[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2960)
Det Store Dyret • Se emne - Sheel's skisseblokk
Diskusjonsforum Om oss Dyrets Fem Bud Annonsering Søk Butikk
(agep) Thomas the Tank Engine - 3D Printing
(aktuba) Musikkvideo
(dboydesign) Stewart at the gym
(Varegg) Handcannon
(johnblunt) Alien Priest
(BjarneTv) korfilm for FN - Forbruk
(Rcart) Nett-troll
(orsvend) Noen nye illustrasjoner
(aktuba) Kortfilm med VFX
Arkivet
Viktig informasjon!

Vi har nå stengt Det Store Dyret for registreringer. Det Store Dyret lever nå på Discord. Send meg en epost på ADMIN krøllalfa STOREDYRET dott COM hvis dere ønsker invitasjon!

Sheel's skisseblokk

En skisse for dagen gjør godt for hjernen.

Sheel's skisseblokk

Innlegg Sheel 24 Jun 2009, 00:24

Heisann! Da har jeg bestemt meg for å lage min egen lille skisseblokk her på dyret. Her kommer jeg hovedsaklig til å slenge opp.. skisser! Uferdig arbeid, som forumet så beskrivende tilsier. Jeg blir veldig glad for alle typer kommentarer jeg får, ser på det som noe lærerikt enten det er positive eller negative bemerkninger som gis.

Dere kan gjerne ta en titt på og kommentere der om dere foretrekker det, jeg pleier å laste opp arbeid der også, i tillegg til personlige bemerkninger og tanker jeg ønsker å dele.

Jeg tegner for det meste i Photoshop med Wacom Intuos 4 (som fremdeles er ganske nyinnkjøpt, og jeg er meget fornøyd med kjøpet, fy flate for et godt produkt). Tips og triks til forbedringer på dette området tas i mot med stor takk.

Denne skissen har jeg lastet opp til "Dagens skisse" forumet tidligere, så noen kjenner det kanskje igjen, men fordi jeg er både stolt og imponert over meg selv så velger jeg å dedikere første posten til denne skissen. Mitt første øye, kvinnelig sådan, både skisset og farget digitalt i Photoshop.
Vedlegg
eye_female4.jpg
Øye
eye_female4.jpg (58.53 KiB) Vist 12887 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Re: Sheel's skisseblokk

Innlegg Sheel 24 Jun 2009, 01:50

Slenger opp en skisse til, også sett i dagens skisse. Dette er tegnet med referanse.
Vedlegg
051609.jpg
051609.jpg (77.97 KiB) Vist 12064 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 25 Jun 2009, 21:01

Her er en annen skisse jeg også har vist i Dagens Skisse, bare litt pusset på. Det er en panter, om det ikke kommer klart fram, og jeg har brukt et bilde som referanse.

Jeg er ikke helt hundre prosent fornøyd, føler det er for mange klare kontraster i farger, får se om jeg gjør noe mer med denne. kan man se prosessen fra start til slutt i snapshots med små kommentarer, om noen er interessert i det.
Vedlegg
061609 3.jpg
061609 3.jpg (134.43 KiB) Vist 12002 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 27 Jun 2009, 19:13

Har øvd meg på å tegne hender i forskjellige positurer. Mye vanskeligere enn hva jeg har trodd, men jeg ser definitivt at jeg må øve mer på dette.

Jeg har brukt posemaniacs.com som referanse, må også si at denne siden er genial til studier av anatomi! Anbefales på det varmeste.

Bilde
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 04 Jul 2009, 19:08

Her er en ny skisse, det er vel mer eksperimentell bruk av Photoshop enn en tegning, egentlig. Men men!

Noen tips for å få til denne type effekt: planlegg layers, soft-round brush i størrelsen du ønsker, hvitfarge som overlay i eget layer, blurring/blending av kanter og skarpe farger/kontraster.

Jeg liker denne effekten, litt sånn.. magi/verdensrom følelse, denne typen effekt er vel også ganske typisk innen Mac, de har truffet meg med den effekten iallfall.
Vedlegg
070409.jpg
070409.jpg (185.33 KiB) Vist 11852 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 06 Sep 2009, 14:26

Karakterkonsept til helt for første obligatoriske oppgave i Visuell Kommunikasjon
oblig_oppgave_1_helt.JPG
oblig_oppgave_1_helt.JPG (171.11 KiB) Vist 11654 ganger

Karakterkonsept til fiende 1 av 2 for første obligatoriske oppgave i Visuell Kommunikasjon
oblig_oppgave_1_fiende2.JPG
oblig_oppgave_1_fiende2.JPG (119.12 KiB) Vist 11617 ganger

30 sekunders poseringer fra PoseManiacs.com
life01.JPG
life01.JPG (82.22 KiB) Vist 12382 ganger

life02.JPG
life02.JPG (87.5 KiB) Vist 11554 ganger

life03.JPG
life03.JPG (71.24 KiB) Vist 11544 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 06 Sep 2009, 23:01

Jobbet litt videre med konseptet til første fiende, her er farger delvis lagt til. Jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem når det kommer til å detaljere med farger, forslag tas gledelig i mot.

Karakterkonsept til fiende 1 av 2 for første obligatoriske oppgave i Visuell Kommunikasjon.
oblig_oppgave_1_fiende2.JPG
oblig_oppgave_1_fiende2.JPG (164.13 KiB) Vist 11514 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg sigge 07 Sep 2009, 01:18

bra og se så mye arbeid. stå på!
Freelance Game artist, Illustrator and Concept artist.

http://www.DAZZ.no
Brukerens avatar KONGE!
sigge

Innlegg Sheel 07 Sep 2009, 17:15

Takk for det sigge. Jeg liker å ha noe å gjøre, og med tegning blir det aldri ingenting å gjøre. :)
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 08 Okt 2009, 16:46

Blitt en stund siden jeg har fått tegnet, må skjerpe meg, men jeg har jobbet en del med andre kreasjoner (Flash spill i skolesammenheng).

Her er helten til min første tegneoppgave, jeg føler den er mer eller mindre ferdig, kanskje jeg jobber litt til med å bringe frem noen lysere/mørkere kontraster her og der. Kritiser gjerne. :)
Vedlegg
oblig_oppgave_1_helt.JPG
oblig_oppgave_1_helt.JPG (222.18 KiB) Vist 11123 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg sigge 08 Okt 2009, 17:03

Sjekk refferanser når du tegner anatomi. Jeg bruker og se i speilet, ta mobil bilder, google og alt annet jeg finner på.
Når du har fått til en bra anatomi tegning, se på dine gamle tegninger. Hva er forskjellen, hvorfor funker din nye bedre en dine gamle?
En annen ting du også kan se på er skyggelegging, hvor kommer lyset ifra, er det ett hardt lys eller et mykt lys? og tegne litt kuler og firkanter osv er en fin måte og lære dette på (ja litt kjedeli også).
Stå på! :)

Brukerens avatar KONGE!
sigge

Innlegg squidmonk3j 08 Okt 2009, 23:25

Posemaniacs er et fint verktøy, men er egentlig ikke spesielt godt egnet til rene anatomistudier. Siden egner seg derimot ganske bra til skisser og studier av positurer, rytme og energi....som er essensielt i karakterutvikling. Anbefaler deg å tenke litt på hvor mye positur, holdning, ansiktsuttrykk osv betyr for formidling av personlighet. Klær og annet utstyr er egentlig sekundært. Jeg får inntrykk av at karakteren din skal være bad-ass, men posituren er nølende og vag. Da nytter det ikke hvor enn mye muskler, rustning og magi du kler han opp i. Husk på at -alt- kommuniserer!

Legger ved en rask gest-til-struktur sekvens bare for å vise hvordan du kan gå frem. Mitt eksempel er ikke ideelt, posituren er fremdeles for luftig og statisk - rett og slett ikke heroisk nok. Men ved å jobbe meg opp fra bunnen av, avdekker jeg slike svakheter allerede på skissestadiet.
Vedlegg
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (108.08 KiB) Vist 11077 ganger
Brukerens avatar KONGE!
squidmonk3j

Innlegg Sheel 09 Okt 2009, 00:30

Takk for veldig gode tilbakemeldinger squidmonk3j og sigge! Tar alt til meg.

Vet ikke helt om jeg forstod det du mente med posituren, squid. Jeg brukte en del tid til for å få den riktig, det startet absolutt ikke slik karakteren fremstår nå. Jeg har prøvd å fått posituren litt mer dynamisk ved å la han "balansere" på venstre fot, utkastet jeg startet med var en typisk "stå med begge bena plantet i bakken og hendene langs midjen" positur.

Skjønner at jeg kanskje bør jobbe litt mer med grunnlaget før jeg går videre. Takk igjen for veldig gode tilbakemeldinger, det er til utrolig mye hjelp! :)
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg squidmonk3j 09 Okt 2009, 10:56

Absolutt prisverdig at du har gjort deg opp tanker om posituren...poenget mitt er vel kanskje at du ikke har tenkt langt nok:)

( Mulig jeg virker streng i det følgende, men jeg har de beste intensjoner...)

Hvorfor har du valgt å la karakteren balansere på en tå? Hadde tyngdepunktet vært flyttet bare -litt- til vår venstre, kunne det raskt sett ut som om han forsiktig testet badetemperaturen.

Det er ikke bare om å gjøre å skape en dynamisk og interessant positur, du bør også tenke på at posituren må være i tråd med karakterens personlighet. I et statisk bilde er positur, kroppspråk, ansiktsuttrykk avgjørende for formidling av personlighet. Dersom dette er en helt, bør du tenke Heroisk.

All verdens anatomi kan ikke redde en karakter tegnet uten tanke på positur og rytme. Men du kan slippe unna med mye anatomisk slurv og/eller forenkling så lenge posituren og rytmen er tilstede.

Håper poenget mitt kom litt mer tydelig frem. Og, for all del, ikke ta dette som noe annet enn generelle betraktninger...bare noe å tenke igjennom for fremtiden:)
Brukerens avatar KONGE!
squidmonk3j

Innlegg Strollinthewoods 09 Okt 2009, 13:40

Mitt intrykk er at du for tiden er veldig omriss orientert når du tegner. Neste steg blir å faktisk få på plass volum, og skjelett i tegningene dine. Vil tro det vil være til hjelp for deg å for en stund se på hvordan man kan bygge opp en person ved hjelp av en "stickfigure", og volumetriske former, for så å til slutt legge over fihishen.

Du har masse igjen å lære før dette er bra, men hvis du er åpen for kritikk noe du sier du er, og tar den til deg, skal du se det sikkert er mange som har gode råd.

Bli bevist hva som er feil, er første steg til å komme vidre.

Fokuser på volum, og riktig skjelett - spesielt ledd. Knær, albuer.. Størelses forhold mellom kropsdeler. Vær strukturert, og streng med deg selv når du tegner, ikke bare tegn, tenk på hvor lang en arm er, bein i forhold til overkropp ovs.

Så vil jeg anbefale deg å starte med å tvinge deg til å få mer samenhengende linjer. Med photoshop, kan du lage et nytt layer, sette ned opacityen på forrige layer til feks 50% og så prøve å trace strekene i mer samenhengende flytende linjer- dette vil uasett bli bedre på sikt, men ikke noen grunn til å ikke fokusere på det :D

Lykke til vidre
Brukerens avatar
Strollinthewoods

Innlegg Sheel 09 Okt 2009, 14:10

Takk for flere gode tilbakemeldinger, det tas i mot med stor takk og er til omtanke for videre tegninger, jeg tar det til meg.

@squidmonk3j: Forstår hva du mener nå, men jeg er ikke helt sikker om jeg er enig i dine meninger om posituren, for meg fremstår karakteren som ganske bevisst og "mektig" når han balanserer på måten han gjør, men det kan godt hende det er jeg som har feil inntrykk, noe det kanskje virker som det er. Tar kritikken til omtanke for senere prosjekter, men tror jeg skal la det gå for denne gangen. Jeg må øve på å tegne kjappe skisser for å få et tidligere inntrykk merker jeg, tenker for mye fremover.

@Strollinthewoods: Inntrykket ditt er ganske korrekt, jeg er veldig omriss orientert og ønsker å komme meg ut av det, jeg har tenkt på å prøve å lære meg å tegne mer med masse og volum (tenk "thumbnail" aktige tegninger med utfylte former før jeg begynner å definere, forøvrig noe jeg sliter med å få til). Ifølge deg bør jeg kanskje fokusere mer på det grunnleggende, typisk skjelett og muskler, før jeg går videre?

Apropo kommentarene, er det noe spesifikt med tanke på anatomien/volumet i helte-tegning som er helt på jordet, eller er dette generelle kommentarer? Jeg vil tro at helte-tegningen er ganske gal da kritikk som dette kommer. Ikke ta det feil, jeg liker tilbakemeldinger og kritikk, det gjør ikke annet enn å styrke meg, det gjør meg klar over mine egne feil og det er aldri dumt.
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg sigge 09 Okt 2009, 17:27

En ting som ikke er nevt (konkret iallefall) er og ikke begynne med detaljer osv før anatomien sitter i tegninga. Ser mange rett og slett gir opp og tegne pga de begynner med detaljer først så er det kjedelig med alt forarbeid på anatomi osv. Forarbeid er som i alt annet i livet det som utgjør et bra produkt :P

Brukerens avatar KONGE!
sigge

Innlegg Sheel 11 Okt 2009, 16:14

Jobbet litt mer med tegningen, endret litt på posituren, vet ikke om det ble til det bedre? Eller om det i det hele tatt syntes. Har også lagt over noe skygge/lys her og der, men ettersom jeg ikke er erfaren på dette området så vet jeg egentlig ikke om det ser noe særlig bedre ut. Jeg har også ryddet opp noe i strekene.

Edit: Jeg ser nå i ettertid at venstreleggen kanskje er noe overdrevent lang? Noen kommentarer på hvordan dette eventuelt kan fikses til det bedre? Bør jeg droppe posituren helt, eller kan den fungere?
Vedlegg
oblig_oppgave_1_helt.JPG
oblig_oppgave_1_helt.JPG (215.42 KiB) Vist 10888 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 14 Okt 2009, 23:58

Konseptskisse til et plattform spill jeg for tiden holder på med å lage relatert til studiet jeg går (Høyskolen i Hedmark, Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier, førsteår).

Spillet er inspirert av stein, saks, papir og handler hovedsaklig om å nedkjempe fiender som popper opp (tilfeldig valgt utav 3 mulige) - enten det er en saks (hvor du må angripe som stein), stein (hvor du må angripe som papir), eller papir (hvor du må angripe som saks).

Utviklingen foregår hovedsaklig i Flash med ActionScript 3.0 som programmeringsspråk. Spillet i nåværende versjon (ikke ferdig) kan testes om noen ønsker, det er hovedsaklig bare lagt til gåfunksjonalitet samt angrep med animasjoner på figuren langs en bakke.
Vedlegg
flash-spill-konsept3.jpg
flash-spill-konsept3.jpg (69.73 KiB) Vist 10761 ganger
Brukerens avatar
Sheel

Innlegg Sheel 16 Okt 2009, 14:56

Og her er et tidlig utkast av en konseptskisse jeg holder på med relatert til en tegneoppgave i visuell kommunikasjon og design på høyskolen i Hedmark. Dette er 1 av 2 fiender, samme oppgave som "Medusa" og "Akrobat-duden" ovenfor er relatert til.

Kritikk mottas med takk! :)

Bilde
Brukerens avatar
Sheel

Neste

Gå til Skisseboka

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest