haabe - ja musikken er veldig veldig bra! Annerledes og progressiv, og komplett ulikt hva andre spilltrailere har. Jeg er superfornøyd med den. Skulle ønske vi hadde mere tid til selve lydeffektene, de er ganske minimalistiske, men det passer fint at musikken dominerer i denne filmen.

Tror ikke jeg kan si stort om story for øyeblikket. Målgruppen skal være vinklet mere mot jenter, og da tenkte jeg det var bedre å lage en film som spilte på følelser og spenning istedenfor action. Jeg hadde også lyst til å forsøke å lage noe som skikkelig skummelt, har ikke sett så mye av det i 3D. Karakter-designet har noen elementer som skiller det (som de matte, lyse øynene), og det hjalp veldig for å få en mere skummel stemning.

Bquentin - Ja, det var også mitt ansvar. De ga meg karakter- og props-design og forklarte meg om hvordan verdenen var satt sammen. De hadde også flere punkter som filmen burde fortelle, ting som var viktige for spillkonseptet. Når jeg hadde bra forståelse for alt det, så tok jeg og lagde storyboards og kom opp med en stemning, location og så videre...

Mr Sanders - Det med teksturer var et bevisst valg. Jeg hadde begrenset budsjett og tid, og valgte derfor en look som baserte seg minst mulig på teksturer. På et punkt så hadde monsteret mere tekstur, men da brøt det for mye med resten av filmen (pluss at det var vanskeligere å lese tydelig hva det var for noe). På resten av filmen, som f.eks bakgrunnene, så endte jeg opp med å tone teksturene mere og mere ned, og heller bruke lys, tåke og dybdeskarphet for å definere formene.

Monsteret har forresten en slik displacement på seg:
http://www.superrune.com/offsite/2009/t ... metest.mov

Decoman - Jeg bruker nesten ekslusivt DOF i post, og deler scenen opp i layers som letter arbeidet med DOF etterpå. Heldigvis fikk jeg en beta av Lenscare for Nuke til dette prosjektet, og kunne rendre DOF nesten ti ganger raskere enn de innebygde funksjonene i Nuke. Jeg bruker kun DOF i 3D-renders hvis det er reflekser eller transparency som krever det. Det samme med motion blur, som jeg også foretrekker å justere på i post. Det ser ikke like bra ut i stills (som dere sikkert ser her), men i bevegelse er det nesten umulig å se forskjell.

Her er et test jeg gjorde for å demonstrere ansiktsuttrykk til kunden:
Bilde

Synes hun ble en ganske fin karakter :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg kimblarsen 17 Apr 2009, 21:27

Gratulerer med flott trailer Rune! (oops der røpet jeg at jeg hadde sett den på et vis...) Det er et spenstig prosjekt; går det ann å si at det er litt unorskt? Jeg gleder meg til vi kan få vite litt mer om historien og selve spillet for da blir det mer givende for oss å studere og analysere karakteren og universet du har skapt sett i forhold til historien som utspiller seg i spillets verden!

Edit: må bare si at du er virkelig en renessanse mann Rune, en som behersker alle aspekter ved en jobb som krever bevegelig 3D - fra håndskisser og konseptdesign, karakterdesign, 3d modellering, rigging, programmering/scripting, teksturering, lyssetting, animasjon, og compositing og mer. Jeg tenkte på dette i dag fordi jeg ble intervjuet i forbindelse med en Grafill Snitt feature artikkel om hva fremtiden bringer innen visuell kommunikasjon og immersiv design, og det nye renessanse mennesket som både er kreativt og teknologisk og behersker flere fagområder står for meg som en av trendene. 8-)

Mvh
Kim,
Kim Baumann Larsen : Director : Digital Storytelling : www.digistorytelling.com
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg henningb 18 Apr 2009, 17:10

Ja, det ser fantastisk flott ut. Litt unorsk som Kim sier, men det gjør det jo bare ekstra spennende. Gleder meg til å se det i bevegelse. Tenkte litt på det med teksturen til monsteret jeg også, men hvis teksturen er i bevegelse så blir det helt sikkert knall :)
Brukerens avatar KONGE!
henningb

Innlegg Per Ove 22 Apr 2009, 21:10

Jeg vet ikke hva jeg skal si....jeg la "superrune" sin blog ut på twitter i går...han er uten tvil noe av det mest inspirerende og spennende, for ikke snakke om allsidige som er å finne i Norsk medie/kunst/kultur verden....jeg synes faktisk det er rart at jeg ikke har hørt og/eller lest om ham i noen av de utenlandske blekkene jeg jevnt blakker meg på...de nevner stadig andre nordmenn av bra men langt mindre format.....synes jeg er veldig rart....men jeg er i alle fall så til de grader imponert over denne mannens kapasitet og ikke minst mengden av høykvalitets arbeid der han selv ofte gjør ALT....utrolig!, og jeg blir som sagt målløs....( jeg skriver dette i tredje person siden jeg ikke kjenner ham personlig, og derfor ikke tør tiltale ham direkte...nemlig det så)..

Takk for at du deler ditt arbeide med oss....

POS
Brukerens avatar KONGE!
Per Ove

Innlegg superrune 23 Apr 2009, 00:04

Det var da noe veldig til store ord, blir nesten flaut dette her!

