[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - TV 2 Sporten Arena
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

TV 2 Sporten Arena

Vis frem ferdige arbeider for ros og kritikk.
Forumregler
Vi ser helst at dere legger ved bilder av videoarbeider og nettsider, slik at det blir enklere å kommentere på arbeidet ditt. Post gjerne stillbilder i høy kvalitet, så vi kan beundre hver lille detalj. (Stillbilder gjør det også mulig å plassere arbeider i headeren, i tilfelle det fortjener plass der.)

TV 2 Sporten Arena

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 12:40

Hei,

Jeg har lyst til å vise frem et prosjekt som ble ferdigstilt forrige sommer. I forbindelse med at jeg holdt et foredrag om prosjektet på konferansen i mai i fjor har jeg også mye bakom materiale, og siden en av de viktigste målsettingene med å stifte NFX - Norsk Forening for Visuelle Effekter - har vært å heve (og dele) kompetansen i bransjen - legger jeg opp endel av dette bakomfilm materialet også.

Begynnelsen
Prosjektet var et stort lerret å bleke. Det startet med at regissør Joon Brandt tok kontakt med meg tidlig i 2007 og spurte om jeg ville være med på å pitche en ide til en promo film for TV 2 Sporten sammen med ham. Det skulle være en futuristisk film med ei atletisk heltinne i trikot i et hel digitalt designet univers! Utfordringen var at vi måtte regne med å gå inn som co-produsenter da TV 2 neppe ville være villige til å betale det filmen egentlig ville komme til koste. Jeg var solgt og jeg og styret vårt så dette som et viktig akkvisisjonsprosjekt, fordi det var nettopp denne typen prosjekter som Placebo Effects kunne levere med en litt annen tilnærming enn andre på grunn av vår tunge arkitektur og design erfaring - digital arkitektur og design for film (og spill).

Det jeg ikke visste da var at planen vår om å bare gjøre det vi var aller best på ikke gikk som planlagt. Vi skulle "bare" gjøre production design og 3d modellene av de digitale settene. All annen VFX skulle gjøres av et VFX studio i København. Slik gikk det ikke og vi endte opp med å gjøre både lyssettingg, rendering og animasjon selv. Heldigvis fikk vi med oss Rune på partikkel og røyk VFX og Aksel hos Chimney Pot på online i Flame pluss litt hjelp av noen andre venner.

Prosjektet er best forklart gjennom som er et tekstet Flash basert slideshow, som er basert på Mundos Digitales presentasjonen, så jeg skal ikke bruke masse plass her til å beskrive denne i tekst.

Her er som vi fikk laget til før premieren kombinert med KF sniklesning på La Belle Sole:

Stills fra første halvdelen av filmen - mer i neste post:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Mvh
Kim,
Kim Baumann Larsen : Director : Digital Storytelling : www.digistorytelling.com
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Re: TV 2 Sporten Arena

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 13:17

Her er noen flere stillbilder

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Vi visste at det ville bli en utfordring å få til et slags hybrid look som skulle forsøke å smelte sammen live action med det mer grafiske uttrykket i TV 2 Sportens ident. Vi hadde Runar Storeide fra TV 2 sin profil avdeling som Art Director på filmen og han styrte Art Direction på filmen med hard hånd.

Midtveis i prosjektet skjønte vi at det danske VFX huset (hvis navn skal forbli glemt) ikke klarte å levere den kvaliteten og det looket vi og TV 2 ønsket. Da hadde vi ikke noe annet valg enn å selv ta på oss så mye som mulig av post-produksjonen. Heldigvis så syntes både Rune Spaans og Chimney Pot at prosjektet var så spennende at de ville være villige til å hjelpe oss med å ferdigstille filmen, på det relativt beskjedne budsjettet vi da hadde igjen.

Her er den ferdige filmen (høyre klikk i vinduet for å spille av) - den finnes også i litt større størrelse på vår web og som del av foran nevnte .

Dette er de som har jobbet på filmen:

Manus, regi og produsent
: JOON BRANDT
DP: RUNE HOV
Art Director
: RUNAR STOREIDE (TV 2)
Production designer, co-producer
: KIM BAUMANN LARSEN

Skuespiller: 
MADELEINE BRODIN (GATICA)

Lyd effekter & musikk
: HALLGEIR RUSTAN (Stargate)
Lighting Director
: LARS FJELLBAKK
Costume Designer: 
AMAR FAIZ
Make-up hår: 
OLIVER WRIGHT
Make-up Artist
: AG STARHEIM
Script: 
MARLINA BJØRNEBO

Digital sett design & VFX: Placebo Effects

DAG JOMAR MEYER

KIM BAUMANN LARSEN

THOMAS HØIMYR (3D supervisor)

THOMAS PILGRIM

CHRISTER CARLSSON (storyboard)

STEFAN M. GULDBRANDSEN (animatic)

Visual Effects (partikler og røyk):
 RUNE SPAANS

Additional visual effects: 
ALEKSANDER BERGE
 og TORGEIR BUSCH (The Chimney Pot)

Post-production / online: The Chimney Pot

AKSEL JERMSTAD (Flame artist)

Jeg vil spesielt få fremheve innsatsen til 3d supervisor Thomas Høimyr hos oss som er den som har gjort brorparten av jobben med å få teksturert, lyssatt, og rendret ut alle scenene og passene.

Filmen er ganske lang (50 sekunder) og TV 2 har vist den stort sett i forbindelse med spesielle sportsarrangementer. Den hadde premiere foran finalen i EM i fotball i juni i fjor, og har siden vært vist i foran finale etappen på Tour de France og flere andre anledning. Siden jeg ikke selv har TV har jeg ikke helt oversikten :D

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 14:38

Her er en shot breakdown vist gjennom shot 08, som en slags proof-of-concept for hvilke pass vi endte opp med å rendre ut før filmen ble satt sammen i Flame (høyre klikk for avspilling). Antallet og typen pass er en balanse mellom kreativ frihet som man ønsker i online mot hvor mye tid vi hadde i online.

Historisk har vi (Placebo Effects) hatt en filosofi og pipeline som har gått på å rendre ut et mest mulig ferdig bilde, men tendensen er nå at mer og mer blir gjort i compositing/online. Med så mye glass og glass som er delvis gjennomsiktig var det viktig å kunne fargekorrigere de ulike elementene i post i stedet for å måtte rendre de på nytt, noe som ville tatt lang tid i shotene hvor kameraet beveger seg.

Alle filer ble rendret ut i OpenEXR format 16bit half float. Jeg ser at jeg ikke tok med alle passene i denne snutten, men her er de listet opp i alle fall:

1. Beauty pass med full GI og raytrace
2. Ambient Occlusion pass
3. 3D/2D motion graphics pass (for gulvet)
4. Støv/pollen partikler i rommet
5. Matte pass (for individuell farge korrigering av elementer)
6. Z pass for DOF - fokus.
7. Motion pass for motion blur (ble ikke brukt i compen)

I tillegg kom effekt passene som de røde partiklene og røyken.

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg Jinx 15 Mar 2009, 14:50

Fantastisk post, Kim! Veldig interessant og spesielt slideshow-presentasjonen var knall. Interessant å se prosessen fra idé til ferdig produkt. Ikke minst var timelapsen innsiktsfull og gir alle en god idé om hvordan et greenscreen-opptak gjøres og hvor lang tid det tar. Jeg synes samtidig Joon Brandt må få en god klapp på skulderen for å komme med en dristig idé og ikke minst TV2 og Runar Storeide for å faktisk akseptere den! Godt jobba!

- Colin
Colin McMahon
Art Director & Concept Developer
http://www.mottimotti.com
Brukerens avatar KONGE!
Jinx

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 19:51

Tusen takk Colin. Jeg så at jeg hadde glemt å legge inn etpar bilder i "", som omhandlet hvilken programvare vi hadde brukt samt noen erfaringer. Har rettet det opp, og kan kort oppsummere det her.

Verktøyene vi benyttet i produksjonen
* 3D design i Microstation og 3d Studio Max 9
* Rendret i SD med full GI og raytrace i Vray 1.5 SP2
* Kvalitetssikring av render elementer i After Effects - dailies om du vil :)
* Partikkel og røyk effekter: Krakatoa, PFlow og FumeFX (Rune Spaans)
* Online i Flame (Aksel Jermstad, The Chimney Pot)

Erfaringer
* Planlegging, planlegging og planlegging
* Utforsking av design før opptak viktig
* Bruk klipper til å lage animatic før opptak
* Sørg for å gjøre ekstra tagninger
* Få låst “looket” tidlig i etterarbeidet
* Få låst klippen tidsnok

La meg utdype litt omkring de siste punktene.

Planlegging - vi fikk mye igjen for at opptaksdagen var godt planlagt, men hadde undervurdert hvor tidkrevende det var å flytte rundt på lys riggene for de mer spesielle innstillingene. Vi måtte også improvisere ifht at vi manglet en "grønnvegg". Undertegnede måtte ta over som VFX supervisor på sett da "dansken" måtte flyet hjem fordi opptaket tok lenger tid enn planlagt.

Utforsking av design - vi filmet så og si storyboardet og animatic. I ettertid er det lett å se at vi hadde fått mye igjen for å lekt mer med et design som hadde kommet lenger før opptak, fordi vi gikk glipp av mange spennende måter å se rommet på og fortelle historien fra andre vinkler enn de som var satt i animatic. Altså, hvis det er mulig å så bør man komme så langt på designet før tagning at man kan leke seg med kameraet som man ville gjøre på location.

Klipping av animatic - god klipping er en kunst, eller i alle fall krever det godt håndverk. Joon har god erfaring med klipping og klippet animatic. Med tanke på hvor mange scener som vi mistet og hvor mye arbeide med shots som vi kastet bort og som forsvant på klippebordet tror jeg det er vel verdt å investere i å få en god offline klipper til å hjelpe til med å klippe en animatic.

Ekstra tagninger - ekstra tagninger kan redde scener som ikke blir bra, altså at de ekstra tagningene kan bli til nye scener som erstatter de dårlige. Aksel reddet oss med etpar innstillinger som ikke fungerte ved å lage noen nye (se All Shots versjonen i )

Lås “looket” tidlig - mye tid gikk med for oss til leting etter et look, som likevel ble skrudd veldig langt i en annen retning i online. Enten bør man gjøre en compositing test i online tidlig å få låst looken, ellers så får man droppe å bruke tid på å finne en look hvis man likevel skal leke seg frem til en look i online.

Lås klippen tidsnok - det går på det jeg har diskutert tidligere, men når man jobber med en produksjon hvor mange scener krever tidkrevende renderinger, får det store konsekvenser at man klippen flyter langt inn i etterarbeidsfasen.

For det siste punktet er det interessant å se parallellen mellom September musikk videoen hvor ikke hadde så mye som et storyboard når vi gikk i opptak og Arena filmen hvor vi hadde en ganske detaljert animatic. Likevel så flyter klippen veldig lenge på begge produksjoner.

Det er mulig at man ikke kommer utenom dette. På Max Manus VFX seminaret gjentok flere til stadighet at film er en flytende prosess; så da må vi kanskje lære å leve med og klare å håndtere at prosessene på slike prosjekter ikke er lineære men går litt i sirkler.

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg seazo 15 Mar 2009, 21:18

Først vil jeg bare gratulere så mye med et nydelig stykke, godt gjennomført arbeid!
For et fantastiskt spennende team å jobbe med.

Utrolig spennende å se hvordan prosessen fungerte, setter veldig pris på at dere tok dere tid til å ordne en slik presentasjon.

Ser at dere har brukt 3Ds max 9? Du mente ikke 2009, og i såfall ikke, hvorfor så gammel versjon?
Johan Bøgeberg - CG Artist http://www.seazo.no
Brukerens avatar KONGE!
seazo

Innlegg zuprextra 15 Mar 2009, 21:38

Fikk litt Final Fantasy cinematics feeling. Utrolig kult Kim!
Axel Lavin

Creative Director
Stir AS

http://www.stir.no
Brukerens avatar KONGE!
zuprextra

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 22:04

Takk for hyggelige tilbakemeldinger seazo og zuprextra.

Jeg laget visst ikke en timeline; kanskje jeg skal gjøre det, eller jeg vil vel helst glemme hvor lang tid prosjektet tok haha. Som jeg vel har antydet så strakk 3d jobben seg over en veldig lang periode. Vi pitchet i begynnelsen av 2007, og så fikk vi først fikk go fra TV 2 rett før sommerferien. Da laget vi ferdig animatic i sommerferien og opptak var i slutten av august eller begynnelsen av september tror jeg 2007. Deretter gikk høsten hvor våre danske "venner" forsøkte å levere. Når vi skjønte vi måtte ta over var det blitt jul 2007. På nyåret 2008 gikk jeg til styret og ba om tid til få ferdigstilt filmen og fikk det og så kunne Thomas Høimyr og jeg dedikere oss til å jobbe med å få ferdig prosjektet mer eller mindre på heltid i omtrent i en måned pluss. Da snakker vi februar og mars i 2008.

Så vi endte opp med å bruke Max 9 selv om Max 2008 hadde kommet ut fordi vi startet prosjektet i Max 9 og ikke øsnket å bytte midt i produksjonen. Vi hadde heller ikke konvertert render racket vårt til Max 2008 i crunch perioden.

Det eneste vi bruke Max 2008 til var at Rune satte opp endel FumeFX simuleringer og renderinger hos oss siden vi hadde ledig maskin kapasitet, og versjonen av FumeFX krevet Max 2008. FumeFX sluker formelig all den diskplassen og minnet du kan hive på den! Håper Rune kan fortelle kort hvordan han gjorde røyken i åpningshotet for den synes jeg ble utrolig flott!

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 15 Mar 2009, 22:22

Forøvrig en betraktning som jeg nesten hadde glemt. Mange som har sett filmen i lite format - iPhone - har startet med å kommentere hvor bra CG dama er, lurt på hvilket selskap i Norge som klarte det, før de innser at hun er virkelig. Jeg vet egentlig fortsatt ikke helt hvor bevisste Joon og hele produksjonsteamet var på dette når alt ble designet men både koreografien av Gatica, den "perfekte" stylingen av håret hennes, makeup og kostymet gir assosiasjoner til CG. Kombinert med det stiliserte, rene designet og looket på rommet gir det assosiasjoner ja til Final Fantasy / computer spill uten at jeg synes det er noe negativt i det selv. Hmm... jeg har lyst til å være med å designe et video eller data spill kjenner jeg - er det noen som har en jobb til meg? 8-)

Kim
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg Espen 17 Mar 2009, 21:46

Fantastisk.
Brukerens avatar KONGE!
Espen

Innlegg kimblarsen 17 Mar 2009, 22:13

Det er kanskje litt tabu å diskutere det konkurrerende forumet 3dhue.com, men jeg har altså "kryss postet" presentasjonen av Arena på Store Dyret og 3dhue.com og det har kommet opp noen spørsmål og poeng der som jeg raskt tenkte å nevne. Vet ikke i hvor stor grad folk henger på begge forumene.

Som kanskje de fleste har fått med seg er all compositing gjort av Aksel Jermstad på The Chimney Pot i Flame. Compositing kunne i prinsippet vært gjort i et annet compositing program - det er ingenting som er gjort i Flame som man ikke kunne gjort i AE, Fusion eller Shake. Det som skiller Flame og jobbing i online fra å gjøre dette noen av de forannevnte programmene er den kreative og ummiddelbare dialogen og prosessen som er mulig gjennom at alt går mye raskere og at kunden (TV 2) sitter i redigerings suiten under deler av jobben. Aksel holdt en fin presentasjon om hva egentlig Flame og online er for noe under Max Manus VFX seminaret. Hvis han har tid håper jeg han gidder å gi en recap på forumet.

Noen har spurt om budsjett og det kan jeg desverre ikke dele, men jeg kan oppgi følgende tall og så får de som har mer erfaring enn meg om dette si fra om dette er helt på jordet!

En dags opptak i grønn studio kan man få til for et sted mellom 60 og 100 000 kroner for et tilsvarende prosjekt. For denne jobben slapp vi leie av selve studioet siden dette tilhører TV 2.

For den totale jobben har Joon og jeg i etterkant gjort en vurdering som tilsier at prisen for en tilsvarende produksjon vil ligge på rundt en million kroner pluss og med en usikkerhet til og fra på hundre tusen.

Vi forsøkte først å få med oss VFX selskapet Ghost i Danmark. De priset VFX jobben alene til 1 million DKR (men var villige til å gi oss 30% rabatt). På det tidspunktet skulle prosjektet gjøres i 1080P HD, og filmen var på ca 1,5 minutt og ikke 50 sekunder som den endte på. For ordens skyld - det var ikke Ghost som var våre "danske venner" som ikke kunne levere. Ghost er jo super flinke - tenk bare på Hellboy II jobben deres 8-)

Mvh
Kim,
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg Dano 19 Mar 2009, 23:32

Jøsh... Mye spennende info og backstage her. Og ikke minst, et imponerende resultat. Jeg har noen spørsmål som går litt utenfor post-arbeidet egentlig. Lyssetting av settet. Det er jo veldig jevn belysning i det digitale settet, hvordan løste dere det i studio? Ser noe av det på bakomfilmen, men det ville vært spennende å høre noen facts og erfaringer. Både i forhold til belysning av green screen og skuespiller. Særlig når hun går over et litt lenger område.
Daniel French
VFX Supervisor | Director | Producer
http://www.wopr.club
Brukerens avatar KONGE!
Dano

Innlegg kimblarsen 20 Mar 2009, 00:15

Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg kimblarsen 20 Mar 2009, 00:30

Forresten, noe av lærdommen fra TV 2 Sporten Arena shooten var hvor mye tid det tok "å stille om lyset" fra en setting til en annen; spesielt til der hvor hun skulle gå over broen og opp trappen.

Noe annet som også var lærerikt var hvor mye tid som ble brukt på make-up. Egentlig burde man tvinge skuespillerne opp i otta så de får begynt make-up klokka 6 eller noe. På September var jeg på sett klokka 8, men jeg tror ikke vi begynte å filme før kl 11. Da hadde de aller fleste ventet en time og halvannen på at makeup artisten skulle bli ferdig med hår og sminke... :roll: Alex (regissøren) kommenterte at han skulle bruke norsk talent neste gang på den oppgaven :)

Kim
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Innlegg superrune 27 Mar 2009, 14:33

Brukerens avatar KONGE!
superrune

Innlegg kimblarsen 07 Okt 2009, 06:29

Hei,

CGsociety.org har akkurat publisert en artikkel på arbeidet vi gjorde på TV 2 Arena filmen som fikk Bve 2009 prisen i kategorien TV produksjon -

http://features.cgsociety.org/story_cus ... ry_id=5287

Mvh
Kim,

PS! Gjør oppmerksom på at de har kortet ned teksten jeg sendte dem betraktelig. D.S.
Brukerens avatar KONGE!
kimblarsen

Gå til Ferdige arbeider

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester