Jeg tenkte jeg skulle poste noen arbeider jeg gjorde da jeg var ansatt i NRK. Det som gjør arbeidene morsomme i mine øyne er ikke selve resultatet men prosessen - noe jeg hadde mye glede av.
NRK Sport-vignetten ble lansert som en del av den nye profilen i NRK. Tiden var temmelig knapp. Et krav fra Sporten var at det skulle være så mye sport som mulig i løpet av 13 sekunder. Problemet som oppsto var da at vignetten ikke fikk noen knagger å hvile øynene på og det hele ble alt for hurtig og litt rotete. Konsekvensen er også at noen av idrettene heller ikke blir gjenkjent fordi det går så fort. Men jeg har snakket med flere i ettertid som, selvom de ikke klarer å kjenne igjen alle idrettene, fortsatt får sportsassosiasjoner igjennom hele vignetten. Modeleringsprosessen og å prøve å knekke nøtten om hvordan jeg kunne transformere de forsjkjellige elementene over i hverandre var nok det artigste. Det jeg helst skulle sett endret er tempoet.
Den siste uken i NRK kom det en forespørsel om jeg kunne lage en liten vignett til en stuntreportasje sporten skulle ha under OL-sendingene. Programmet skulle handle om en reporter fra NRK som skulle teste ut de forskjellige idrettene de norske OL-deltakerene skulle konkurrere i. Det skulle være med glimt i øyet og ha en lett underholdene tone.
Den umiddelbare idéen som kom var å brainstorme hver idrett og så sette det sammen i en animert presentasjon. Jeg valgte å starte med sluttbildet, den berømte klisjeen «symetrical-logo» som begynner å bli en gjenganger på div-showreels. Videre jobbet jeg baklengs med vignetten og valgte å jobbe på impuls. DVS at det ikke eksisterte noen form for storyboard. Jeg hadde en vag idé om hvor jeg ville, og lekte meg igjennom de forskjellige stadiene av vignetten. Jeg hadde det mye morro. Dessverre hadde jeg aldri noen lyd å klippe til. Denne ble lagt på etter at jeg sluttet, dessverre. (jeg har faktisk til gode å se vignetten med lyd).
Håper noen av de faller i smak. Som nevnt på toppen så er det selve prosessen med å lage disse vignettene jeg har hatt mest glede av. Det blir nok en stund til jeg poster noen nye arbeider da jeg ikke lengere er i produksjon men underviser i Motion Design. Dog håper jeg at jeg får tid mellom slagene til å gjøre litt prosjekter på si.
Av teknisk spesifikasjon så kan jeg nevne at de laget i 3DS Max, After Effects assistert av sur kaffe.
- Co