Kim: Er litt usikker på hva som ligger i uttrykket unorsk, men jeg håper det er positivt :) Jeg var veldig fascinert av Michelangelo og DaVinci for rundt 15 år siden, jeg tror at deres kombinasjon av teknikk og estetikk tidlig var et forbilde for meg. Men jobber du med 3D så kommer du egentlig ikke utenom, tror jeg. Håper jeg en gang klarer å lage en kortfilm helt alene, det er så mye mye mere jeg tror jeg kan få til - spesielt innenfor story og regi.

Henning: Takk for det! Jeg har fått lov til å vise filmen på JoinGame workshop'en i Trondhjem den 6.mai - det er på samme arrangement som Norwegian Game Awards. Jeg skal ha en halvtimes presentasjon og skal blant annet dele pikante detaljer om mine seks år i spillbransjen. Hyggelig om jeg ser noen fra Dyret der, ihvertfall de som sogner til Trøndelag :)

Per Ove: På Dyret er alle dus, så det må du bare venne deg til. Takk for hyggelige ord.

Nå føler jeg det blir veldig mye forventning til filmen - håper dere ikke blir skuffet når den en dag dukker opp. Det er bare en liten dame som springer ifra noen monstre - og ikke akkurat Citizen Kane :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg hkjels 23 Apr 2009, 08:27

Rune: Når og hvor er arrangementet?
Brukerens avatar
hkjels

Innlegg superrune 23 Apr 2009, 10:38

Det skal være informasjon på denne siden:

http://www.joingame.org/
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 07 Mai 2009, 14:03

Her er noen flere stillbilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg superrune 10 Sep 2009, 22:27

Filmen er ute! Må helst spilles med fullskjerm, i et mørkt rom, og med høyt volum.

Håper dere liker den :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg squidmonk3j 13 Sep 2009, 17:05

En god blanding av skummelt og søtt:) Kanskje litt vel lineært og fokusert på protagonisten, men atmosfæren og verdenen kommer allikevel rimelig godt frem.

Den første kamerainnstillingen var nydelig komponert og gjennomført. Men, en ting som skurret litt for meg etterhvert er den lokale belysningen...synes det blir vel mye hvitt her. Mulig det skal være måneskinn, men jeg fikk mer inntrykk av strategisk plasserte lyskastere.

Må vel også bare innrømme at jeg alltid hatet skogsscenene i X-files:)
Brukerens avatar KONGE!
squidmonk3j

Innlegg Decoman 13 Sep 2009, 20:50

Jeg tenker at med musikken allerede som bakgrunn så er det moro å lage sekvenser og sånt.

Vil spørre om det ble først laget en sånn animatics og hvis så, var det da for å bestemme tidsperioden på en delene i en sekvens i forhold hva som skjer av animasjon (så er det kanskje ikke så himla nøye med akkurat hvordan animasjonen ser ut da, men at en får kontroll på kamera og sånn at en kan ordne en sekvens av klipp en blir fornøyd med).

Um, jeg tenkte at animatics kanskje først og fremst var ment å komme fram til akkurat hvor mange sekunder en sekvens skal vare sånn at en kan se an tempoet og eventuelt gjøre endringer.

Jeg fikk noen vibber til Alien(s) filmene og Sunshine. :D

Edit: Nå ble jeg usikker på hva som forstås med en "sekvens", som et enkelt ord er det kanskje litt åpent for tolkning.

Decoman

Innlegg superrune 14 Sep 2009, 10:00

Squidmonk: Skjønner godt kommentarene dine. I utgangspunktet skulle jeg lage noe som var mere fargerikt og cartoony, siden det er mye rene farger i designet og universet. Men da jeg begynte å lyssette og compe filmen så falt jeg mere og mere for en mørkere og dystrere stil, men tok ikke sjansen på å dra den helt ut - bortsett fra i åpningsbildet. Resultatet ble at filmen ble litt inkonsekvent i forhold til lys og stemning. Jeg skulle turt å dra alt mye lengre ned, men da risikerer man også at alt forsvinner i videokomprimering og at filmen blir for mørk på noen skjermer. En vanskelig balansegang det der...

Decoman: Ja, er veldig fornøyd med musikken som Hans Magnus gjorde! Jeg brukte fem dager på animatic før jeg begynte, selv om jeg strengt tatt burde hatt en uke til. Jeg brukte to dager på å gjøre en veldig grov animasjon, og så satte jeg opp kameraer overalt som "filmet" handlingen, og til slutt brukte jeg tre dager på å klippe og retime alt materialet til en handling som jeg følte hadde bra flyt.

Animatic er nyttig for flere ting, både for å vite hvor lang animasjonen er i hvert shot (men man må helst finklippe etter ferdig animasjon også), og for å vite hvor mye som skal bygges av bakgrunnene. Animatic er også det første kunden gjerne ser av filmen, og det er alltid spennende å se om de skjønner filmen på et såpass grovt nivå. Får jeg tid, så kan jeg lage en splitscreen av animatic og ferdig film, jeg klipte om mye av slutten etter at jeg så de ferdige renderingene.

Bilde

Artig at du får Alien-vibber, de håndholdte kameraene er faktisk tracket derfra :)
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg Decoman 14 Sep 2009, 20:16

Haha, jeg vil legge til at det var først etter å ha sett igjennom hele animasjonen noen ganger, at jeg lurte på om det kanskje var noe kjent med kamerabevegelsene og/eller bevegelsene på ting. Dette med tracking høres ut som et praktisk triks.

Decoman

Innlegg superrune 14 Sep 2009, 23:04

Hehe, ja hvis noen klager på kamerabruken i filmen, så sender jeg dem videre til Ridley Scott :P
Brukerens avatar KONGE!
superrune

Neste

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester