[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Camomillas skisser
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Camomillas skisser

En skisse for dagen gjør godt for hjernen.

Re: Camomillas skisser

Innlegg Camomilla 12 Nov 2012, 11:04

Jeg skal ikke skryte på meg at tegnefrekvensen er særlig høy, men jeg koser meg fremdeles veldig med padden min :) Jeg har handlet to "trykksensitive" styluser; Adonit Jot Touch: og Hex3 Jaja: . Skriver mer om disse i stylus-tråden :)

Prøver ut Adonit Jot Touch:
Bilde

Drodle som ble en form:
Bilde

Jobber med lys og skygge:
Bilde

Mer lys og skygge (med fotoreferanse)
Bilde

Bruker endel tid på tutorials og forsøker å utfordre meg selv til å skape FORM på tingene jeg tegner. Ikke nødvendigvis at alt skal være så fotorealistisk, men jeg ønsker å bli flinkere teknisk så jeg kan bli friere når jeg tegner :) Tips og kritikk mottas som vanlig med stor takk :)

Camomilla

Innlegg MichaelSivertsen 13 Nov 2012, 13:29

hallo

artig at du driver å eksperimenterer :)
har bare en gammel "A5" bamboo fun og driver for det meste bare med blyant for tiden selv

tips og kritikk, hmm, syns det kan være lettere å komme med noe når det er mer ferdige produkter og ikke "bare" er skisser hvis du skjønner, hva skal mann egentlig si liksom, det er jo bare på skissestadiet enda ;)

fine skisser! :3

kan jo si litt om form (og kanskje romfølelse), en tegning ER en optisk illusjon for å beskrive form, rett og slett, noen enkle men effektive triks kan være:

- overlapping
- perspektiv
- lys og skygge

overlappingen i seg selv er ett veldig effektivt verktøy, det som ligger bak er lengre bak i rommet og omvendt, perspektiv handler mye om at ting ser stort ut på nært hold og bittelite på lang avstand (sier ikke at mann nødvendigvis trenger å bruke 1 og 2 punkts perspektiv men de kan hjelpe) og sist men ikke minst så har du skygger, hvordan lyset oppfører seg på ett objekt.

lys og skygge er vel det mest nødvendige verktøyet å beherske for god form følelse tror jeg, men de andre 2 skader ikke å beherske heller.

som en optisk illusjon så er det ikke nødvendig å tegne foto realistisk, eller, skal jeg si det på en annen måte, du beskriver form med hjelp av linjer, farge og forståelse av hvordan lyset faller på objektene du prøver å beskrive.

kanskje det er ting du har hørt om og kan, og kanskje det er mer en bare dem 3 tingern du må se på også, hvis du skal få til formen som akkurat du vil ha den, vær observang, men gjør det på din måte, uansett, ikke la meg/andre "hindre" deg på noen måte, ha det gøy! ;)

MichaelSivertsen

Innlegg Camomilla 13 Nov 2012, 13:52

Takk for tilbakemelding :) Ja, det er nettopp i perspektiv og lys/skygge jeg føler jeg har mye igjen å lære. Jeg er ganske god på konturer og å vise en tings form - men som mange andre selvlærte tegnere blir jeg begrenset av manglende klassiske ferdigheter. For å tenke utenfor boksen, må jeg nesten vite hva som er INNI også :p

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:10

Så var det tid for å poste litt på Dyret igjen. Er det litt dødt her om dagen? Nå skal det jo sies at jeg ikke er fryktelig ofte innom, jeg er jo fryktelig ujevn i tegnefrekvensen. Og sånn veldig amatør. Men litt trist om Dyret er stillestående, jeg har vært medlem i årevis og synes det har vært et flott sted for inspirasjon og utvikling :)

Ser at det er to-tre år siden sist (så det tar seg opp, haha). Har laget litt sånn smått fra tid til annen, men ikke noe å skrive hjem om. Til bursdagen min i sommer fikk jeg endel penger. Så da kjøpte jeg meg en ny digital dings jeg ikke vet hvordan jeg bruker. Å lage slike vanskeligheter for meg selv er jo voldsomt ansporende, så i høst har jeg faktisk tegnet litt. Før jul slo jeg på stortromma igjen og kjøpte meg en Moleskin skissebok (såååå fiiiiiin), så nå er jeg dekket både analogt og digitalt.

Så for første gang i historien har jeg satt meg et produktivitetsmål. De 100 første dagene i 2016 skal jeg lage en skisse/drodle/tegning hver dag. Altså 100 skisser på 100 dager. Nå vil det kanskje bli laget flere noen dager og ingen andre dager, men jeg skal forsøke å få kontinuitet i det i løpet av uka. Og fra tid til annen bruke denne skissetiden til å utfordre meg selv litt på det jeg synes er vanskelig. Som er nesten alt.

Områder jeg gjerne ønsker å bli flinkere i:
Komposisjon
Perspektiv
Lys/skygge/fargelære
Anatomi/konstruksjon (både mennesker og dyr)
Maleteknikker (fortrinnsvis digitalt)

Men altså. Jeg er 43 år, gift, to barn, fulltidsjobb og pendler, så tid er den ressursen jeg har minst av. Så noen dager blir det sikkert noe vanskelig. Andre dager blir det skribling på blokka på jobben. Sånn er det. Dette er noe jeg gjør for å utvikle meg, ikke for å lage noe å vise fram. Når jeg likevel viser det fram er det i håp om å få tilbakemeldinger på både gode og dårlige ting. Gjerne innenfor de oppramsede feltene over :)

Bilde
Mobilskisse av øye. Fikk meg til å få lyst til å tegne litt igjen. Tok 10-15 min. Samsung Galaxy Note 3 med S-pen, tror det er Autodesk Sketchbook-appen.

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:13

Bilde

Nytt digitalt leketøy :) Samsung Galaxy Note 10.1 2014 edt. med S-pen (bruker nå Bamboo feel stylus). Artflow-appen, tror jeg.

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:16

Bilde

Trepunkts-perspektivøvelse. Med et fjes i. Urk. Også Artflow.

Bilde

Nok en mobilskisse. Sketch This-utfordring fra Autodesk Sketchbook/Deviant Art - Futuristic Motorcycle. Jeg er ikke så god på sånt. Men det var gøy :)

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:20

Bilde

Nok en Sketch This-utfordring - Portrait with heavy shadows. Jeg forsøkte å lage Sarah Connor fanart (siden hun er den kuleste dama i action-historien). Jeg brukte skrekkelig lang tid på denne.

Bilde

Nok en Sketch This-utfordring - Landscape in 15 minutes. Jeg brukte en halvtime. Skyer, ass. Og fjell. Og himmel. Uff. Liker stemningen, men ikke utførelsen.

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:23

Bilde

Siste Sketch This (tror jeg). A magicians still-life. Ga meg selv utfordringen med å fargelegge mer enn to farger. Det var vanskelig og fryktelig tidkrevende. Er bare sånn passe fornøyd.

Bilde

Laget fordi jeg trengte å lage noe som bare går av seg selv.

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:25

Bilde

Skulle egentlig vært til en tegnekonkurranse på Jazzas Youtube-kanal (Epic Santa). Men altså, før jul er dette alt jeg får til. Men har fryktelig lyst til å tegne den ferdig digitalt. Kanskje til neste jul :)

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:30

Første #Dailydoodle2016 (jeg følger også Mary Doodles på Youtube. Jeg har visst ikke noe liv likevel :p ).
Bilde

Andre
Bilde
Altså, dette er alle tingene jeg sliter med på én gang. Men det er en begynnelse iallefall. Tar gjerne imot tips på hvor jeg går herfra med denne.

Tredje
Bilde
Fordi geiter. Hadde jeg vært litt flinkere med perspektiv hadde denne blitt enda kulere :)

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 17:32

Og de to siste så langt

Bilde
Fordi geiter!

Bilde
Fordi jeg er B-menneske.

Begynte på dagens drodle i går kveld - får se hvor langt jeg kommer.

Camomilla

Innlegg Camomilla 06 Jan 2016, 22:38

Bilde

#Dailydoodle2016 nr 6. Havfrue :)

Camomilla

Innlegg Camomilla 08 Jan 2016, 00:35

Bilde

Har begynt å fargelegge / male. Jeg sliter.

Camomilla

Innlegg Camomilla 11 Jan 2016, 11:08

Mye kløning, men her er wip 3
Bilde

Og det jeg anser som "ferdig". Jo mer jeg ser på den, jo mindre ferdig ser den ut :/
Bilde

Lærdom trukket av dette:

• Lagre ofte! Digital maling er mer krevende enn digital tegning, og appen kan finne på å kræsje både titt og ofte
• Begynn med en annen farge enn grå. Det var veldig vanskelig å skape liv i gråfargen i etterkant, jeg tror jeg hadde gjort lurt i å starte med noe annet.
• Høylys og skygge har også farge
• Vann er vanskelig

Camomilla

Innlegg Camomilla 12 Jan 2016, 12:17

Wip tattoo paintover - perifer venninne med tribal korsryggstatovering ønsker seg en sommerfugl. Dette er mitt forslag. Den blir ganske stor, da :p Original tatovering vist med rød outline.

Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 09 Feb 2016, 12:55

Jeg har faktisk (med unntak av to dager med influensa) tegnet HVER DAG så langt i år :) Jeg er på #Dailydoodle 2016 nr. 37. Og selv om det ikke blir en ferdig tegning hver dag (noe som kanskje hadde vært ideelt), har jeg landet på at det er bedre å strekke noen prosjekter over flere dager, bare for å oppnå noe/lære noe av det. Jeg synes det er fryktelig vanskelig å motivere meg selv til å gjøre type "ansiktsstudier" eller "håndstudier" - det må lissom være noe jeg har LYST til å lage. Listen av ting jeg har lyst til å bli bedre på omfatter fryktelig mye, og kan innlemmes i alle tegningene jeg klemmer ut for tiden.

Så - here goes - neste prosjekt var et lite romskip. Her har jeg forsøkt å være litt mer bevisst farger (jfr. lærdom trukket fra havfruen). Jeg er veldig stolt over å ha fått til at noe ser hvitt ut, uten å bruke hvitt, og likeens med de mørke partiene. Den siste versjonen (den "ferdige") ble overarbeidet på steinen, her likte jeg nest siste versjon best.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 09 Feb 2016, 12:57

Også laget jeg denne (egentlig før romskipet). Først døde Lemmy, så Bowie. Jeg hadde lyst til å tegne noe mekanisk og noe rocka. Så da ble denne til (en times tid, kanskje, husker ikke tidsforbruk).

Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 09 Feb 2016, 13:02

Visste ikke hva jeg skulle tegne, så jeg forsøkte meg på perspektiv og poseringer. Egentlig bare den første som har noe særlig perspektiv å snakke om. Mye å hente her :/

Bilde

Bilde

Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 09 Feb 2016, 13:08

Og så et bilde jeg strevde lenge med. Hadde fotoreferanse.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Der jeg anså meg som ferdig:
Bilde

Camomilla

Innlegg Camomilla 09 Feb 2016, 13:13

Måtte bare gjøre noe helt annet - skisse laget i Sketchbook - resten i Artrage. Har forferdelig lyst til å bli bedre i Artrage, men det er gresselig vanskelig.

Bilde

Tracet over skissen fra Sketchbook. Ca. 50% gjennomsiktighet.
Bilde

Bilde

Bilde

Bildet er laget ved å klæsje på "maling" med en brush eller tuben, og så blande med "palettkniven". Halstørklet er juksemørknet med blend-mode multiply (tror jeg).

Camomilla

ForrigeNeste

Gå til Skisseboka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester