Hei,
Musikk video for den svenske artisten September med låta "Can't Get Over" på Ministry of Sound labelen er nylig sluppet på YouTube. Videoen er produsert av Jallafilm med regi av Alex Herron (nå vet jeg du er på Dyret Alex, så jeg får snakke pent om deg hehe). Foto av Anders Flatland.
Rune du får korrigere meg, men produksjonsdesign (konseptet) er utviklet av Rune og Arne Kaupang, med Arne og Rune som supervisors på design, animasjon og visuelle effekter. Arne var VFX supervisor på sett. Opprinnelig skulle Rune og Arne gjøre alt men kollisjoner i produksjoner gjorde at vi var flere som tro til for å få produksjonen i land.
Placebo Effects har gjort to av settene - omkledningsrommet - Dressing Room eller Walk-in Closet - som fremstår blått i størsteparten av filmen (materialene er sorte/hvit - rommet er lyssatt blått), og sort/hvitt i alle scenene hvor robotene sminker og kler på September, og selve "fengsel cellen" (laser buret hvor fangen sitter for enden av en bro).
Hos oss har jeg tatt brorparten av jobben med design/3d/lyssetting/render og vfx sup lokalt, Thomas Høimyr har modellert robotene (designet av Arne og Rune), og Thomas Pilgrim har animert og rendret robotene. Jeg har støttet meg på litt design veiledning fra Dag Meyer, også har Magnus vært prosjektleder. Alt er rendret i 720p i Max med Vray. Noen av stillbakgrunnene er rendret i høyere oppløsning og 2D kamerakjøring er gjort i Mistika.
Jeg er godt fornøyd med hvordan den den blå versjonen av Dressing Room settet har blitt seende ut; kunne kanskje ønsket meg at alle Dressing Room settene hadde brukt den samme lyssettingen (enten blå eller hvit). Fengsel celle scenene har blitt nesten helt sorte, så de shotene synes jeg ikke fungerer så bra.
Scenene i gangene er gjort av Tor Øra, mens Gyro har gjort den flyvende bilen og shotene i skyene og byen, landingsplattformen og hologrammene i fengselet.
Offline/online av Hocus Focus, samt effekter som laser sminking av September osv mens gradingen har (tror jeg) delvis blitt gjort av Rushes i London og av Hocus Focus.
Dette har vært en stor, kompleks produksjon med mange firmaer og personer involverte på design, 3D og vfx på relativt kort tid og mange lag av folk som har skullet mene noe om mye (eksempel: meg -> Rune/Arne -> Alex -> Ministry of Sound, korreksjon og så en ny runde).
Jeg synes det er riktig å si at ideelt sett så skulle denne produksjonen vært planlagt mye bedre, slik at design, og animatic var blitt laget og klipt før opptak (eller - i det hele tatt for storyboard/animatic sin del). Her har vi som jobber med design av digitale sett og VFX fortsatt en stor jobb å gjøre med å skolere produsenter, regissører, innspillingsledere og ikke minst kundene (plateselskapet) om hvordan en film med hel-digitale-sett og animasjon bør planlegges og gjennomføres.
Spørsmål og kritikk mottas med takk!
Mvh
Kim,